Amazon start niet meer: relais?/ Dynamo? OPGELOST

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
08-03-2020 15:34 - 09-03-2020 18:01 #187374 door Pascal Kogelman (GAST)
Gisteren zo'n 40 km getoerd met de Amazon (dit probeer in de wintermaanden zo om de 3 weken te doen om alles even warm en soepel te maken). De auto start altijd9ook op lpg) en heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Vlak bij huis viel mij opeens op dat het rode laadstroomlampje in de tellerbak brandde. Bij huis aangekomen de ronde zekeringen tegen het schutbord langsgelopen even rondgedraaid, massa aansluitingen bekeken, dynamiek stond goed op spanning maar laadstroom lampje bleef telkens branden nadat ik de auto startte.
Totdat mijn oog viel op het zwarte relais links op het schutbord (zie: eerste foto), waar 5 stekkers op gaan (1 groen, 1 zwart, 1 geel en 2 rode draden). Geen idee waar dit relais voor dient?
De stekkers even los en weer vastgedrukt en toen zag ik dat de gele draad bijna los kwam van het bekje. Bekje afgeknipt en een nieuwe eraan gezet, maar ondertussen ook 3 andere stekkers van dit relais losgemaakt en niet goed opgelet welke stekker waar op het relais zat. Oei, hoe zat het aangesloten?Gelukkig stond op mijn telefoon een oude foto waarop ik kon afkijken hoe de stekkers zaten, dus dit nagemaakt, maarrrr....... sindsdien start de motor niet meer.
De startmotor draait mooi rond, de motor slaat niet aan. Ik vermoed dat ie geen brandstof (LPG) krijgt. Temeer omdat ik even later ook ontdekte dat het knopje onder de LPG-Benzine schakelaar waarmee je bij een koude start eerst 2 keer gas inspuit ook geen geluid meer maakt als je er op drukt (normaliter hoor je dan het relais en een "pfff" geluid als er gas gepompt wordt.)
Ik vermoed dus dat dit zwarte relais de lpg/benzine schakeling regelt. Kan iemand daar duidelijkheid over geven?
Ook als ik de stand op van lpg op benzine zet en start hoor ik geen relais klikken en slaat de motor niet aan na langdurig starten. Ook zie ik geen benzine in het doorzichtige filtertje verschijnen. Mijn conclusie: de motor krijgt geen brandstof (zowel op lpg als op benzine).
Vragen:
* Wat is de functie vh relais en hoe zouden de stekkers aangesloten moeten worden? (schema?)
* Wat zouden de mogelijke oorzaken kunnen zijn dat er geen brandstof bij de motor komt? (gaat dit relais van het ene op het andere moment stuk, of wellicht heb ik de stekkers toch verkeerd om aangesloten?)
* Wat zouden nog meer mogelijke oorzaken vh branden het rode laadstroomlampje in de tellerbak kunnen zijn?
Groet,
Pascal

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2020 20:41 #187385 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Amazon start niet meer: relais?
Dit is het safetyrelais voor de lpg installatie. Mogelijk is dezekering voor lpg stuk gegaan .Zoek de zekering op en controleer die zekering. Als deze stuk is loopt de auto ook niet op benzine.Het brandende amp lampje hoeft hier niet direct mee te maken te hebben.Het safety relais is voor de veiligheid .Zitten de draden nu precies zoals op oude foto?Als je het contact aan zet ,werken dan de ruitenwissers .zo niet controleer dan de bovenste korte 25 amp zekering van de zekeringkast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2020 20:43 #187386 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Amazon start niet meer: relais?
Kijk even naar de zekering in de rode draad die van de plus van de accu af komt,die kan van de lpg installatie zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2020 20:58 #187387 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Amazon start niet meer: relais?
Hier spelen waarschijnlijk twee problemen . De accu wordt niet geladen of de bovenste zekering maakt slecht contact EN er is sluiting geweest bij de aansluitingen van het
safetyrelais waardoor de lpg zekering er uit is gesprongen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2020 14:04 #187396 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Amazon start niet meer: relais?
Amp. lampje dat blijft branden duidt wellicht op een defecte dynamo. Of een vuil contact op de dynamo. Heb dat meegemaakt in Engeland. Kon gelukkig op een nieuwe accu thuiskomen en direct een nieuwe dynamo besteld en geïnstalleerd. Probleem opgelost.
Als je een centraal massaprobleem zou hebben dat doet helemaal niets het meer.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
09-03-2020 17:44 #187402 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Amazon start niet meer: relais?
Joop en Niek bedankt voor jullie input!
Ik de auto inmiddels weer aan het lopen. Bleek toch een colabruine 7,5A zekering geknapt te zijn . Iets dat ik in het weekend niet gezien heb. Ik heb de zekering vervangen en ik hoorde het schakelrelais (gas/benzine) weer zodra ik de schakelaar omzette. De motor draait weer op beide brandstoffen.
Maarrr... het laadstroomlampje blijft rood branden. Dus daarmee moet ik nog aan de slag, zodra ik meer tijd heb zullen we de dynamo eens bekijken.
Tips wat dit nog meer zou kunnen veroorzaken blijven welkom.
groet,
Pascal
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2020 20:36 #187403 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Amazon start niet meer: relais?
Vergeet niet de massa van de accu los te maken voor je aan de dynamo begint ;)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
16-03-2020 20:13 - 16-03-2020 20:14 #187496 door Pascal Kogelman (GAST)
Ik heb de dynamo eruit gehaald en open gemaakt: een koolborstel zat vast en was versmolten, de andere was goed gangbaar. Geen wonder. Dynamo naar revisiebedrijf gebracht en nu weer klaar voor vele kilometers met nieuwe koolborstels, schoongemaakt, gecontroleerd en getest (onderste foto). Binnenkort de dynamo maar eens terugplaatsen en kijken of het laadstroomlampje nu wel uit blijft.
groet,
Pascal

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2020 20:29 #187497 door Joop van Putten
Succes. Probleem opgelost lijkt me.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
17-03-2020 18:03 - 19-03-2020 13:39 #187508 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Amazon start niet meer: relais?/ Dynamo? OPGELOST
Dynamo vandaag aangesloten, riem gespannen en uitgebreide proefrit gemaakt . Laadstroomlampje blijft nu uit. Klus geklaard.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.