gloeien laadstroom en oliedruklampje

Lees meer
22-07-2022 22:28 #199771 door Rik Tuin
gloeien laadstroom en oliedruklampje is gemaakt door Rik Tuin
Ik heb ineens een elektrische storing in mijn PV544.

De accu was volledig leeg, en nu blijken, zonder dat de wagen op contact staat, laadstroomlampje en oliedruklampje enigszins te gloeien in het dashboard. Ze krijgen dus op de één of andere manier stroom buiten het contact om en trekken de accu leeg. Rare is dat op contact oliedruklampje volledig brandt en het laadstroomlampje helemaal niet meer. Met lopende motor laadt dynamo goed bij.

Lijkt ergens op een massastoring, maar waar zou die kunnen zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
22-07-2022 22:39 #199772 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic gloeien laadstroom en oliedruklampje
Heb je een wisselstroom dynamo? zo ja kan er een diode kapot zijn.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2022 22:42 #199773 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic gloeien laadstroom en oliedruklampje
Klopt inderdaad. Ik heb een wisselstroomdynamo. Met draaiende motor wordt er echter wel ruim 14 volt bijgeladen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-07-2022 10:35 #199788 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic gloeien laadstroom en oliedruklampje
TC-lid Hans van Buiten zette me op het juiste spoor. De oorzaak bleek het contactslot te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2023 21:57 #202220 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic gloeien laadstroom en oliedruklampje
Slot bleek toch niet de oorzaak. Na een tijd telkens de minpool van de accu losgehaald te hebben na jet rijden, ben ik er vorige week toch eens wat dieper ingedoken. 

Oorzaak bleek toch in het laadsysteem te zitten, dus waarschijnlijk inderdaad diode defect. Gevolg was dat er spanning werd doorgegeven naar het laadstroomlampje en oliedruklampje met als gevolg leeglopende accu. Hoewel ik de dynamo nog geen 1000 km geleden als gereviseerd had gemonteerd met een nieuwe spanningsregelaar, heb ik toch een andere wisselstroom dynamo gelaatst met interne spanningsregelaar. Scheelt toch bedrading onder de kap en staat daardoor een stuk opgeruimder vind ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.