Aansluiten 15a van de Startmotor op de Bobine?

Lees meer
22-04-2021 11:09 #193712 door Justin van Orsouw
Aansluiten 15a van de Startmotor op de Bobine? is gemaakt door Justin van Orsouw
Hoi,

Ik heb pas een lekker snelle startmotor van een b230 weten te verkrijgen gezien mijn eigen startmotor stopte met werken.

Na installatie werkte de (op de werkbank wel werkende) startmotor niet omdat ik per abuis het contactsslot op de 15a had aangesloten ipv de 50 terminal.

Toen zag ik dat deze startmotor twee aansluitingen heeft (naast massa en accu+). 

Nu lees ik het een en ander (beginnend bij DIN 72552) over dat die 15a gebruikt kan worden als hulpje tijdens het starten door deze aan de + van de bobine te koppelen, zodat de bobine 12v blijft houden en niet de inzakspanning tijdens starten. Wat weer gunstig zou zijn voor het trekken van een goede vonk.

Dit lijkt me wel zinnig tijdens het starten bij koud weer.
Kan dit straffeloos gekoppeld worden of moet daar nog iets tussen?

Het gaat hier trouwens om mijn 144 uit '72 met een B20a, 123 ontsteking, blauwe bosch 12v bobine zonder losse weerstand of diode.

Groetjes,

Justin
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2021 21:12 #193720 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Aansluiten 15a van de Startmotor op de Bobine?
Hallo Justin,

Normaliter is deze aansluiting 15a op de startmotor een "kortsluitdraad" die tijdens starten de voorschakelweerstand bij een 9 Volts Bobine met voorschakelweerstand overbrugt. Daardoor krijg je tijdens starten in plaats van 9 Volt op je bobine een hogere spanning op je bobine.(de spanning van de accu tijdens starten)  Een 9 Volts bobine kan dat tijdens het starten wel even aan. Het voordeel is inderdaad een betere vonk tijdens het starten.

In principe kun je zonder problemen deze aansluiting ook op de + van je bobine aansluiten. De kortere draad zonder overgangsweerstanden van je contactslot, zal iets minder spanningsverlies geven. Echter ik scat in dat het hooguit 0,5 Volt scheelt. 

Maar "meten is weten". Probeer het uit en meet. dan weet je zeker wat het oplevert als je de aansluiting gebruikt. 

Met technische groet,
Simon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2021 18:09 - 11-05-2021 18:11 #193935 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Aansluiten 15a van de Startmotor op de Bobine?
Hoi,

Dank je voor je bericht Simon!

Met de multimeter aan de slag gegaan en daaruit kwam simpelweg dat de 15a direct accuspanning doorgeeft tijdens starten.

Hieronder de waardes (accu was niet helemaal vol) met de + op of de 15a aansluiting op de startmotor of op de + van de bobine. 

|                    | 15a    | Bobine +       |
| Op contact |  0v      |      11.8v        |
| Starten       |10.4v  |       10.2v       |

De 15a toont dus het gedrag zoals verwacht:
In de situaties waarbij er een bobine is gebruikt met voorschakelweerstand, is de 15a gekoppeld aan de bobine+. Dit werkt als een starthulp die tijdens de start-spanningsdip toch voldoende voltage levert aan de bobine. Dit werkt dus met een 9v bobine die tijdens starten 10v krijgt en in bedrijf via de voorschakelweerstand ~9v.

In de gevallen waarbij een 12v bobine word gebruikt (zoals bij mijn bosch blue gevalletje), is er geen toegevoegde waarde bij om de 15a op de startmotor te koppelen naar de Bobine+.

Groetjes,

Justin 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.