Werking wissermotor Amazon
- Renny Verwer
- Offline
- Elite-lid
Minder
Lees meer
25-11-2021 16:21 - 26-11-2021 14:31 #196745
door Renny Verwer
Ik ben bezig de ruitenwisserschakelaar in mijn Amazon Combi te vervangen door de schakelaar van een 140.
Dit vanwege de andere (mooiere) bediening van de ruitensproeier.
Omdat de schakelaar van de 140 anders werkt heb ik een extra relais gemonteerd.
Deze : www.rdae.nl/160933-relais-dubbel-kontakt.html
Bij stand 1 wordt het relais bekrachtigd en geeft spanning aan de zwarte en rode draad.
Bij stand 2 staat er alleen spanning op de zwarte draad vanaf de schakelaar, de rode draad is spanningsloos.
Dit werkt, alleen als ik de groene draad naar de wissermotor aan de + leg blijft de wissermotor
constant op de snelle stand draaien.
Bij de originele schakelaar ligt de groene draad ook aan de constante plus en
werkt de wissermotor zoals het hoort.
Zie ik iets over het hoofd in de schakeling of moet ik het zoeken in de nulstand schakelaar
in de wissermotor, ondanks dat deze goed werkt met de oude schakelaar?
Werking wissermotor Amazon is gemaakt door Renny Verwer
Ik ben bezig de ruitenwisserschakelaar in mijn Amazon Combi te vervangen door de schakelaar van een 140.
Dit vanwege de andere (mooiere) bediening van de ruitensproeier.
Omdat de schakelaar van de 140 anders werkt heb ik een extra relais gemonteerd.
Deze : www.rdae.nl/160933-relais-dubbel-kontakt.html
Bij stand 1 wordt het relais bekrachtigd en geeft spanning aan de zwarte en rode draad.
Bij stand 2 staat er alleen spanning op de zwarte draad vanaf de schakelaar, de rode draad is spanningsloos.
Dit werkt, alleen als ik de groene draad naar de wissermotor aan de + leg blijft de wissermotor
constant op de snelle stand draaien.
Bij de originele schakelaar ligt de groene draad ook aan de constante plus en
werkt de wissermotor zoals het hoort.
Zie ik iets over het hoofd in de schakeling of moet ik het zoeken in de nulstand schakelaar
in de wissermotor, ondanks dat deze goed werkt met de oude schakelaar?
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
- Offline
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 273
26-11-2021 21:07 - 26-11-2021 21:07 #196756
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic Werking wissermotor Amazon
Hoi Renny,
Je geeft aan dat je een mooiere bediening wilt.
Wat moet ik mij daarbij voorstellen.
Standaard Amazon is.
stand 1 is langzame snelheid
stand 2 is hoge snelheid
stand 3 is hoge snelheid en ruitensproeier
Ben benieuwd wat je bedoelt met een mooiere bediening.
Je geeft aan dat je een mooiere bediening wilt.
Wat moet ik mij daarbij voorstellen.
Standaard Amazon is.
stand 1 is langzame snelheid
stand 2 is hoge snelheid
stand 3 is hoge snelheid en ruitensproeier
Ben benieuwd wat je bedoelt met een mooiere bediening.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Franse
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 362
26-11-2021 21:29 #196757
door Paul Franse
Life is what you make it!
Beantwoord door Paul Franse in topic Werking wissermotor Amazon
Bij de 140 is de ruitensproeier te bedienen onafhankelijk van de stand van de schakelaar. Dit doe je door de knop te verdraaien. Ik denk dat Renny dat bedoeld.
Life is what you make it!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Renny Verwer
- Offline
- Elite-lid
27-11-2021 10:31 #196759
door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Werking wissermotor Amazon
Inderdaad, dit is de reden.
Nog iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?
Nog iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
- Offline
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 273
27-11-2021 13:32 - 27-11-2021 13:34 #196761
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic Werking wissermotor Amazon
Denk dat het belangrijk is dat je weet hoe de schakeling in de Amazone werkt.
Zie onderstaand principe schema.
Er zit een schakelaar in de ruitenwisser motor die er voor zorgt dat de wisser op de juiste plaats in de 0 stand komt door middel van een excentriek.
Ik ga er vanuit de de schakelaar van de 140 dezelfde functionaliteit heeft als de Amazon.
Maar er zijn verschillende uitvoeringen binnen de 140.
Om welk chassisnummer gaat het?
Zie onderstaand principe schema.
Er zit een schakelaar in de ruitenwisser motor die er voor zorgt dat de wisser op de juiste plaats in de 0 stand komt door middel van een excentriek.
Ik ga er vanuit de de schakelaar van de 140 dezelfde functionaliteit heeft als de Amazon.
Maar er zijn verschillende uitvoeringen binnen de 140.
Om welk chassisnummer gaat het?
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Berend van der Molen
- Offline
- Senior lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 52
27-11-2021 13:58 #196762
door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic Werking wissermotor Amazon
Uit dit laatste schema is al te zien hoe het werkt, nog 1 opmerking de twee draden b en c zitten aanelkaar
in de uitstand, dat is bij het relais niet zo!
Deze twee draden zorgen er voor dat de motor langzaam draait en de inwendige schakelaar zijn werk doet.
in de uitstand, dat is bij het relais niet zo!
Deze twee draden zorgen er voor dat de motor langzaam draait en de inwendige schakelaar zijn werk doet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
- Offline
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 273
27-11-2021 14:50 #196763
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic Werking wissermotor Amazon
Als ik het schema volg werkt het volgens mij als volgt:
A heeft in alle situaties + 12 V
In stand 0 B en C zijn doorverbonden lage snelheid, ruitenwisser stopt zodra de parkeerschakelaar in de ruitenwisser motor door excentriek wordt uitgeschakeld.
In stand 1 heeft B en C + 12 V dan lage snelheid
In stand 2 heeft B + 12 V dan hoge snelheid
In Stand 3 heeft B en W + 12 V hoge snelheid en ruitensproeier
In het bedratings schema van de Amazon zie ik de groene draad naar de parkeerschakelaar loopt.
In het bovenstaande principe schema is het de zwarte.
Lastig. Advies om aan de hand van bovenstaande kennis e.e.a. in de praktijk uit te meten.
A heeft in alle situaties + 12 V
In stand 0 B en C zijn doorverbonden lage snelheid, ruitenwisser stopt zodra de parkeerschakelaar in de ruitenwisser motor door excentriek wordt uitgeschakeld.
In stand 1 heeft B en C + 12 V dan lage snelheid
In stand 2 heeft B + 12 V dan hoge snelheid
In Stand 3 heeft B en W + 12 V hoge snelheid en ruitensproeier
In het bedratings schema van de Amazon zie ik de groene draad naar de parkeerschakelaar loopt.
In het bovenstaande principe schema is het de zwarte.
Lastig. Advies om aan de hand van bovenstaande kennis e.e.a. in de praktijk uit te meten.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Renny Verwer
- Offline
- Elite-lid
27-11-2021 16:20 #196765
door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Werking wissermotor Amazon
Rob,
In het schema wat je plaatste zijn groen en zwart omgewisseld ten opzichte van het originele schema.
De werking was mij wel duidelijk, er is veel te vinden in de documentatie en op het forum.
Berend,
Ik heb de standaard schakelaar net doorgemeten en inderdaad zijn de draden in de nulstand doorverbonden.
Ik denk dat dit het probleem is, goed opgemerkt.
Ik zal eens kijken of ik dit op kan lossen.
In het schema wat je plaatste zijn groen en zwart omgewisseld ten opzichte van het originele schema.
De werking was mij wel duidelijk, er is veel te vinden in de documentatie en op het forum.
Berend,
Ik heb de standaard schakelaar net doorgemeten en inderdaad zijn de draden in de nulstand doorverbonden.
Ik denk dat dit het probleem is, goed opgemerkt.
Ik zal eens kijken of ik dit op kan lossen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.