Montage Achterlicht Amazon

Lees meer
02-05-2021 18:05 #193847 door Nic Nijdam
Montage Achterlicht Amazon is gemaakt door Nic Nijdam
Omdat ik dat de achterverlichting van de Amazon erg “zuinig” vind besloot ik gebruik te maken van de VKO aanbieding in VKV magazin 82 (december 2020). Hier wordt bij de achterverlichting gesproken van “gloeiende spijkers” en dat klopt ook!Eerst de oude glaasjes van achter- en remverlichting/ richtingaanwijzer gedemonteerd en goed schoongemaakt: bleken nog mooi helder te zijn. De reflectors waren gecorrodeerd en dof; de lampjes waren wat zwart. Dus nieuwe reflectors, lampjes en rubbers aangeschaft.Montage van de nieuwe spullen blijkt problemen te geven. De reflectors (zijn overigens net uit de nieuwdoos ook al weer iets gecorrodeerd) zijn niet strak tegen de openingen in de carrosserie te krijgen. De originele bevestiging bestaat uit twee minieme parkertjes die in gaatjes in de wielbak moeten; de gaatjes zijn te groot; dus schroefjes schieten los en reflector daarmee ook. Verder past de reflector ook niet echt goed in de wielbak: de onderste cup van de reflector (tbv achteruit rijdverlichting) stuit tegen de rand van de opening in de wielbak. In de oude reflector zit op deze plaats een kleine instulping in de reflector. Ook draait het dubbele contactpunt voor achter- en remlicht mee als je het lampje erin drukt. Dit omdat er een kleine blokkeernippel in de fitting bij de nieuwe reflector ontbreekt. Dit merk je pas de reflector al in de wielbak gemonteerd zou zijn. Dus advies: eerst de nieuwe lampjes in de reflector zetten, vervolgens testen op functie en dan pas proberen het geheel in de wielbak te plaatsen. Wie weet er een oplossing voor het probleem dat de reflectors niet goed in de openingen in de carrosserie passen? Openingen uitvijlen? Reflectors van een “deukje”voorzien? Hoe kan je ze beter in de carrosserie bevestigen dan met de kleine parkertjes? Ben benieuwd,Groeten Nic

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2021 19:35 - 02-05-2021 19:37 #193848 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Montage Achterlicht Amazon
Ik begrijp dat je de achterwielkasten wielbakken noemt. Ik was even in de war :) Het reservewiel zit in een wielbak, vandaar.
Overigens vind ik de achterlicht armaturen makkelijk te monteren. Kan het zijn dat er ook wat corrosie op het plaatwerk zit?
De glaasjes zitten vast met twee langere schroeven van ongelijke lengte. Het is even gepiel omdat goed te krijgen met de rubbers.
De helderheid heb ik in eerste instantie groter gekregen door aluminiumfolie op de reflectors te gebruiken. Lang daarna heb ik nieuwe reflectors gekocht en voorzien van wat sterkere lampjes. 
Ik heb geen klagen meer.

Ook zou je naar de remlichten kunnen kijken. Als je het oude systeem hebt komen worden de remlichten aangestuurd door een drukschakelaar in de remleiding. Dat werkt heel slecht en altijd te laat.
Ik heb een afstelbare schakelaar bij het rempedaal ertussen gezet en nu werkt het prima.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2021 10:38 #193852 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Montage Achterlicht Amazon
Nic,
Gek genoeg zaten de achterlicht frame's, van mijn toen pas aangeschafte amazon, op de buitenkant van het plaatwerk gemonteerd.
Heel vreemd, maar ze horen toch echt aan de binnenkant van het plaatwerk.
Gek genoeg pasten de reflectoren ook vrij strak tegen de buitenkant van het plaatwerk vandaar dat de vorige eigenaar blijkbaar in de war was bij de montage.
Ik weet niet hoe de reflectoren bij jou amazon gemonteerd zijn. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2021 13:15 #193853 door Nic Nijdam
Beantwoord door Nic Nijdam in topic Montage Achterlicht Amazon
Hallo Joop en Dick,

Allereerst natuurlijk hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat het idee van Dick de verklaring voor mijn probleem is. De achterlichtframes zaten ook bij mijn Ama op de buitenkant van het plaatwerk gemonteerd; de kier die hierdoor ontstaat was min of meer "afgedekt" door de rubbers.
Omdat ik ook uitging van een simpel klusje probeerde ik de nieuwe reflectors ook weer op de buitenkant te monteren. Ik ga het nu zoals Dick beschrijft proberen.

Blijft echter wel mijn waarschuwing staan: dat het dubbele contactpunt voor achter- en remlicht meedraait als je het lampje erin drukt. Dit omdat er een kleine blokkeernippel in de fitting bij de nieuwe reflector ontbreekt. Deze blokkering zit wel in de oude (originele??) fitting.

 Dus advies: eerst de nieuwe lampjes in de reflector zetten, vervolgens testen op functie en dan pas proberen het geheel in de wielbak te plaatsen.

Ik laat jullie weten over de afloop van de montage-achterlichten,
groeten,
Nic

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-05-2021 11:47 #193860 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Montage Achterlicht Amazon
ik heb indertijd de originele reflectoren laten verchromen en dan heb je echt goed helder licht, gaat ook niet corroderen, hoogstens een keer per jaar oppoetsen en de glaasjes schoonmaken, ideaal!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.