Toerenteller P1800E

Lees meer
15-04-2021 20:46 #193592 door Bernard Piek
Toerenteller P1800E is gemaakt door Bernard Piek
 Goedenavond,
De toerenteller van mijn P1800E uit 1970 slaat bij warme motor over de hele schaal heen en weer. Bij koude motor is alles overigens goed en lijkt de aanwijzing ook correct. Na wat zoekwerk dacht ik dat de fout veroorzaakt kon worden door defecte condensatoren en/of transistoren in het instrument. Daarom maar eens uitgebouwd en gekeken. Op de foto staat een rond zwart schijfje, ik denk een keramische? condensator. De liggende zwarte cilinder is mogelijk een elco en het zilverkleurige cilindertje is de transistor. Heeft iemand misschien een schema met de waarden of andere tips? Als ik de condensatoren meet krijg ik geen waarde. Maar goed, misschien heb ik het mis. In elk geval is iedere informatie welkom!
   
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2021 23:06 #193594 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Toerenteller P1800E
Bernhard,

Als het goed is, is het een Smiths Toerenteller.
Ik ben nog even voor je aan het zoeken, want ik moet ergens een document hebben met een volledige layout en de onderdelenlijst. Zodra ik hem weer vind, stuur ik hem je wel even toe.

Deze link kan je helpen met storingzoeken wellicht ken je hem al. www.triumphclub.co.nz/wp-content/gallery/pdfs/Smiths.pdf

Ook deze link is interessant: accutach.com/smiths-tachs

Met technische groet,
Simon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2021 09:40 #193597 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Toerenteller P1800E
Hallo Simon,

Alvast bedankt voor de moeite! De eerste link ken ik, maar ik kon de tests die daarin staan niet thuisbrengen. In de tweede link zie ik het schema wat zo te zien de mijne lijkt, dus dat is alweer een stap verder. Het schijfje wat ik aanzag voor een condensator is kennelijk een temperatuurgevoelige weerstand, die het zo te zien wat te warm heeft gehad. Als ik daar de waarde van kan achterhalen ben ik denk ik een heel eind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2021 10:05 - 16-04-2021 10:15 #193598 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Toerenteller P1800E
Hallo Bernard,

Er zit inderdaad een temperatuurgevoelige weerstand in de toerenteller. De meter zelf is namelijk gevoelig voor temperatuur en gaaf daardoor afwijken bij hogere temperaturen. De temperatuurgevoelige weerstand zit er in om dat effect te compenseren, het lijkt er sterk op dat die defect is, en dat is een vaker voorkomend probleem.

In de 2e link wordt concreet een vervangend typenummer genoemd voor die weerstand: NTCLE100E3331JB0. Dat is een NTC van 330 Ohm bij 25 graden. Hoe hoger de temperatuur hoe lager de weerstand wordt. Die geldt alleen voor een gen. 1 teller.

Of dat de juiste is voor jouw toerenteller weet ik niet, want als je maar 1 transistor hebt lijkt het een gen. 2 teller? Ik verwacht dat die een lagere weerstand moet hebben bij 25 graden.

Het is in principe mogelijk om proefondervindelijk de juiste waarde te achterhalen, maar dat is niet met een paar minuutjes voor elkaar. Het is sneller om bij een zelfde goed werkende de waarde te meten.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2021 10:46 #193599 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Toerenteller P1800E
www.mgexp.com/phile/1/546876/Late_Style_Smiths_RVI_repair.jpg
Hier staan een aantal vervangen onderdelen op. Ondanks dat het om het gebruik in een Jaguar gaat, blijft het een Smiths RVI toerenteller.

Deze heb ik ook teruggevonden.
www.triumphclub.co.nz/wp-content/uploads/2016/01/RVI.pdf

Succes er mee.

Met technische groet,
Simon.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2021 21:05 #193612 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Toerenteller P1800E
De temperatuurgevoelige weerstand geeft 2,2 ohm en reageert niet op warmte. Bij de elco kan ik geen capaciteit meten, maar wel een weerstand van 13 ohm. Beiden zijn volgens mij dus kapot. De transistor lijkt goed, mijn testertje ziet in elk geval een diode. Komende week de documentatie nog eens goed lezen en wat componentjes bestellen. Bedankt voor het meedenken en ik laat weten hoe het is afgelopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2021 21:26 - 22-04-2021 21:28 #193722 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Toerenteller P1800E
Het is inderdaad een generatie 2 teller volgens het schema hieronder. Inmiddels de condensator vervangen door een van 2,2 micro farad en de temperatuurgevoelige weerstand nog eens nagemeten, dit keer met een fohn. Bij kamertemperatuur 2,2 ohm en zakt naat 1,5 ohm bij verwarmen mt de fohn. Deze blijkt nu toch te reageren op warmte en lijkt dus goed, in tegenstelling tot wat ik eerder dacht. De meter weer gemonteerd en alles doet het weer. Bedankt voor het meedenken en de links.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.