Ijken van de km teller van een P1800 S-E-ES.

Lees meer
19-11-2021 17:55 #196665 door Eric Dezittere
Ijken van de km teller van een P1800 S-E-ES. is gemaakt door Eric Dezittere
Ik wil de km teller van mijn P1800S  1967  bijregelen! hij tekent 12 tot 15 km teveel aan. Bij de Amazon heb ik dit al regelmatig gedaan, daar kan men binnenin het spiraalveertje welke de naald terug naar nul plaatst min of meer opspannen met een bakelieten hendeltje. Tevens is het bij de amazon ook mogelijk een ander tandwieltje te plaatsen in de versnellingsbak of OD, ze bestaan immers in alle   
uitvoeringen qua aantal tanden. daarmee lukt het al gauw om min of meer de juiste snelheid te laten aanduiden. Voor de amazon heb ik ook een testbankje gemaakt, en weet bij deze welke snelheid moet aangeduid zijn bij het toerental van dit testbankje. Maar bij de P1800 S heb ik problemen. Enerzijds vind in binnenin geen enkele mogelijkheid om de teller te ijken. enkel een mogelijkheid om via een stelvijsje de speling van het draaiend gedeelte bij te regelen. Tevens heb ik ook geen enkel idee bij welk toerental aan de ingang van de teller, deze bijvoorbeeld 100 km/h moet aanduiden, of bijvoorbeeld; welke snelheid moet de teller aanduiden bij een ingaand toerental van 1500 tr/min. Is er iemand die thuis is in de wereld van deze snelheidsmeters, en of ervaring heeft bij het ijken van deze.
Voor het mooi openen van de gefelste chroomrand heb ik een matrijs gemaakt, en dit lukt wondergoed, maar ik wil deze toch niet terug dicht felsen zonder zeker te zijn dat de teller optimaal werkt. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2021 22:04 #196667 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Ijken van de km teller van een P1800 S-E-ES.
Hi Eric
ik heb hier geen ervaring meer maar ik zou denken aan een simpel aftermarket klokje (25-30 euro) die dan als referentie dient. Hang ze er allebei aan en bijstellen (want dat kan als ik het goed begrijp).

Grt
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2021 00:21 #196669 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Ijken van de km teller van een P1800 S-E-ES.
Ik ken alleen de teller van de S, die zal hetzelfde zijn als de P. De kilometertellers (twee aparte!) worden direct aangedreven via tandwielen. De snelheidsmeter is wat minder precies, daar zit geen directe koppeling in. Heel mooi, maar voorzover ik weet niet te stellen. 

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2021 09:54 #196672 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Ijken van de km teller van een P1800 S-E-ES.
Ja Rob, dat is ook wat ik ontdek. Geen rechtstreekse regeling voorzien. Het is uiteraard niet mogelijk dat Smiths geen mogelijkheid had om hun tellers te ijken voordat ze de fabriek verlieten. het zou voor mij al een grote hulp zijn moest iemand mij kunnen zeggen welke aangeduide snelheid er moet af te lezen zijn, bij welke snelheid van de aandrijf kabel. Dan kan ik een testbankje maken en uitzoeken hoe een regeling mogelijk is. Volgens wat ik visueel zie, is het laatste stukje (ongeveer 1 cm) van de spiraalveer die de wijzernaald terug naar nulstand brengt omgeplooid om die een bepaalde vorm, lengte, en dus ook weerstand te geven. ik denk dat daar enkel kan ingegrepen worden om te ijken. Met het stelvijsje onder de wijzerplaat, naast de lageropening van de naald as kan men volgens mij enkel de laterale speling bijregelen. Testen zal dus optie blijven, maar daarvoor juist heb ik de verhouding nodig van toerental en aanwijzing op de wijzerplaat. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.