Hulp bij elektrische installatie 1800es

Lees meer
25-09-2022 21:25 #200293 door Wilfred Roelofs
Hulp bij elektrische installatie 1800es is gemaakt door Wilfred Roelofs
voor het herstellen van de bedrading van het dashboard van onze 1800es zoek ik hulp; bij voorkeur in de omgeving van Arnhem - Nijmegen
Alle bedrading is er maar heb wat puzzlewerk over. 

- Volvo 1800 ES Overdrive 1973

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2022 10:50 #200397 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic Hulp bij elektrische installatie 1800es
Hallo Wilfred,

Ik kan je helaas niet helpen. Ik heb hetzelfde probleem met mijn P1800ES. Het meest urgent is de aansluiting van claxons, ruitesproeier en verstralers. Dan kan hij naar de RWD om op NL platen gezet te worden ( U.S.A. import). Ik zoek ook iemand in de omgeving Maastricht die kan helpen.

Veel succes,

Jaap van der Stad/ 15223
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2022 11:40 #200398 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Hulp bij elektrische installatie 1800es
De bedrading von een dergelijke oude auto is toch meestal gewoon recht toe recht aan "schakelaar-kabel-verbruiker" (met soms een relais ertussen) en geen ingewikkeld computergestuurd systeem (maar men moet er wel wat tijd voor hebben, dat is waar het bij mij normaal aan hapert). Voor bedradingsschema's die zelfs in de kabelkleuren zijn zie hier:
bedradingsschema's
Bijvoorbeeld controle claxon: contact in stuur goed? Kabel van stuur door stuurhuis (kan men trouwens alleen van onder naar boven doorvoeren) naar claxon goed? Claxon zelf goed dus werkend door direct stroom erop te zetten?
Ruitesproeier vergelijkbaar. Verstalers staan natuurlijk niet in de bedradingsschema's want niet origineel, maar dat is gewoon schakelaar met relais en kabels en verstralers, algemene schema's zijn er hiertoe zeker te vinden indien men deze nodig heeft.
succes,
Rudi
 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2022 11:26 #200440 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic Hulp bij elektrische installatie 1800es
Hallo Rudi,

Bedankt voor je antwoord. Mijn zoon en zijn vriend ( leraar autotechniek/ lassen, spuiten) hebben de P1800ES netjes opgeknapt. Nieuwe bodem en veel verder laswerk. Heel veel nieuwe onderdelen, maar zo gauw er electriciteitsdraadjes aan te pas komen, haken ze af. Ze zijn niet zo rechttoe rechtaan. Maar ik heb een paar VOLVO kennissen in de omgeving wonen. In principe hebben die de kennis, maar of ze de tijd hebben???

Groetjes,

Jaap van der Stad 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2022 14:06 #200441 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Hulp bij elektrische installatie 1800es
Beste Jaap,
toetreffend omschreven: in de omgeving, de kennis, maar helaas geen tijd.
Daarom misschien toch eens zelf eraan wagen met het schema erbij?
De kennis van de anderen is normaal ook door gewoon er eens aan wagen gekomen.
Controle claxon heb ik al in stappen beschreven, ruitensproeier is zelfs eenvoudiger.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2022 10:58 #200452 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hulp bij elektrische installatie 1800es
Hoi Wilfred ... kleine wereld .. hoe is het met je ?. Het dashboard opknappen is een lastig en tijdrovend klusje, belangrijk is om goed te documenteren - met foto's - hoe alles is gemonteerd.

 

Let op de bekleding van het dash van een ES is net weer anders dan van de  E, 
als je zo ver gaat haal ik altijd ook de klokken uit elkaar.

 

Veel kun je doen met het dash gemonteerd, maar soms moet hij los of eruit en dit is een klus die makkelijker wordt als je het een paar keer hebt gedaan. 

 

Bij een ES uit een warm klimaat is soms de bedrading ook aan vervanging toe, er zijn complete kabelbomen verkrijgbaar echter die zijn prijzig.

Ik zit inmiddels in Doesburg, als je langs wil komen om te bespreken of ik wat voor je kan doen geef me dan een pb, groeten Ed



 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2022 16:37 #200457 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic Hulp bij elektrische installatie 1800es
Hallo Rudi,

Dank voor je wijze woorden. Maar met mijn 80 jaar ligt helaas mijn sterke meer in het faciliteren van de werkzaamheden,. Onderdelen kopen, uurlonen uitbetalen. koffie zetten, gevloek aanhoren, etc. Waarom ben ik in godsnaam met een P1800 restauratieproject begonnen, zal je je afvragen. Welnu, mijn zoon ( met zijn Amazon Combi) wist dat ik een liefde voor de P1800ES had. Toen ik nog jong was, kon ik die niet betalen. Toen ik die kon betalen, was dit geen praktische gezinsauto meer, en had ik van de zaak een leaseauto. Toen was er een California import voor een redelijke prijs ( hoe kan je je als leek op het werk en de kosten verkijken) te koop. En na 18 maanden rijdt hij, ziet er goed uit, maar mist nog een aantal electrische detail werkzaamheden. Toch hoop ik hem eens op een toertocht te mogen laten pronken..

Jaap van der Stad     
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2022 17:35 - 08-10-2022 17:35 #200460 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Hulp bij elektrische installatie 1800es
Beste Jaap,
begrijpelijk dat je niet meer onder een dashboard gaat kruipen, misschien toch de zoon ertoe bewegen?
Zelf rijd ik al lang, en ongeveer de helft van mijn leven, in een P1800, en heb ik alles waarvoor ik geen speciale machines nodig had zelf eraan gedaan. Helaas heb ik steeds veel te veel te doen met veel te weinig tijd ervoor.
groeten,
Rudi
 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.