Beste plek water temperatuur sensor - B18

Lees meer
18-06-2020 20:40 - 18-06-2020 20:40 #188951 door Jeroen Brouwers
Beste plek water temperatuur sensor - B18 is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hi
Ik heb een Duett met een B18A. Natuurlijk heeft ie een water temp sensor op het blok maar het originele klokje geeft enkel groen - rood aan. Ik heb dus een simpel HP Raid water sensor gekocht met een slang koppeling met daarin een sensor.
Mijn vraag is nu: waar plaats ik deze het beste?

Mijn overwegingen so far:
  • als ik vroeg wil weten of er iets mis is met het blok of de thermostaat, dan zou ik (zoals men kennelijk bij andere auto's ook doet) een sensor moeten plaatsen bij de uitlaat van de waterpomp, richting radiator.
    Nadeel: het zou echt *net* passen maar als ik ooit een 'tropen' radiator wil plaatsen die beter koelt (wat ik wel overweeg), dan komt die slangverbinding al snel in de knel vanwege de extra dikte van die radiator.
  • aan de achterkant van het blok in de slang naar de radiator toe heb ik al een aantal keren gezien, maar als de kachelkraan niet openstaat, dan is daar geen doorstroming, toch?
    Voordeel is dat daar voldoende plek is; nadeel is volgens mij dan dat het water in de slang heus wel warm wordt zonder doorstroming (want met veel hitte staat de verwarming meestal niet aan) maar met een (behoorlijke?) vertraging, lijkt me.
  • ik lees ook over mensen die een aansluiting in de waterpomp of bovenin de radiator maken of zelfs in een vriesplug.
    Voor mij vooral een nadeel: ik kan inmiddels best vanalles maar heb wat twijfels bij het boren in dit soort essentiele onderdelen...

Ik hoor graag jullie ideeen.

Mvg
jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2020 00:53 #188956 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Beste plek water temperatuur sensor - B18
Beste Jeroen, ik heb hem in de slang die op het bochtje zit van de cilinderkop.
Ik gebruik de sensor voor het regelen van de electriesche fans in mijn koelsysteem werkt goed tot nu toe.
Ik moet zeggen ik heb geen kachel meer in mij auto.


succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2020 11:25 #188976 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Beste plek water temperatuur sensor - B18
Beste Jeroen,

Heb ooit een stel adaptors gemaakt, om een VDO/ Smiths temp.voeler in te bouwen daar waar het koel water de
cyl.kop verlaat richting radiateur. En wel ipv het ovale plaatje vlak voor de uitlaat cylinder 1.

Zie plaatje heb er nog 2 in de aanbieding a € 35,- Bij interesse stuur maar een PBtje

Succes Fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2020 12:08 #188977 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Beste plek water temperatuur sensor - B18
Dat heb je fraai gemaakt zeg! Het is bijna jammer dat ik dat onderdeel niet nodig heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2020 12:33 #188978 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Beste plek water temperatuur sensor - B18
so de ju, Fred, dat is mooi gemaakt zeg.
Zeker interesse! Ik stuur een PB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2020 17:05 #188984 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Beste plek water temperatuur sensor - B18
Oke Jeroen, we praten over een adopter, dus zonder sensor!, Als je mij via een Pb je E-mail of tel nr stuurt, verloopt de communicatie wat sneller en kunnen we tot zaken komen. Ik moet nog even uitzoeken wat voor een schroefdraad ik erin gemaakt heb, want er zijn verschillende opties. Die achter in de cyl. kop zit is 1/4" gas en dat is deze niet.
Ben even met wat andere zaken bezig. groet fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.