Amp lampje spookt

Lees meer
29-05-2021 15:36 #194268 door 16388-dummy
Amp lampje spookt is gemaakt door 16388-dummy
Dag forumleden,

Ik heb al aardig wat over het Amp lampje gelezen op het forum maar de verschijnselen die zich bij mijn Amazon voordoen ben ik nog niet tegengekomen.
Eerst brandde het Amp lampje nooit tijdens het rijden (ok, heel zwak met aanjager en lampen aan) maar dat is normaal.

Laatst had ik dat hij fel ging branden, tijdens rijden, maar ook met contact uit en sleutel eruit. Accu was vervolgens vrij snel leeg.
Nu is dit verschijnsel weg, maar heb wel dat het lampje feller gaat branden met meer toeren en zwakker met minder toeren.

Kan iemand mij helpen het in de goede richting te zoeken?

Heel erg bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2021 15:57 #194269 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Amp lampje spookt
Is inderdaad geen voor de hand liggende fout. 
Kans bestaat dat een van de gelijkrichtdiodes in de dynamo defect is. 

Vermoedelijk zitten er 6 grote en 3 kleine diodes in,  ik verwacht dat het een van die kleine diodes is. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2021 11:15 #194399 door John Lemmers
Beantwoord door John Lemmers in topic Amp lampje spookt
Maurits, ik heb exact hetzelfde gehad. Het begon met af en toe tijdens het rijden dat het amp lampje ging branden. Vervolgens continue en daarna ook met de contactsleutel verwijderd. Bij mij bleef ook het oliedruk lampje continue meebranden. Het bleek dat de dynamo kapot was. Dus, als eerste nu even meten of de dynamo nog ruim 13v levert. 

Ik bracht de dynamo weg voor revisie. De specialist bood aan om een andere krachtiger Volvo 75amp dynamo aan te passen zodat deze past op de plek van de originele 35amp dynamo past. De nieuwe heeft nu ook een ingebouwde regelaar. Door deze zoektocht naar het probleem heb ik het dashboard verwijderd om uit te sluiten dat daar geen problemen waren. Gelukkig heb ik dat gedaan want het was een warboel van gecorrodeerde open draadverbindingen met kroonsteentjes en rommelige tapeverbindingen. Maar goed, daardoor begreep ik wel weer een stuk meer van de bedrading en hoe het amp lampje functioneert. Kijk bij de documentatie eens naar de installatieschema’s. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2021 06:52 #194423 door 16388-dummy
Beantwoord door 16388-dummy in topic Amp lampje spookt
Dank voor de tips! Ik ga als eerste naar de dynamo kijken, ben benieuwd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2021 11:03 #194426 door John Lemmers
Beantwoord door John Lemmers in topic Amp lampje spookt
Ben benieuwd wat je gaat vinden. Ik hoor het graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2021 16:58 #194963 door 16388-dummy
Beantwoord door 16388-dummy in topic Amp lampje spookt
Ondertussen ben ik een stuk verder gekomen, onder andere door de hulp van Cor Kraaijeveld.

Blijkbaar was de regelaar stuk want ik meette biina 17 volt met gasgeven. Dat zou een reden kunnen zijn geweest dat het lampje fel ging branden bij meer toeren.

Ik heb een dynamo uit een 240 weten te bemachtigen. Het onderste gat groter geboord zodat de dikke bout daar doorheen past. De zwarte draad vanaf de startmotor op de B+ en de rode draad op de D+. Massa maakt de dynamo via het motorblok.
De spanningsregelaar zit op de dynamo, dus een apart kastje is niet meer nodig. Kloppen deze acties? Want met draaiende motor heb ik niet het idee dat hij echt aan het bijladen is. Wel draait de motor gewoon door als ik de rode accupool loshaal. Ook is het Amp lampje uit tijdens het draaien.

Iemand nog tips?

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2021 17:07 #194964 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amp lampje spookt
Als je het contact aanzet moet het ampere lampje gaan branden, zodra de motor loopt moet hij uit gaan.
Ik zeg altijd meten is weten, check dat hij bijlaadt

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2021 17:11 #194965 door 16388-dummy
Beantwoord door 16388-dummy in topic Amp lampje spookt
Dag Ed,

Lampje is aan als contact aan is, lampje gaat uit tijdens draaien van motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2021 02:25 #194978 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Amp lampje spookt
Over de accupolen moet je ongeveer 14,5 Volt meten en een wisselstroom dynamo mag je nooit zonder aangekoppelde accu laten werken de spanning kan dan oplopen tot wel 20Volt en dat kan je onsteking en meerdere apparatuur in je auto stuk maken.
De accu dient ook als afvlakking van de aangeleverde pulserende gelijkspanning van de dynamo.
Daarom is het zo verdomt belangrijk dat je accu goed is aangekoppeld en goed aan massa licht.
Ik heb bij mij meerdere punten van massa naar motor ik neem geen risico.
Ik heb leeds over mijn motorsteun en versnellingsbak rubbers gemaakt, dus buiten de standaart verbinding heb ik nog drie extra verbindingen.
Doe dit niet bij de moderne auto's van nu gegerandeert dat je electronica op hol slaat maar bij die oude auto's van ons brengt het meer goed dan kwaat..

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2021 10:36 #194980 door 16388-dummy
Beantwoord door 16388-dummy in topic Amp lampje spookt
Dank voor de reactie, zal altijd de accu gekoppeld houden. Had gister wel even gezondigd door de pluspool los te halen van de accu. De motor liep toen wel door. Dit betekent dat de dynamo wel spanning levert!

Wie helpt mij mee denken: gister een testopstelling gemaakt waarbij ik de dynamo aandrijf met de boormachine. Massa op minpool van accu. B+ op pluspool van accu.
D+ ook op pluspool van accu. Ik voel dan wat weerstand met ronddraaien, dat betekent dat de rotor bekrachtigd is. Toch meet ik geen enkele spanningsverhoging als ik de dynamo ronddraai. Ik doe het in de juiste richting.

wat doe ik mis? Mag ik wel 12V op de D+ zetten? Of moet deze altijd in serie staan met een lampje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.