240 '78 - Temp/Brandstof meter gaf verkeerde waardes, gefixed.

Lees meer
27-07-2020 14:22 - 27-07-2020 14:24 #189505 door Rienk Kuipers
Denk stuur hier toch ff een berichtje over alhoewel dit wel eens hier en daar besproken is.
Van m'n 245 1978 GL ging de Temp meter al binnen 4km tegen het rood aanstaan en gaf de benzinemeter volgens mij te weinig aan.
Alhoewel na 10L benzine tanken hij wel meer aangaf.
Affijn, Thermostaat getest, met infrarood tempmeter het hele koelsysteem bemeten wat er normaal uitzag.
Was er toch twijfel dus, hele koelstysteem geflushed met azijn en meerdere keren compleet doorgespoeld en idd werd het iets beter maar nog dicht tegen het rood en de twijfel bleef.
Dus voordat ik de koelwaterpomp eraf ging halen toch maar eens aan de spanningsstabilisator, die achter op de klokjes zit, gedacht.
Op turbobricks en ook hier, over de truc met een gemoderniseerde LM7810 spanningsstabilisator gelezen, deze geeft een constante 10V af ipv een vreemde pulserende spanning van ergens in de buurt van 10V door een stuk bi-metaal.
Affijn voor 1,25euro een L7810CV gekocht en die in de oude VDO stabi gebouwd. Zie foto in de bijlage
Resultaat temperatuurmeter gewoon weer horizontaal op de N en de Benzinemter geeft nu idd een gewone plausibele waarde aan.
Oftwel gefixed! dit geeft toch gewoon wel een veel beter gevoel als je tempmeter een goede waarde aangeeft ipv te heet, reed al een week rond met de kachel aan :-)
Doe je voordeel ermee. Vragen? stuur me een bericht.

Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.