Ruitenwisser mechanisme: repareren of vervangen?

Lees meer
30-01-2021 15:51 #192334 door Stijn v.d. Linde
Ruitenwisser mechanisme: repareren of vervangen? is gemaakt door Stijn v.d. Linde
Hallo allemaal,

Mijn Amazon rijdt al zolang ik de auto heb met speling op de ruitenwissermechaniek en dus ook een hap uit de chroomlijst. Bij regen zie ik toch elke keer weer met veel afschuw aan hoe hij zichzelf aan het mishandelen is. Nu het plan is om op een dag de ruit en sierlijst te vervangen, moet dat dus eerst worden opgelost.
Nu ben ik er al achter dat een gereviseerd mechanisme behoorlijk aan de prijs kan zijn, maar lees ik ook veel verhalen over het 'omdraaien van een tandwieltje'.
Dat lijkt me dus wel de moeite waard op te proberen, maar dan loop ik tegen een aantal vragen aan:
Kan iemand mij vertellen welk tandwieltje wordt bedoeld? Is dit het tandwieltje bij de motor of juist bij de as die naar de wisserarm gaat?
Maakt het merk nog uit / hoe weet je welk systeem je hebt? Ik heb in iedergeval het systeem met de stangen en niet met de kabel dus het zou SWF of Autolite moeten zijn, maar zit daar verder verschil in?
Stel ik kom erachter dat ik toch voor een gereviseerd mechanisme moet gaan, maakt de cobinatie mechaniek / motor dan nog uit?
Ik snap dat de tandwielen moeten worden gesmeerd, wat is daar goed voor? vet of naaimachine-olie o.i.d. + zijn er verder onderdelen die je nodig hebt voor het uit elkaar halen en later weer in elkaar zetten van het mechanisme?

Heel erg bedankt voor de reacties in ieder geval!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
30-01-2021 18:45 #192336 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Ruitenwisser mechanisme: repareren of vervangen?
Er is maar 1 goede manier Stijn en dat is het mechanisme onder het dashboard vandaan te halen.

Dit vereistg enige lenigheid maar dat is jou wel toevertrouwd; 4 kruiskopboutjes onder het dashboard, electro losmaken, buiten de ruitenwissers eraf en de 2 m0eren demonteren en je kan het mechanisme in zijn totaliteit naar rechts eruithalen.

Dan het stangenstelsel demonteren en de deksels van het draaimechanisme verwijderen en daaronder zitten de tandwieltjes. Alles goed schoonmaken, met enig geluk is het tandwieltje nog te draaien naar goede tandjes, invetten en monteren in omgekeerde volgorde.

Al met al kan je dus na demontage van het systeem pas kijken of het is te repareren.

Mocht iets onduidelijk zijn, schroom niet om te bellen.

gr. Cor.

ps vergeet niet de min van de accu los te maken als je onder het dashboard gaat sleutelen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2021 23:32 #192340 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Ruitenwisser mechanisme: repareren of vervangen?
Om het mechanisme los te halen dus de vier kruikop schroeven doe ik het volgende de twee onderste zijn gemakelijk los te halen dat is geen probleem, maar de twee bovenste haal ik de asbak en de ventielator schakelaar weg en dan kun je met een lange kruiskop schroevendraaier de twee bovenste schroeven losdraaien.
En dan met wat manufreren het mechanisme weghalen.
Terugplaatsen doe ik wat lijm op de schroeven en schroendraaier.

het zijn niet altijd de tandwielbakjes die slecht zijn het kan ook speling op het stangenstelsel zijn (uitgesleten rubbertjes)

succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2021 18:41 #192360 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Ruitenwisser mechanisme: repareren of vervangen?
Bedankt heren!!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2021 19:49 #192362 door Kevin de Graan
Beantwoord door Kevin de Graan in topic Ruitenwisser mechanisme: repareren of vervangen?
Als ik een tip mag geven: Kijk of je het mechaniek met kabeltjes tegenkomt. Deze is echt vele malen strakker dan met de tandwieltjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2021 22:54 #192365 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Ruitenwisser mechanisme: repareren of vervangen?
Ja, dat klopt wel,maar die kabeltjes kunnen ook breken !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2021 23:16 #192366 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ruitenwisser mechanisme: repareren of vervangen?
En wellicht ten overvloede: accupool eraf voor je begint.
Je wilt niet dat het mechaniek om wat voor reden dan ook begint te bewegen met je vingers in de buurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2021 23:53 #192367 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Ruitenwisser mechanisme: repareren of vervangen?
Zet er dan meteen 2 smeernippels op.
Op ieder tandwielhuisje 1.
Niet mijn idee maar dat heb ik van iemand op dit forum, weet helaas niet meer wie de eer toekomt.

(volgens mij dezelfde die een Audi remservo passend maakte)

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2021 09:46 #192374 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Ruitenwisser mechanisme: repareren of vervangen?
Dank voor alle tips en vanzelfsprekend haal ik de accupool los (doe ik overigens bij elke klus, ook al is dat misschien niet nodig). Lijkt me een goede vinger-guillotine zo'n mechanisme :ohmy:

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.