Amp lampje naar dynamo

Lees meer
22-06-2021 20:41 #194590 door John Lemmers
Amp lampje naar dynamo is gemaakt door John Lemmers
In mijn Amazon Combi zit een enorm lelijk dashboard dat de vorige eigenaar in elkaar heeft geknutseld. Dat heb ik verwijderd. Nu ben ik bezig om de bedrading van het dashboard te herstellen. Ik heb een oude kabelboom en a.d.h. van het schema kan ik er redelijk uitkomen. Ik begrijp alleen het stuk tussen de brandstofmeter en de dynamo niet goed. 

Er gaat “contact” plus naar de benzinemeter, vervolgens gaat deze plus naar het oliedruklampje, en dan moet er ook nog een plus naar het amplampje toch? Maar de plus naar het oliedruklampje eindigt in de fitting aan de onderkant van het lampje. Er gaat wel een draad van onder de fitting naar het amplampje. Maar daar zit dan toch geen “plus” op? En dat is toch wel nodig om het amplampje te laten branden.

Ergens maak ik dus een denkfout. Wie kan mij uitleggen hoe dit stukje op het schema werkt.

  
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
23-06-2021 00:05 #194593 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Amp lampje naar dynamo
John, eigenlijk is het heel simpel.

Vanaf de hoofdzekering gaat de plus via het contactslot naar de brandstofmeter en naar de lampjes ampere en oliedruk.

Via de oliedruksensor aan de aarde (min) en lampje oliedruk brandt.

Het ampere lampje werkt anders: de plus is beschreven, de min gaat naar de dynamo en als hij stilstaat of kapot is werkt dat als min en gaat het ampere lampje branden.

Start je de motor, dynama gaat draaien, wekt spanning op, en gaat het amp lampje uit. 

Er loopt geen stroom meer door het amp lampje en bij een goedwerkende dynamo blijft het lampje uit.

Ik heb het een beetje simpel gesteld, maar dit is het principe.

Succes met je dashboard en snel tot ziens.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.