Remlichten en claxon doen het niet meer

Lees meer
17-03-2021 18:39 #193097 door Koen Sollie
Remlichten en claxon doen het niet meer is gemaakt door Koen Sollie
Beste Volvo collega's,
Om welke reden dan ook maar de remlichtebn van onze Duett doen het niet meer en ook de claxon is er mee opgehouden. Of er verband is tussen die twee problemen ben ik nog niet achter. Of het probleem van de remlichten en claxon gelijktijdig is op getreden kan ik niet herleiden en er is verder ook niets met de auto gebeurd (onderhoudwerkzaamheden oid) wat mogelijk een oorzaak zou kunnen zijn. 
Heb me eerste bezig gehouden met het remlichtprobleem.
Alle zekeringen zijn in tact. Als ik spanning op de rode draad van de schakekaar op de hoofdremcilinder zet dan branden de remlichten. Bedrading goed en geen massa probleem dus? Bij het doormeten van de schakelaar op de hoofdremcilinder meet ik weerstand bij een niet ingetrapt rempedaal en geen weerstand bij het intrappen van het rempedaal. Ook geen probleem dus?
Iemand een suggestie wat er mogelijk aan de hand kan zijn? Wat mis ik? Ik moet toegeven dat ektronica niet mijn sterkste kant is.

Hartelijke groert, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-03-2021 11:56 #193111 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Remlichten en claxon doen het niet meer
Ik weet niet hoe het bij een duett zit ,maar bij een Amazon zitten de claxon,de remlichten en de achteruitrijlichten op dezelfde zekering.Misschien kun je hier iets mee.Ik heb ook geen schema van een katterug of duett.

Succes toegewenst , Niek.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-03-2021 16:05 #193112 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Remlichten en claxon doen het niet meer
Hallo Niek,
Dank voor je reactie. Nav je opmerking dat de remlichten en de claxon wel eens op dezelfde zekering zouden kunnen zitten (achteruitrijlichten heeft de Duett niet) heb ik nog eens naar de zekeringen gekekenl, niets aan te zien. Maar bij doormeten van de verschillende contactpunten bleek dat er slechte contacten waren. En hoewel op het oog het er eigenlijk best netjes uitzag met het dremel staalborsteltje alle lipjes en klemmetjes schoon gepoetst. Hele kastje weer netjes gemaakt en de remlichten en de claxon doen het weer. Een probleem kan in een klein hoekje zitten.
Nogmaals dank, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
23-03-2021 11:58 #193168 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Remlichten en claxon doen het niet meer
Toevallig dit ook van de week gehad.
deze componenten zijn de bruine draden  in de zekeringkast, 2de zekering van onder rechts.
Bleek slechte contacten te zijn in de zekeringkast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2021 14:33 #193221 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Remlichten en claxon doen het niet meer
Mijn ervaring is dat elektrische problemen vaak veroorzaakt kunnen worden door slechte gecorrodeerde contacten. Tot nu twee keer een totale black-out gehad waarvan de oorzaak eenvoudig bij de massa-aansluiting bij de accu lag. Rommelen, schuren en netjes maken is dan de oplossing. Ook heb ik de massakabels tussen accu en carrosserie en carrosserie en motor vernieuwd. Scheelt ook.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2021 20:10 - 26-03-2021 20:12 #193227 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Remlichten en claxon doen het niet meer
Hallo Koen,

Als de electrische bedrading hetzelfde is als de PV544, kan je wellicht met dit schema er u 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

itkomen. 

Remlichten en Claxon(s) ziten idd op de zelfde zekering.

Succes bij het zoeken. 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2021 13:46 #193264 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Remlichten en claxon doen het niet meer
Hallo Simon,
Dankjewel voor het schema. Dat komt altijd van pas!
De opmerking van Niek dat remlichten en claxon op dezelfde zekering zitten had mij al op het goede spoor gezet. Het probleem zat in het zekering kastje. Op het oog zag het er netjes uit maar bij doormeten bleek dat er nogal wat slechte contacten waren. Alles schoongemaakt en het werkt weer naar behoren.
Groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
29-03-2021 08:48 #193277 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Remlichten en claxon doen het niet meer
Tip: zet eens een Voltmeter over de zekeringen en meet de spanningsval hierover (met de verbruikers aan). Toen ik dat deed met bijv. de aanjager aan, had ik een spanningsverlies over de zekering van 0,8 Volt. De zekering werd dan ook behoorlijk warm! Na stralen van de zekeringkast en doorsolderen van de contacten  was dit 0,04 Volt, dus 20x beter! En de zekering werd nauwelijks warm.

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.