Verlichting en toebehoren Volvo 164

Lees meer
15-10-2020 16:39 - 15-10-2020 16:56 #190470 door Rutger Hage
Verlichting en toebehoren Volvo 164 is gemaakt door Rutger Hage
Beste allen,

Sinds een maand of 3 ben ik in het bezit van een volvo 164 uit 1970.
Prachtige wagen, echter dient er heeel heel heel veel aan te gebeuren.

Sinds kort heeft de auto een nieuwe radiateur, brandstoftank, remleidingen, remklauwen, blokjes verdelerkap, lps gas installatie en toebehoren etc etc.
De auto loopt alleen nog warm op, naald staat in het rood. Dit is wordt verder gevraagd naar hulp en advies in een ander onderwerp.

In de tussentijd probeer ik wat van de verlichting en andere elekstrische onderdelen te maken.

Het zit namelijk zo:
De knipperlichten doen het zo nu en dan, alarm knop het tevens af en toe.
Grootlicht doet het niet, wel bij knipperfunctie gaat de verlichting voor uit in zijn totaliteit.
Dimlichten voorzijde werken
Achterlichten doen het naar mij inziens niet correct, remlichten wel.
Tevens zit er in de linker lamp 4 fittingen en de rechter 3??? Hoort dit zo?
Toeter doet het tevens niet, wel hoor ik het relais soms klikken
Ruitensproeier doet het niet, doet helemaal niks..

Mistverlichting (de twee kleinde ronden lampen) doen het niet, geen idee hoe je die aan kan zetten?
Mistverlichting achter doet het tevens niet (lampje bevestigd op de bumper)

Ik had graag advies in willen winnen van jullie omdat ik echt niet weet waar ik moet beginnen.
De zekeringen lijken goed, wel als ik bij zekering 2 (van links) de bruine draad aansluit schiet direct de zekering eruit.
Zekeringen (2stuks) aan het schutbord in de motorkap zijn wel heel.

Dus kort samen gevat:
Mistlampen, grootlicht, en achterlichten werken niet naar behoren, waar begin ik met zoeken??

Help help help
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2020 09:11 #190489 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Verlichting en toebehoren Volvo 164
Hallo Rutger, gefeliciteerd met je 164!

Bij problemen met de elektra is het handig om het op te delen in overzichtelijke klusjes.

Het kan haast niet anders dan dat er hier meerdere problemen zijn, pak ze één voor één aan.

Focus bijvoorbeeld eerst op het grootlicht. Begin met controle van de logische zaken: Zijn de lampjes nog heel?
Zitten de accukabels goed vast?

Pak het elektrische schema van de 164 er bij (op de site te vinden), en loop het circuit van het grootlicht na, zodat je begrijpt hoe het hoort te werken. (ik las dat je de spanningsregelaar al zelf vervangen hebt, dus ik doe de aanname dat schema's lezen lukt?)
Controleer de zekeringen die bij het grootlicht horen, niet alleen of ze heel zijn maar ook of er spanning op staat waar je dat verwacht.

Als dat in orde is, meet na of je spanning krijgt op de lampfitting, zo niet, ga dan uitzoeken waarom niet. Krijgt de schakelaar wel spanning, schakelt het relais wel, etc.
Probeer uit te vinden waar er verbindingen aan massa zitten, die worden nog wel eens slecht. Bij twijfel, schoonmaken/nameten.

Als je iets tegen komt wat je niet 100% vertrouwd, gammele stekkertjes bijvoorbeeld, pak dat dan meteen aan. Maak de contacten schoon/vervang stekkertjes waar nodig of knijp ze wat strakker en plaats ze weer terug.

Door de auto zo systematisch na te lopen heb je de boel straks allemaal weer goed werkend.

Succes en laat weten wat je tegen komt of als je ergens vastloopt!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2020 09:48 #190490 door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Verlichting en toebehoren Volvo 164
Hartelijk dank voor de reactie. Ik ga vanmiddag indd alle stekkers bij het grootlicht relais. Die met de meeste stekkers zoals ik het kan zien op het schema schoonmaken en spanning meten.

Gr Rutger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2020 13:07 #190535 door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Verlichting en toebehoren Volvo 164
Status tot dusver.

Achterlichten - check (kenteken nog niet maar dat zal voornamelijk massa zijn)
Knipperlichten rondom check
Stadslichten op bumper - check
Remlichten - check

Grootlicht, dimlichten en normaal lichten doen nog helemaal niks
mede als de toeter, achteruit rij lichten
Ik denk dat er ergens een relais kapot is maar dat is nog nader te onderzoeken.

De zekeringskast is echter 1 grote bende, door vorige eigenaren is hier machtig veel aangeknoopt en doorverbonden.
heeft iemand wellicht een foto hoe de zekeringskast eruit hoort te zien?

Ik hoor het graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.