probleem met temperatuur en benzinemeter 245

Lees meer
20-07-2022 23:47 #199762 door Ad Beumer
Op mijn dashboard doen de meters voor olietemperatuur en benzine het opeens niet meer.

Voor de rest werkt alles naar behoren dus het probleem lijkt me niet de zekering. Ik heb het schema erbij gehaald en ben gaan puzzelen. Ik had gehoopt dat er een stekker niet goed vast zat, maar die zitten allemaal goed. Omdat temperatuursensor en tankvlotter op verschillende connectoren uitkomen lijkt me dat ook niet waarschijnlijk. Het meest voor de hand liggend lijkt me een probleem met 'ding' dat lijkt op een (normaal open) relais. Ik heb het op de tekening omcirkeld.

En als ik nou heel eerlijk ben dan snap ik dit relais niet goed. Wanneer het relais wordt gesloten dan staat er spanning over de spoel en houdt het relais zichzelf gesloten, lijkt me. Maar hoe komt het vanuit open in gesloten toestand? En wat is uberhaubt het nut van dit relais?
Ik heb nog niet de kans gehad het dashboard open te schroeven dus op het moment ben ik nog niet zeker of mijn cluster wel zo'n relais heeft.

Voor de volledigheid: mijn cluster heeft links een mechanische kilometerteller, midden een kleinere toerenteller en rechts temperatuur en benzine.

Is iemand dit al eens eerder tegengekomen? Wat zou het kunnen zijn? En wat doet dat relais?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
21-07-2022 00:10 - 21-07-2022 10:54 #199764 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic probleem met temperatuur en benzinemeter 245
Hallo Ad,

Je schrijft olie temperatuur meter maar als je de koelvloeistof temperatuurmeter bedoelt, dan is waarschijnlijk de spannings stabilisator aan de achterzijde van de klok kapot. Die zorgt ervoor dat de beide meters correct werken.

De stabilisator heb je rood omcirkelt op het schema, is dus geen relais.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2022 17:38 #199767 door Ad Beumer
Beantwoord door Ad Beumer in topic probleem met temperatuur en benzinemeter 245
Hoi Cor,

bedankt voor je antwoord. Inderdaad, het is de koelvloeistoftemperatuurmeter.
Een spanningsstabilisator op die plek is een stuk logischer. Nu ga ik het een beetje snappen. De heren van Volvo zijn heel creatief geweest bij het bedenken van symbolen. Een blokje met daarbinnen een spoel en een schakelaar. Uiteraard is dat een spannigsstabilisator. :)
Hoe dan ook, het dashbord moet weer open, dat wordt een klusje voor na de vakantie. Hij rijdt prima, alleen is het belangrijk de kilometerstand goed in de gaten te blijven houden.

Is er iemand die weet wat de uitgangsspanning van die stabilisator moet zijn? Misschien kan ik een alternatief verzinnen, de webshop noemt een prijs van 60,- voor electronica van 45 jaar geleden. Niet dat ik dat alternatief ga gebruiken maar ik wil er in ieder geval even naar gekeken hebben. Dan kan ik die uitgave wat gemakkelijker verantwoorden. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.