Relais mistlamp

Lees meer
02-10-2019 15:00 #185446 door Frans Pars (GAST)
Relais mistlamp is gemaakt door Frans Pars (GAST)
Vraagje, als ik het goed heb werd vroeger als je twee extra mistlampen of twee extra verstralers aansloot gebruik gemaakt van een 30 AMP relais. Vlgs mij is 30 AMP bij 12 volt ongeveer 360 watt toch?

Als ik nu een 1 mistlamp en 1 verstraler wil aansluiten beide apart via twee relais dus (zoals een 123 GT geschakeld zou zijn). Dan zou bijvoorbeeld een 100 watt relais (zoals gebruikt voor OD/grootlicht)
WEL if NIET voldoende zijn.

Zou denken dat deze ongeveer 8 AMP zijn en dus niet genoeg. Maar lees ik sommige documenten/beschrijvingen dat deze wel daarvoor gebruikt worden.

Lampen zijn van Lucas en zover ik kan zien ongeveer 46 watts.

(Reden waarom ik het ook vraag, wil graag de oude ronde hella style relais gebruiken i.p.v. de moderne blokjes)

Groet
Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2019 21:44 - 02-10-2019 21:46 #185452 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Relais mistlamp
Hoi,
Een (legale) grootlichtlamp is 55 Watt bij 12 volt = 4,6A X 2 stuks = 9,2A. Er waren ook zwaardere lampen voor rallyesport etc. maar daar hebben wij het maar niet over.
Mistlamp van 46Watt X 2 = 92 Watt / 12 = 7,7A, dan weet je dus dat een 10A Relais (en bijpassende zekering) voor beide samen zwaar genoeg zijn. En voor ieder een relais je meer dan 50% overcapaciteit hebt.
Je kunt ook valsspelen en LED lampjes in de originele lampen monteren dan heb je nog veel minder watt en dus A ;-)

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-10-2019 21:04 #185475 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic Relais mistlamp
Dank je wel Thom, hier kan ik weer verder mee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.