Spanningsregelaar/koolborstels bosch vervangen, welk voltage?

Lees meer
31-08-2021 20:35 #195478 door Marijn de Koning
Ik merkte dit weekend dat de accu niet meer goed bijlaadt, af en toe even wel, maar ook vaak niet. Te zien aan het rode lampje en de amperemeter welke ik een keer heb ingebouwd. Dus de koolborstels nagekeken en degene die het verst naar binnen zit blijkt helemaal op te zijn, maar degene die bij de achterplaat zit had nog aardig wat 'vlees'. Betreft een 'moderne' bosch 55a 14v dynamo met ingebouwde regelaar, Nu heb ik een moderne accu, varta silver d39 en dacht ik wel eens gelezen te hebben dat je dan beter een wat hoger voltage laadspanning kunt nemen, zo'n 14,5v? Kan iemand dat bevestigen? En tips waar te kopen? (niet bij onze webshop te krijgen zo te zien)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2021 19:54 #195488 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Spanningsregelaar/koolborstels bosch vervangen, welk voltage?
Ik heb van Varta inmiddels ook een reactie ontvangen: de maximale spanning bij opladen van een 'natte' (electrolyt) batterij is 14,4V. Dit gaat uit van een omgevingstemeratuur van 25 graden. Als deze hoger is dan geldt een compensatie van -24 mV per °C boven de 25°C (max.15.25V) en +24mV onder 25°C (min.13.5V). Tijdens het druppelladen is een spanning
van 13,4 V aanbevolen. Zie bijlage.  

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2021 21:14 #195490 door Han Misdom
Marijn, om te beginnen staat er volgens mij een tikfout in de documentatie van Varta. (is overigens niet de eerste keer dat ik fouten aantref in documentatie van leveranciers)
Boven 25C moet er rekening gehouden worden met een compensatie van -24mV/C. Stel de temperatuur onder de motorkap is 75C, dan is de compensatie 50 x -0.024 = -1.2V
De max spanning wordt dan 14,8 - 1,2 = 13,6V !!

Los hiervan, in de auto wordt de accu bijgeladen door de dynamo en die laadt bij met, in jouw geval, max 55A. Volgens mij moet je dan in de grafiek naar het linker gedeelte kijken (Bulk lading)
Dus een standaard spanningsregelaar die nominaal op 13,8V staat ingesteld voldoet volgens mij prima.

Een jartje of 15 geleden had Ford een spanningsregelaar van 14,4V in haar wagens zitten; je viel dan elk jaar in de prijzen om je lampjes te vervangen want die brandden toen allemaal door.

M.a.w, als het mijn auto zou zijn dan gaat daar een normale spanningsregelaar in. Ik haal dat soort spul altijd op "de hoek van de straat" bij een revisiebedrijf voort startmotoren en dynamo's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2021 13:09 - 02-09-2021 13:09 #195499 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Spanningsregelaar/koolborstels bosch vervangen, welk voltage?
Dank voor je reactie Han!
Die fout in de brochure was me ook al opgevallen, slordig van ze. 
Dat de lampjes sneller doorbranden had ik nog niet aan gedacht, nog niet eerder gehoord. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Zou dit echt zo'n verschil maken bij 14,4 vs 14,1 volt? Je verliest onderweg ook nog wat aan weerstand natuurlijk, in mijn geval gaat de stroom van de dynamo eerst via de amperemeter voordat ie weer terug gaat naar de motorruimte richting de verbruikers en accu. En ik wil natuurlijk wel dat de accu goed wordt opgeladen. Ik dacht een keer (in het magazine?) gelezen te hebben dat moderne accu's een wat hogere spanning nodig hebben om echt vol te raken. De info van Varta lijkt dat te bevestigen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2021 21:40 #195505 door Zon
Ik ben geen accu-specialist ,maar had ook zoiets gehoord: dat nieuwe accu's een hogere laadspanning nodig hebben.

Maar ik vermoed dat dat over GEL of AGM accus gaat. Voor gewone lood accus lijken normale voltages te gelden (13.8-14.4 met een lader)

Zie bv de bijlage (bron: accuflevoland.nl/handleiding-accu-opladen/)

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2021 02:37 #195506 door Johan Geers
Waarom een AMP meter? Een digitale volt meter is net zo goed en je kunt het met dunnere draad af.
12,7 volt is een volle accu, alles boven de 12,7 volt is laden.
Op die manier kun je precies zien hoeveel je systeem belast wordt.
Bij mij alles aan airco etc heb ik nog steeds rond de 13 volt, alles uit 14,4 volt, mooier kan het niet.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.