Het mysterie van de 164 benzinemeter…

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
18-05-2022 21:13 - 18-05-2022 21:24 #199000 door 17681-dummy
Het mysterie van de 164 benzinemeter… is gemaakt door 17681-dummy
]Mensen, ik heb een waar mysterie aan de gang met mijn 69-er 164. Misschien heeft iemand van jullie al eens iets soortgelijks meegemaakt of de gouden tip. Lach mee…

Op weg naar huis van de wintersport (ja, met de 164) liep de benzinemeter ineens, vanuit het niets, rap terug naar nul. Nou zuipt de B30a best wel, maar dit kon niet kloppen. Deed het ook niet, want bij de tankstop met de meter op nul ging er krap 40 liter benzine in. Vaaaaggg. Maar, na het tanken stond de meter weer strak in de hoek op VOL. Echter… 300 km later: weer op nul, en weer 35 liter peut er bij, meter op vol. 

Soit: na een goeie 100 km verder te zijn gereden merkte ik dat de meter vanaf 3/4 in eens heeeeel rap naar nul liep. Binnen vijf minuten zelfs. Dus op de dagteller iedere 350 km tanken,  niets aan de hand.

Thuis geen aandacht meer aan geschonken tot deze week. Ik kocht een GT-teller set en die kon na inbouw van de bak met overdrive meteen ingebouwd worden. Testen, ook hier weer gedoe met de benzinemeter. Met een tank die half vol benzine zit geeft de meter bijna nul aan. Oké, op speurtocht:

Eerstens bleek de originele tankvlotter stuk te zijn. Bij het doormeten gaf deze tussen 3/2 en vol de correcte waarden aan, onder 2/3 nul. Tankvlotter opengemaakt: idd stuk, de draad op het plaatje doorgesleten na 53 jaar. Nieuwe tankvlotter besteld, het juiste type en die gisteren gemonteerd.

En nou komt het: het probleem is NIET weg! Wat is dit dan weer? Enfin: ik heb nu echt alles doorgemeten. De originele tellerset: voldoet aan de waarden uit de boeken. Spanningsstabilisator: vervangen, op de meters nu keurig 5,1 volt (moderne regelaar). Natuurlijk de nieuwe tankvlotter doorgemeten: voldoet aan de waarden uit het boek. Bedrading in de auto gemeten: in orde. Losse draad tussen tankvlotter en meter getrokken, geen oplossing. 

Daarna alles uit de auto en thuis een testopstelling gemaakt. Hier treedt het zelfde probleem op: volle tank geeft ie keurig aan. 2/3 en lager: meter zakt weg naar NUL. Oké, ik heb nog een tellerset: zelfde.

Ik ben wel een beetje klaar…. Tankvlotter is een nieuwe. Drie verschillende benzinemeters geprobeerd; geen oplossing. Meters allemaal doorgemeten: in orde. Spanningsverzorging: in orde. Het probleem doet zich dus voor met de originele tellerset, met de GT set en met een losse tellerset van een 72-er. Alle onderdelen die ik heb kunnen doormeten voldoen keurig aan de waarden die in het werkplaatshandboek staan. 

Ik weet het echt niet meer. Jullie wel? Wie verlost mij van mijn lullige benzinemetermysterie? 

Dank, en groet, Yuri 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
19-05-2022 14:12 #199009 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Het mysterie van de 164 benzinemeter…
Aardprobleem, kabelbreuk?

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
19-05-2022 15:03 #199010 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Het mysterie van de 164 benzinemeter…
Helaas, ook met nieuwe bedrading en in een testopstelling buiten de auto werkt het niet zoals bedoeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martin van Limbeek (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
19-05-2022 16:27 #199012 door Martin van Limbeek (GAST)
Beantwoord door Martin van Limbeek (GAST) in topic Het mysterie van de 164 benzinemeter…
Beetje out of the box: zit de originele tank erin of een andere? Misschien dat de vlotter daardoor sneller zakt dan de bedoeling is.....?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
19-05-2022 18:09 #199014 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Het mysterie van de 164 benzinemeter…
Goeie vraag/opmerking. Nee, de tank is de juiste en de vlotter hoort ook bij deze tank en dit bouwjaar. Daarbij speelt het probleem ook als ik een complete testopstelling maak buiten de auto. Vlotter lager dan 2/3e dan zakt de meter terug naar 0. En dat gebeurt bij alle metertjes die ik gebruik. Ik heb natuurlijk ook alle gebruikte metertjes getest, die geven keurig een weerstand van 12,5 ohm, correct volgens het boek. De spanning naar de meters toe is keurig 5 volt en zowel met een moderne elektronische Spanningsstabilisator als met een oude mechanische Spanningsstabilisator als voeding van de meter ontstaat het probleem. Ik begin te denken dat de nieuwe tankvlotter niet oké is, maar die heeft bij doormeten wel de goede waarden die in het boek staan. 

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2022 18:42 - 19-05-2022 18:43 #199015 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Het mysterie van de 164 benzinemeter…
Dan zou ik de spanning meten op de tankvlotter. Kijk of je een sprong op je meetwaarden ziet op de 2/3 stand.
ik verwacht, als de vlotter goed is, dat je een mooi lineair spanningsverloop hebt als functie van de stand van de vlotter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
19-05-2022 19:41 #199016 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Het mysterie van de 164 benzinemeter…
Dank voor de tip Han. Ik ga meten. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
19-05-2022 21:53 #199019 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Het mysterie van de 164 benzinemeter…
Oké, we zijn gaan testen en hebben de oorzaak gevonden. De nieuwe tankvlotter voldoet gewoon niet. Dat ding geeft hele vreemde waarden in vreemde posities. We hebben er een filmpje van gemaakt:



en 



Ik ga de verkopende webshop benaderen voor een retourzending.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2022 00:54 #199021 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Het mysterie van de 164 benzinemeter…
Heb je de oude sensor nog? meestal is het een sleepring probleem.
Als je hem uit elkaar haalt sleepring schoonmaken eventueel met contact spray en nog een keer meten.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
20-05-2022 10:57 #199024 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Het mysterie van de 164 benzinemeter…
Dag Johan,

De oude sensor/vlotter heb ik nog. Die heb ik uit elkaar gehaald. Van deze vlotter is de wikkeling kapot, waardoor hij niet meer werkt. Dit is niet te herstellen hebben we gezien. Er moet een andere komen dus.

Gr Yuri

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.