Massakabel -pool accu/carrosserie

Lees meer
18-10-2019 19:38 - 18-10-2019 19:40 #185659 door Peter Rumen
Massakabel -pool accu/carrosserie is gemaakt door Peter Rumen
Deze week ontdekt dat de massaklem van de - pool voor de helft is ingescheurd en deze vervangen moet worden. Moet niet zo moeilijk zijn dacht ik zo. Echter de ongeveer 30 cm lange - met rood kunststof omwikkelde - kabel is nergens te bestellen in deze maat. Volgens het onderdelenboek is dit onderdeel 11417 of 190339. Beiden gevlochten gevlochten kabels van 15 en 20 cm lang waar ik niks aan heb. Nergens in VKV of andere bekende Volvo webshop is dit onderdeel wat 30 cm lang en geplastificeerd moet zijn te leveren. Eigenlijk vind ik dit vreemd omdat de accu op de originele plaats is ingebouwd met de aansluiting op de balk onder de voorruit. Ook al gedacht om de geperste accuklem te verwijderen en een nieuwe er op te maken, maar ook hier heb ik op het WWW nog niets kunnen vinden. Wie heeft iemand een adres voor de juiste kabel of voor een reparatie van de oude kabel.


Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
18-10-2019 20:21 #185660 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Massakabel -pool accu/carrosserie
Hoi Peter;

Bij jouw auto is geen originele massakabel gemonteerd; dit hoort een blauw of zwart omwikkelde kabel te zijn.
Bij volvo is rood de kleur van de plus, blauw of zwart de min. Als je ff googelt op massakabel vind je genoeg leveranciers voor een massakabel. bv deze:

www.citroworld.com/nl/webshop/onderdelen...l-accu-rechts-E0044a
gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2019 10:07 #185662 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Massakabel -pool accu/carrosserie
Hallo Cor,
Bedankt voor je reactie. Eigenlijk wel logisch dat een rode massakabel niet kan omdat rood normaliter wordt gebruikt voor de plus.
Ik blijf het desondanks vreemd vinden dat de originele kabel van 30 cm lang niet is opgenomen in de normale voorraad van een Volvo webwinkel. Ik ga eens zoeken via jou opgegeven link.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2019 13:55 #185664 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Massakabel -pool accu/carrosserie
Ik gebruik de gevlochten kabel en die zit bij mij achter de accu aan de carrosserie. Geen probleem.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2019 12:01 - 20-10-2019 12:01 #185673 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Massakabel -pool accu/carrosserie
Hallo Peter,
Het lijkt erop dat er bij jou niet het juiste model accu in zit. Bij mijn weten behoren de accupolen aan de schutbord zijde te zitten. In dat geval zal de korte massakabel wel lang genoeg zijn.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2019 14:45 #185674 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Massakabel -pool accu/carrosserie
Hallo Han,
Je hebt helemaal gelijk als je de tekening bekijkt. Die tekening heb ik al tig keer voorbij zien komen en mij is nooit de positie van de accu opgevallen. Dan wordt ook gelijk duidelijk dat een massakabel van 30 cm lengte niet in het onderdelenboek voorkomt. Toen ik de auto in 2008 kocht was de accu zo geplaatst en bij aanschaf van de nieuwe accu koop je uit onwetendheid weer een accu met de plus en min pool aan dezelfde kant. Als ik nu de accu 180 graden ga draaien dan denk ik dat de pluskabel naar de startmotor te kort is omdat de pluspool in de andere hoek terecht komt. Ik zal eens onder de motorkap kijken of er nog wat "rek" in de pluskabel zit om dit kabelprobleem tot een goed einde te brengen. Zondag a.s. doe ik mee met de Strooptocht van het P1800 Register en dan zal ik eens bij andere P1800 bezitters gaan kijken hoe de accu's er bij staan! Mocht de pluskabel niet lang genoeg zijn dan probeer ik bij Frenken in Weert, waar ze startmotors en dynamo's repareren, of zij ook een massakabel op maat kunnen maken, of anders een nieuwe accuklem op de oude kabel kunnen persen. Ik wil het in ieder geval voor de Strooptocht gemaakt hebben.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
20-10-2019 17:07 #185675 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Massakabel -pool accu/carrosserie
Hoi Peter;

Je kan natuurlijk ook een losse minklem met een schroefklem systeem kopen; oude klem afknippen van de kabel, de koperen kern 2 cm blank maken, beetje zuurvrije vaseline op de kern smeren tegen oxidatie en de kern vastschroeven op de accu klem. Ben je voor 81 cent klaar.

gr. Cor.

www.winparts.nl/sensoren-elektronica/acc...uEAQYAiABEgLh5PD_BwE

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2019 17:50 #185676 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Massakabel -pool accu/carrosserie
De accu met de polen zoals op jouw foto is wat meer gangbaar dan andersom (zoals op de tekening).
Waarschijnlijk hebben ze daarom ooit deze erin gezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2019 19:24 #185677 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Massakabel -pool accu/carrosserie
Hallo Cor,
Die klem van nog geen euro had ik ook al ontdekt en als optie in gedachte.

Hallo Han,
Er zat geen rek meer in de pluskabel, ik kies dus voor de makkelijkste optie met de losse accuklem. Maar even goed een eye-opener v.w.b. de stand van de accu volgens de fabriek.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2019 22:40 - 20-10-2019 22:43 #185678 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Massakabel -pool accu/carrosserie
Die accu is toch veel te klein als hij er dwars in past.
Ik heb net als Joop de originele gevlochten kabel met de originele accuklem en bevestiging.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.