- Berichten: 36
 
240 '78 - Temp/Brandstof meter gaf verkeerde waardes, gefixed.
- Rienk Kuipers
 - 
            
				
         - Junior lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                27-07-2020 14:22         -  27-07-2020 14:24        #189505
        door Rienk Kuipers
    
    
	    
    
            
Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970
        
    
 	
					
			
				    
    
												
            
        
    
                                                
    
        240 '78 - Temp/Brandstof meter gaf verkeerde waardes, gefixed. is gemaakt door Rienk Kuipers            
    
        Denk stuur hier toch ff een berichtje over alhoewel dit wel eens hier en daar besproken is.
Van m'n 245 1978 GL ging de Temp meter al binnen 4km tegen het rood aanstaan en gaf de benzinemeter volgens mij te weinig aan.
Alhoewel na 10L benzine tanken hij wel meer aangaf.
Affijn, Thermostaat getest, met infrarood tempmeter het hele koelsysteem bemeten wat er normaal uitzag.
Was er toch twijfel dus, hele koelstysteem geflushed met azijn en meerdere keren compleet doorgespoeld en idd werd het iets beter maar nog dicht tegen het rood en de twijfel bleef.
Dus voordat ik de koelwaterpomp eraf ging halen toch maar eens aan de spanningsstabilisator, die achter op de klokjes zit, gedacht.
Op turbobricks en ook hier, over de truc met een gemoderniseerde LM7810 spanningsstabilisator gelezen, deze geeft een constante 10V af ipv een vreemde pulserende spanning van ergens in de buurt van 10V door een stuk bi-metaal.
Affijn voor 1,25euro een L7810CV gekocht en die in de oude VDO stabi gebouwd. Zie foto in de bijlage
Resultaat temperatuurmeter gewoon weer horizontaal op de N en de Benzinemter geeft nu idd een gewone plausibele waarde aan.
Oftwel gefixed! dit geeft toch gewoon wel een veel beter gevoel als je tempmeter een goede waarde aangeeft ipv te heet, reed al een week rond met de kachel aan
Doe je voordeel ermee. Vragen? stuur me een bericht.
            Van m'n 245 1978 GL ging de Temp meter al binnen 4km tegen het rood aanstaan en gaf de benzinemeter volgens mij te weinig aan.
Alhoewel na 10L benzine tanken hij wel meer aangaf.
Affijn, Thermostaat getest, met infrarood tempmeter het hele koelsysteem bemeten wat er normaal uitzag.
Was er toch twijfel dus, hele koelstysteem geflushed met azijn en meerdere keren compleet doorgespoeld en idd werd het iets beter maar nog dicht tegen het rood en de twijfel bleef.
Dus voordat ik de koelwaterpomp eraf ging halen toch maar eens aan de spanningsstabilisator, die achter op de klokjes zit, gedacht.
Op turbobricks en ook hier, over de truc met een gemoderniseerde LM7810 spanningsstabilisator gelezen, deze geeft een constante 10V af ipv een vreemde pulserende spanning van ergens in de buurt van 10V door een stuk bi-metaal.
Affijn voor 1,25euro een L7810CV gekocht en die in de oude VDO stabi gebouwd. Zie foto in de bijlage
Resultaat temperatuurmeter gewoon weer horizontaal op de N en de Benzinemter geeft nu idd een gewone plausibele waarde aan.
Oftwel gefixed! dit geeft toch gewoon wel een veel beter gevoel als je tempmeter een goede waarde aangeeft ipv te heet, reed al een week rond met de kachel aan
Doe je voordeel ermee. Vragen? stuur me een bericht.
Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970
        Laatst bewerkt 27-07-2020 14:24  door Rienk Kuipers.            
            Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
				




