Amperelampje blijft branden

Lees meer
17-12-2022 21:16 #201294 door Franc Staats
Amperelampje blijft branden is gemaakt door Franc Staats
Wat is de oorzaak van het amperelampje in het dashboard als hij blijft branden ook tijdens het rijden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-12-2022 21:43 - 17-12-2022 21:47 #201295 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Amperelampje blijft branden
Dat zou in principe moeten beteken dat je auto niet laadt. Je kan met een spanningszoeker de spanning op de dynamo meten om te kijken of je 13+ Volt hebt (misschien een beetje gas geven met je hand).
Het kan een kapotte dynamo zijn...
EDIT: natuurlijk wel met draaiende motor meten 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-12-2022 22:00 #201297 door Franc Staats
Beantwoord door Franc Staats in topic Amperelampje blijft branden
Oke ga ik doen. Bedankt voor de feedback.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-12-2022 22:48 #201298 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Amperelampje blijft branden
Ha Franc,

Kleine extra vraag! Brandt het lampje fel of heel zwakjes? Als het lampje zwakjes brandt dan hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Waarschijnlijk zal hij feller branden als de kachelmotor, ruitenwisser en richtingaanwijzer aan staat (in het geval van de richtingaanwijzer zal hij zwakjes meeknipperen). Als je op het forum zoekt zul je zien dat dit heel veel voorkomt. Ik weet even niet meer de precieze oorzaak, maar je kan gerust stellen dat dat normaal is.
Brandt het lampje fel, zoals wanneer je de auto op contact zet, dan betekent dat dat er geen laadstroom loopt (dan kan je als controle de spanning op de accu meten met lopende motor).
Brandt het lampje helemaal niet (ook niet bij auto stil en alleen contact aan), dan is een kabelbreuk waarschijnlijker. Dat had ik een keer omdat ik mijn dynamo even was vergeten aan te sluiten  .

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2022 10:35 #201301 door Franc Staats
Beantwoord door Franc Staats in topic Amperelampje blijft branden
Hallo stijn,
het lampje brandt fel, de blower doet niks op beide standen en de ruitensproeier af en toe. 

Amazon '69.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2022 11:01 #201302 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Amperelampje blijft branden
Duidelijk! Dan zou ik inderdaad eerst eens de spanning meten op de accu. Ik denk een probleem met het laden. Mogelijk start je auto nog wel, maar na een aantal keer starten zal dat niet meer lukken omdat de accu te leeg raakt. Accu moet moet motor uit ongeveer 12.6V zijn, met draaiende motor (misschien dus een beetje gas) zou je in ieder geval boven de 13V moeten zitten. 
Controleer ook je zekeringen en dan met name de bovenste (kleine zekering). Meet deze door om te kijken of hij nog heel is (voor zover je het niet kan zien, schijn bedriegt soms). Het kan zijn dat de aansluitingen gecorrodeerd zijn.
Succes! Mocht het niet lukken, dan is er vast een lid die je kan helpen als je vermeldt in welke regio je verblijft (zet geen woonadres openbaar op het forum!)

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2022 11:10 #201303 door Franc Staats
Beantwoord door Franc Staats in topic Amperelampje blijft branden
Stijn, bedankt voor je advies

Franc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2022 13:36 #201304 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Amperelampje blijft branden
Wat voor type dynamo heb je ? Gelijkstroom of wisselstroom.De gelijkstroomstroom dynamo heeft altijd een losse spanningsegelaar. De bijbehorende spanningsregelaar  zit origineel op het rechter binnenscherm onder de motorkap (gezien van achter het stuur zittend). Hier staat duidelijk op het merk  Bosch. Een wisselstroom dynamo kan een losse spanningsregelaar hebben ,maar daar staat niet het woord Bosch op.Ook kan een wisselstroom dynamo een ingebouwde spanningsregelaar hebben. Wanneer je een multimeter hebt ,kun je zelf meten of de dynamo bij laadt en of de spanningsregelaar werkt . Je kunt ook even naar een auto electronica bedrijf gaan ,dat alles even goed door meet. Dat hoeft niet velel te kosten.Dan weet je zeker wat er aan de hand is.Het kan aan de dynamo of aan de spanningsrelaar liggen of aan de bedrading.Ook kun je als je lid bent en woonplaatsservice hebt, de wegenwacht bellen.

succes, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.