ruitenwisser snelle stand

Lees meer
17-04-2020 17:41 #187952 door Sjoerd van Beek
ruitenwisser snelle stand is gemaakt door Sjoerd van Beek
Hallo allemaal,

Stand 2 van mijn ruitenwisser (Volvo 142, 1969) doet het niet. Hoe kom ik erachter of het aan de schakelaar of aan de motor ligt? Er lopen 4 draden van de schakelaar naar de motor (bruin, groen, blauw en rood). Ik kan nergens vinden welke kleur waarvoor dient. Het elektrisch schema van de volvo helpt me ook niet verder. Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Bedankt!
Gr Sjoerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2020 23:04 #187959 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic ruitenwisser snelle stand
Als de elektromotor het doet zou het m.i. of aan de schakelaar, oxidatie of een draadbreuk kunnen liggen.
Als je wat basis kennis hebt met een voltmeter kun je checken bij inschakelen 1e snelheid welke draad spanning krijgt dan 2e snelheid moet ook spanning ontstaan bij een andere.
Om dit te checken zal je voorzichtig het onderste deel van het dash moeten verwijderen, 2 schroeven bij zekeringen en de clips, zorg er voor dat je niet blijft haken bij de motorkapkabel links.
Als je dan onder het dash kijkt zie je de 4 draden naar de motor lopen, aansluitingen schoon maken en meten

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2020 11:57 #187965 door Sjoerd van Beek
Beantwoord door Sjoerd van Beek in topic ruitenwisser snelle stand
Bedankt Ed!

Ik heb ze doorgemeten. In stand 2 krijgt de groene draad stroom (en in de andere standen niet), dus ik neem aan dat dit de juiste is. Groen krijgt stroom maar de snelle stand werkt niet. Dus ik neem aan dat het dan aan de motor ligt. Om deze te verwijderen moet het hele dashboard uit elkaar of niet? Hoe haal ik dat uit elkaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2020 18:59 #187970 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic ruitenwisser snelle stand
Ik dacht dat je 2 + draden hebt, groen en rood, er zijn 4 draden, als een geen stroom krijgt lijkt het dat de schakelaar niet goed is of een draadbreuk (wat ik eerder al dacht)
Als de motor op een stand draait is hij goed.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2020 17:01 #187978 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic ruitenwisser snelle stand
Overigens is het voor de apk voldoende als slechts een stand werkt . Wel is de automatische terugkeer naar de nul-stand voor de apk verplicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2020 01:08 #187987 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic ruitenwisser snelle stand
Een automatische terugstand is alleen verplicht wanneer deze er van orgine op zit.
Een leleke eend heeft deze niet en is daarom niet verplicht.


m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2020 10:03 #187994 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic ruitenwisser snelle stand
Ja,dat klopt Johan. Als het er origineel niet op zit is het niet verplicht. Ik was niet volledig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2020 11:29 #187997 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic ruitenwisser snelle stand
Ja, de RWmotor zal er met het mechaniek uit moeten, dat is een fikse klus.... omdat de linker kachel steun een is met het mechaniek is de enige manier naar rechts en dat betekent dat de kachel ook uit elkaar moet.



Als je de kacheldelen uit elkaar haalt, kan de radiator met slangen naar de motorruimte blijven zitten en dit scheelt veel werk



Er komen veel bouten en schroeven uit die je enigszins geordend op het dash kan leggen, let op er loopt van alles km-kabel, slangen van de ventilatie ventilatie monden (moeten er ook uit !) veel elektradraden, het loont de moeite om de zekeringen te fotograferen omdat er wel wat los kan gaan.
Bedrading van de kachel af, ff foto van maken
Ook moet de kabel van de warmte klep er uit.
Ten slotte de clips die de kacheldelen bij elkaar houden en dan kan je de delen scheiden, waarbij de onderste met de radiator kan blijven zitten.
Wel radiatortje goed beschermen met een lap om lekstoten te voorkomen.



Omdat de li steun van de verwarming is opgenomen in het mechaniek moet je voorzichtig manouvreren en dan komt hij er wel uit.

Er zijn verschillende type RW motoren en mechanieken, zorg dat je de juiste hebt en plaatsen is hetzelfde als we hebben gedaan.
Montage is de omgekeerde volgorde...

Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2020 16:42 #188125 door Sjoerd van Beek
Beantwoord door Sjoerd van Beek in topic ruitenwisser snelle stand
dank voor de antwoorden! voorlopig ga ik het even zo laten. Alles eruit is voor nu even wat teveel werk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2020 13:26 #188135 door Sjoerd van Beek
Beantwoord door Sjoerd van Beek in topic ruitenwisser snelle stand
Ik heb alles nog een keer nagemeten.

Stand uit:
Groen: -
Rood: 12,5
Blauw: -
Bruin: -

Stand 1:
Groen: -
Rood: lijkt af te wisselen tussen 3, 9 en 12
Blauw: 7 volt
Bruin: 12,2 volt

Stand 2:
Groen: 12,5 volt
Rood: -
Blauw: -
Bruin: -

De contacten even nagelopen en lijken in orde. In stand 2 geeft enkel groen stroom. Dat is zoals Ed hierboven aangaf niet in orde. Dus dan lijkt het toch de schakelaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.