Startmotor draait langzaam

Lees meer
16-01-2022 21:21 #197365 door Marijn de Koning
Startmotor draait langzaam is gemaakt door Marijn de Koning
Ik heb een combi met B20A, zo'n 100K gelopen sinds revisie. Kop iets gevlakt tbv hogere compressie. 
Vorige week weer eens de compressie gemeten en dat viel wat tegen (10/7.5/8.5/9), maar daarbij viel me ook opnieuw op dat de startmotor niet al te snel ronddraait. 
Opnieuw, want dat vond ik eigenlijk al langere tijd. Gelukkig verder nooit startproblemen, de auto wordt goed gebruikt en alles is netjes afgesteld dus slaat altijd goed aan. 
De startmotor vervangen door gebruikt exemplaar en daarbij gingen de waardes allemaal 1 bar omhoog, dus 11/8.5/9.5/10. Maar nog steeds niet fantastisch, en nog steeds vond ik de startmotor niet echt hard rondgaan. Terwijl de auto wel warm was want had daarvoor een goed half uur gereden en stond in verwarmde garage te sleutelen. Beetje olie op de 2e cilinder gaf +0.5 bar dus geen noemenswaardig effect. Andere accu aangesloten uit auto die ook vaak wordt gebruikt gaf zelfde waarden. Mijn accu is bovendien pas 2 jaar oud, een varta silver dus lijkt me niet dat probleem daar zit. 

Ik zou nog een andere startmotor kunnen proberen (geen grote klus tenslotte) en eventueel een gereviseerde kunnen kopen. Maar ook nog even hier de check: zou het nog ergens anders in kunnen zitten? Zie ik nog iets over het hoofd? Met deze zelfde motor maar een andere startmotor zo'n 4/5 jaar geleden ging de motor bij het starten wel een stuk sneller rond en haalde in ook compressie van 12-13 op alle cilinders. Die startmotor heeft toen een keer de geest gegeven en sindsdien is het niet meer geworden wat het was. Zijn er nog specifieke startmotoren om naar te zoeken? Of andere tips?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2022 23:39 #197370 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Startmotor draait langzaam
Meten is weten. Mogelijk is er een elektrisch probleem, kun je de volgende twee metingen uitvoeren?
1) wat is de accuspanning, gemeten op de accupunctuur, tijdens het starten.
2) wat is de spanning op de startmotor tijdens het starten. Gemeten op de dikke rode draad op de startmotor en een blank stuk metaal op het motorblok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2022 23:51 #197371 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Startmotor draait langzaam
Ik zou de massakabel van motor naar chacies eens schoonmaken is dikwijls een euvel.
Ik heb bij mij extra leeds gelegd over de rubbers van de motorsteunen en versnellingsbak.
En zoals al geopperd werd door Han meten terwijl je start.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2022 12:23 #197372 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Startmotor draait langzaam
Dank voor de suggesties, ga ik mee aan de slag!
Dus met name om uit te sluiten dat er weerstand / slecht contact in het systeem zit toch? 
Wat zou een normale waarde moeten zijn, welke waardes verwacht je te vinden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2022 13:13 #197373 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Startmotor draait langzaam
Weet iemand trouwens of de startmotoren van latere types, 240 t/m 940, de B19 t/m B230 motoren, ook bruikbaar zijn op B20? Of hebben die een andere vertanding? Ik heb toevallig nog een startmotor liggen die van een B230 af komt namelijk. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2022 13:16 #197374 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Startmotor draait langzaam
Om het een eventueel massa probleem te tackelen zou je voor nood ook even een extra massa kunnen aanleggen met een startkabel van de massa van de accu naar de (start)motor.
 

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2022 13:24 #197375 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Startmotor draait langzaam
Tijdens het starten moet accuspanning boven de 10 Volt blijven. Direct op de startmotor zie ik graag meer dan 9,5 Volt.
Startmotor van later types passen ook.
Let op, Bij de oude startmotor heb je een bout met moer. Bij de latere types zit vaak schroefdraad in de startmotor . Moet je ff checken of je bout daar wel in past.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
17-01-2022 13:37 #197376 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Startmotor draait langzaam
Hallo Marijn;
in principe zijn de startmotoren van de zgn redblocks bruikbaar; de diameter van de gaten in het koppelingshuis moeten soms iets uitgeboord worden omdat de bevestigingsgaten in de nieuwere startmotoren een iets dikkere metrische schroefdraad hebben dan de doorlopende engelse maat bouten van de oudere startmotoren.

De nieuwere startmotoren hebben meer vermogen, dus de motor draait iets sneller rond.

Maar...de auto start toch prima? 

gr. Cor.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2022 13:41 #197377 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Startmotor draait langzaam
Goed om te weten, dank! 
Die latere startmotoren zijn ook verkrijgbaar in 1,4 kW uitvoering terwijl de oude volgens mij altijd 1.1 kW zijn?
En ze zijn nog wat beter verkrijgbaar, ook nieuw zoals deze:  Startmotor 1,4kW Volvo nieuw (startenladen.nl)  
Helaas dan weer geen Bosch. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2022 13:44 #197378 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Startmotor draait langzaam

Maar...de auto start toch prima? 


Klopt, er is dus geen noodzaak om er snel wat aan te doen. Maar ik wil voorkomen dat als de omstandigheden een keer minder ideaal zijn (erg koud, bijna lege accu, verzopen, ...) dat ik dan een probleem heb omdat de startmotor niet echt goed is. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.