Welke dynamo past op een B20A

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
28-02-2022 10:56 - 28-02-2022 10:57 #198004 door Louis van der Vloet
Welke dynamo past op een B20A is gemaakt door Louis van der Vloet
Beset mede forumgenoten.

Na een speurtocht op het forum toch maar een nieuwe topic gestart.
Kreeg de juiste info niet gevonden (kan ook aan mij liggen).
Ik ben bezig met mijn C202 met een B20A blok op te knappen en hem een beetje camper/survival achtig te maken.
Mijn plan is om er een zware omvormer naar 230 volt in te bouwen en er een ekektrische lier op te monteren.
Ik ga ook een extra accu (semi tractie) plaatsen. 
De auto heeft nu een wisselstroom dynamo van 55 amp.
Nu wil ik graag een zwaarde dynamo gaan monteren, maar weet niet wat de mogelijkheden zijn.
Wie helpt mij verder?
Dat ik de kabels zal moeten aanpassen had ik al bedacht.

Groet Louis.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2022 12:35 #198005 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Welke dynamo past op een B20A
www.techniekwebshop.nl/alternator-12v-12...t26250961-120-a.html
is een mogelijke kanshebber.  Wel even goed de maten controleren. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2022 18:29 #198009 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Welke dynamo past op een B20A
Deze meneer adverteeert er nog weleens mee:  klik

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2022 01:07 #198013 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Welke dynamo past op een B20A
Beste Louis, wanneer je een zware omvormer wil (12 volt naar 220) plaatsen zul je ook aan een zwaardere accu moeten denken anders zal je accu snel leeg zijn denk ik.
Als je b.v. een 120Amp dynamo wil plaatsen heb je dan ook aan een vrijlooppoelie gedacht zie www.mvwautotechniek.nl/dynamo/ het stukje vrijlooppoelie.
Van 55 naar b.v. 70 of 80 amp wil nog wlel gaan maar hoger kun je toch slippende V snaren krijgen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2022 13:00 - 01-03-2022 13:01 #198014 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Welke dynamo past op een B20A
Je hebt al een paar tips gehad : 120 Ah (Han Misdom) lijkt me niet verkeerd.

Je noemt ook het plaatsen van een 2e accu. Daarover kun je veel info vinden op camper forums.

Grappig, want ik heb hier recent naar gekeken voor het eventueel plaatsen van een 2e accu in m´n Kangoo (2019, diesel).

In een oldtimer is dat vrij gemakkelijk, je moet alleen zorgen dat er een scheiding is z.d.d. eventuele extra elektrische apparatuur alleen de 2e batterij belast en niet de start accu .... dat kan vrij eenvoudig met een Cyrix (zie op site van victronenergy) of een DC-DC booster (die dan wel alleen moet werken op het moment dat de motor loopt, via D+ signaal, anders zuig je alsnog de start accu leeg ......).

Bij modernere auto´s (lees : EURO 6 en later) is dat veel ingewikkelder : die hebben zgn ¨intelligente dynamo´s¨ zonder D+ maar met DFM (Digital Field Monitor - signaal dat via CAN bus naar de ECU gaat) en werken héél anders.

Ik heb me kleurendoof gezocht op de werking van dat DFM signaal, maar zag door de bomen het bos niet meer (web links laat ik hier achterwege, want woon in Frankrijk en info is vnl in het Frans .....), dus zie er van af.

Kijk daarom nu naar zware powerbanks met LiFePO4 accu die je zowel met een zonnepaneel als een 230V lader kan opladen, dan hoef ik niets aan de auto te veranderen ... (bijv www.energiemobile.com/powercube/952-powerbox-lithium.html of www.energiemobile.com/powercube/929-powerbox-lithium-25kva.html

Die kan je kopen met 230V lader en optioneel een opvouwbaar zonnepaneel bijv www.h2r-equipements.com/generateur-solai...0-wh-in-solaire.html

Kost een paar centen, maar alleen dwazen denken dat de zon voor niets op gaat .....

Als je nu toch bezig bent en aan camper gebruik denkt, denk dan ook aan verwarming. Webasto is erg prijzig, daar bestaan vele goedkope Chinese copien van (zonder enige service), maar je kunt ook denken aan Autotherm, zie www.autotermfrance.fr/ een degelijk product met onderdelenservice .....

success !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
03-03-2022 09:15 #198029 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic Welke dynamo past op een B20A
Super al die adviezen .
Daar ga ik zeker iets mee doen.
Of mijn V-snaar gaat slippen, daar kom je alleen achter in de praktijk denk ik??.
Zou er voor de gewone v-snaar ook een vrijloop puly bestaan.
Zo'n 120 A dynamo lijkt me wel iets.
Ik ga eerst eens alle maten van mijn dynamo meten en vergelijken.
Ff kijken of de koets niet in de weg zit. 

Groet Louis.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2022 22:20 - 12-03-2022 22:23 #198142 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Welke dynamo past op een B20A
Gaaf project!
Er zijn al veel goede adviezen gegeven.
Als je richting camper aan het denken bent, zou ik een 2e accu zeker aanraden. Die kun je dan ook meteen gebruiken om de omvormer op aan te sluiten. Met een 'slim relais' zoals al genoemd is de goedkoopste manier, ik heb er eentje over.

In onze Duett 'camper' met B18 hebben we een standaard startaccu, een wat zwaardere dynamo (uit mijn hoofd 65A) en dan een 200Ah huishoudaccu. Die wordt via een DC/DC converter gekoppeld met de dynamo. Groot voordeel is dan dat je o.a. de maximale laadstroom kunt instellen en de laadspanning wordt exact gelijk gehouden. Je zou de laadstroom omlaag kunnen halen mocht je last krijgen van een piepende V-snaar. (Maar even de verlichting uit zetten heeft hetzelfde effect).

Waar wil je de zware omvormer eigenlijk voor gebruiken? Wij hebben een kleine van 300W, maar die gebruiken we zelden, alles werkt op 12V.

P.s. aan Rob: er zijn ook DC/DC converters die werken met een gevoelige trillingssensor, dat gebruiken we bij de Duett ook. Die gaat dus alleen aan als de motor loopt. Dan heb je geen gedoe met ingewikkelde CAN signalen etc.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2022 20:15 - 15-03-2022 20:20 #198167 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Welke dynamo past op een B20A
DC-DC converters hebben bovendien het voordeel dat je aangepaste laadprofielen / spanningen hebt voor de diverse typen batterijen (Pb, AGM Gel, Li).

@Erik :
Ja die DC-DC converters met trillingsensor ben ik ook tegengekomen. Moet je natuurlijk niet een lange reis met een veerboot of autotrein willen maken, want dat zou voor onaangename verrassing bij aankomst kunnen leiden (doe ik niet, dus voor mij geen probleem).

Ik vrees echter dat het probleem complexer is. Kangoo diesel heeft een 150 Ah dynamo met vrijloop, plus Start&Stop systeem. Had daar een discussie over met locale Renault garage man. Die noemde die moderne systemen vergeleken met een Volvo uit 1968 ¨zeer fragiel¨.

Alles wordt door ECU aangestuurt z.d.d. accu maar net voldoende geladen wordt en alles maar net goed kan functioneren - om brandstof te besparen. ECU bewaakt motortemperatuur, externe temperatuur, laadtoestand batterij, ingeschakelde verbruikers, etc. Aan de hand daarvan schakelt ECU bijvoorbeeld het Start&Stop systeem tijdelijk uit (bijv bij lage temperatuur, en ingeschakelde zware verbruikers, verwarming, etc). Op zo´n moment kun je dus beter ook niet een 2e accu opladen. Als je 2e accu via relais of DC-DC converter rechtstreeks op start accu aansluit ga je buiten de ECU om. ECU ziet alleen dat laadtoestand van de start accu op voor ECU onverklaarbare wijze achteruit gaat. ECU zal dan sowieso Start&Stop uitschakelen en mogelijk foutmeldingen gaan geven. Kan tot onvoorstelbaar gedrag leiden.

Dringend advies van garage man was dus om dit niet te doen, maar alleen stroom af te tappen via bijv de sigaretten aansteker aansluiting: die wordt door ECU als verbruiker gezien. Start&Stop zal dan ook vaker uitgeschakeld worden, jammer, maar de ECU beschouwt dat wel als normaal.

Dan ben je natuurlijk sterk beperkt in laadstroom (meestal gezekerd met 10 A en met wel erg dunne draadjes aangesloten …..). Bovendien staat er al spanning op zodra contact ingeschakeld is, zonder dat de motor (en dus dynamo) loopt en moet je daar alsnog op letten.

Met een Amazon of Duett heb je daar natuurlijk geen probleem mee !

(alleen verbuikt die wel iets meer dan 1:20 )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2022 00:49 #198173 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Welke dynamo past op een B20A
Je zou kunnen proberen om een tweede dynamo te instelleren een airco compressor lukt ook dus waarom een dynamo niet en dat met een tweede accu en je startaccu gewoon met raust laten.
Dus gewoon aan een dubbelle poeli zien te komen van een airco en een beugel maken met span inrichting waar je tweede dynamo op komt.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
16-03-2022 15:40 #198178 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic Welke dynamo past op een B20A
Ik wil graag een waterkoker kunnen gebruiken en een camping oventje.
Water koker is 500 watt en het oventje ca 800 watt (hoeft niet tegelijk).
Als ik 800 watt wil gebruiken zou een omvorer van 1000 watt voldoende zijn.
Rendement van de meeste omvormers zijn tussen de 85 en 90%.
1000 watt / 12 volt  = ca. 80 ampere,.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.