- Berichten: 58
nieuw contactslot, niet aanslaan.....
- Maickel van Rossum
- Offline
- Senior lid
Inmiddels zit alles weer gemonteerd, gereviseerde dubbele SU, nieuwe brandstofpomp, alle flexibele brandstofslangen vervangen en een nieuw contactslot.
Het oude contactslot was uit elkaar gevallen, die is dus nu vervangen door een universeel contactslot, gekocht bij onze vrienden van het VKM.
Nu heb ik deze (volgens mij) hetzelfde aangesloten als het oude, wat ook een universeel contactslot was (contactslot in het dashboard). De 4 stekkers op dezelfde pinnen gedaan, hoewel er 1 pin anders genummerd is op het nieuwe contactslot.
Pin oude situatie --> kabel ----> pin nieuwe situatie
bat/30 --> dikke rode kabel ----> 30
54 --> geel en blauwe kabel ----> 75
50 --> rood en groene kabel ----> 50
15 --> rode kabel ----> 15
Als ik nu mijn contactslot draai, in het eerste standje en in het tweede standje heb ik gewoon spanning. De LPG schakelaar gaan de lampjes op branden, dashboard waarschuwingslampjes kan ik zien en het LEDje wat in mijn dashboard zit als soort van nep alarm is uit (deze is aan als sleutel uit contact is). Als ik de contactsleutel echter doordraai om te starten, is alle spanning ineens weg. De lampjes op de LPG schakelaar gaan uit, dashboardlampjes gaan uit en het LEDje in mijn dashboard gaat dus aan. kortom als ik wil starten wordt alles spanningsloos.....
Iemand een idee hoe ik de contactschakelaar dan moet aansluiten? Ik kan wel willekeurig stekkers gaan omwisselen, maar daar voel ik niet zoveel voor, straks brandt er iets door of af.....
Als iemand een idee heeft hoor ik het graag!
Mvg,
Maickel van Rossum
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Maickel van Rossum
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 58
Volgens mij hoort er wel spanning op te blijven staan tijdens het straten en wil hij nu niet aanslaan omdat de benzine en lpg afsluiters geen spanning krijgen en er dus geen brandstof bij de carburateurs komt.
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1138
Origineel is het contactslot als volgt bedraadt: (het betreft hier de contactslot die in het dashboard zit; deze heeft slechts 3 aansluitingen)
30 Een dikke zwarte draad die van de startmotor af komt + een dunne zwarte die naar de lichtschakelaar gaat
54 Een dikke rode draad die naar de hoofdzekering gaat (dit is de korte zekering) + een dunne zwarte die naar de sigarettenaansteker gaat
50 Een groene draad die naar het startrelais gaat
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Maickel van Rossum
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 58
Bedankt voor je reactie.
Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden inderdaad.
Inmiddels heb ik met de elektrische schema's en een schema van het contactslot de boel weer aan de praat gekregen. De aansluitingen in mijn auto kloppen van geen kanten met de schema's, haha.
Er zijn waarschijnlijk in de loop der jaren flink wat aan draden bijgekomen door vorige eigenaren. Er is nooit echt de moeite genomen om dit netjes te doen. In de 9 jaar dat ik de auto heb ben ik er zelf nooit aan toe gekomen, omdat alles altijd werkte. Nu wordt het wellicht toch eens tijd om er wat aan te gaan doen. Netjes terug bouwen naar hoe het origineel moet zijn, dan kan je ergens vanuit gaan als er iets is, maar dan meteen de zekeringen upgraden. Vervolgens netjes alle extra's aansluiten. Mooi projectje weer.
In ieder geval loopt ie weer op LPG. Dit ga ik nog even proberen wat netter af te stellen, lukt dat niet ga ik naar de gas specialist. Dan kan ik in ieder geval dit weekend een tourtje maken. Daarna ga ik kijken of ik hem op benzine ook weer netjes lopend kan krijgen na de revisie van de dubbele SU. Daarna zal ik de projectenlijst eens erbij pakken, aangevuld met de elektra.
Blijft leuk, zo'n oude Volvo!
Maickel
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
In ieder geval loopt ie weer op LPG. Dit ga ik nog even proberen wat netter af te stellen, lukt dat niet ga ik naar de gas specialist. Dan kan ik in ieder geval dit weekend een tourtje maken. Daarna ga ik kijken of ik hem op benzine ook weer netjes lopend kan krijgen na de revisie van de dubbele SU.
Dat is de omgekeerde volgorde ..... Als je toch wilt dat ie ook goed loopt op benzine, zou ik eerst de SU´s reviseren en op benzine netjes (synchroon) afstellen, en daarna pas op LPG. Om met een stel SU´s die mogelijk zo lek zijn als een mandje en mogelijk niet synchroon staan afgesteld naar een ¨gas specialist¨ te gaan lijkt me weinig zinvol.
Heb je e.a. eenmaal goed op benzine, dan is afstelling op LPG eenvoudig ..... Maar goed, da´s een ander topic .....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Maickel van Rossum
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 58
Je hebt helemaal gelijk. Echter heb ik geen tijd om hem op benzine netjes af te (laten) stellen voordat ik dit weekend met een roadtripje mee doe.
Over het gevaar dat de SU's zo lek als een mandje zijn maak ik mij geen zorgen. De auto loopt nu ook wel op benzine, maar heel onregelmatig. Gezien er geen benzine uit komt ergens en er ook niks naar benzine stinkt, zal de lekkage wel meevallen.
Op LPG heb ik hem nu netjes genoeg stationair lopen, dus daar hoeft de LPG specialist op dit moment ook niks aan te doen. Dat komt inderdaad nog wel als alles op benzine weer netjes is afgesteld en de SU's weer fijn staan afgesteld.
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Prima !
Toen ik schreef ¨... mogelijk zo lek als een mandje ...¨ dacht ik eigenlijk meer aan valse lucht dan aan benzinelekkage (ging er van uit dat je benzine inderdaad al wel opgemerkt zou hebben, maar geef toe dat mijn opmerking niet duidelijk was; valse lucht - bijv langs gasklepas - is vaak een probleem als carburateurs aan revisie toe zijn ....)
Succes.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.