Koplamp afstellen

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
31-08-2019 15:47 #184984 door Pascal Kogelman (GAST)
Koplamp afstellen is gemaakt door Pascal Kogelman (GAST)
De koplamp aan de bestuurderskant van mijn Amazon (1969) geeft een verkeerd lichtbeeld. Het beeld moeten de linkerkant iets meer omhoog en is aan de rechterkant te schuin omhoog, dit moet meer naar beneden richting de kentekenplaat. Op dit moment krijgt de auto daarom geen APK. Ik ben er gisteren, op uitnodiging vd monteur vanwege tijdgebrek, ruim 1,5 uur mee aan het afstellen geweest in het garagebedrijf, maar het is mij niet gelukt. Ik heb de beide stelschroeven en moeren die er achter zitten in allerlei posities gehad. De binnenste stelschroef moet eigenlijk zo ver mogelijk dichtgedraaid worden om meer licht aan de linkerkant vh lichtbeeld te krijgen. Op een gegeven moment schiet de kunststof opening van de lamppot over de stelschroef heen, daarom toen een vulringetje erachter geplaatst. Ook heb ik de veertje losgekoppeld, maar al met al kreeg ik het niet voor elkaar. Maandag wil de garage een poging doen.
Weet iemand hier hoe je een koplamp goed kunt afstellen? Naast het feit dat ik het graag wil leren te doen, kan ik dit ook doorgeven aan de monteur van mijn garage. Dat scheelt wellicht in tijd. De kop(lamp)pot en reflector zijn nog goed (4 jaar oud). Wie heeft de gouden tip/handleiding voor mij?
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
31-08-2019 16:43 - 31-08-2019 16:43 #184985 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Koplamp afstellen
Ha Pascal, ik heb niet de gouden tip vwb afstellen.

Maar wat ik met enige regelmaat wel geconstateerd heb zijn verkeerd gemonteerde gloeilampen, dan zitten de nokjes bijvoorbeeld niet goed in de uitsparingen.
Ook heel goedkope gloeilampen geven soms een raar lichtbeeld.

Nu wil ik direct niet suggereren dat nieuwe dure lampen jouw problemen ineens oplossen maar kijk er wel even goed naar. Al zou je de gloeilampen maar even uitwisselen tussen links en rechts om te zien of er iets veranderd.

Tevens zou ik met de complete koplamp in de hand , los van de 3 bevestigingen even kijken hoever de 3 bevestigingen "er naast zitten" indien het lichtbeeld correct is.
Voor hetzelfde geld is de koplamppot ooit foutief in je front/scherm geschroefd.

Feit dat er al zóveel tijd in gestoken is doet mij vermoeden dat er iets vreemds aan de hand is.

Succes, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
01-09-2019 19:14 - 01-09-2019 19:23 #185005 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Koplamp afstellen
Bedankt voor je reactie , Jan. De lampen zitten er goed in, de nokjes zitten goed.
Controleren van de 3 bevestigingen zal ik doorgeven aan de monteur.
Ik hoop dat ze morgen het lichtbeeld goed krijgen.
Groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2019 20:46 - 01-09-2019 20:46 #185006 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Koplamp afstellen
In mijn Amazon zaten van die mooie lampen met een geel/groen kleurzweem er door. Op een gegeven moment gaaf een van de lampen een verstrooid lichtbeeld. Nieuwe lampen, (van een fatsoenlijk merk) loste het probleem op.

Je zou de lampen kunnen wisselen om te kijken of het aan de lamp licht of aan afstelling.

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
02-09-2019 17:51 #185021 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Koplamp afstellen
Opgelost, er is een andere lamppot vd Amazon vd garage eigenaar ingezet. Met deze was het lichtbeeld wel goed af te stellen. Het kunststof van de mijne was bij de opening vd stelschroeven kapot.
APK zit er weer op voor 2 jaar. Ik koop voor de garagehouder een andere lamppot.
Eind goed, al goed.
Groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2019 20:38 #185028 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Koplamp afstellen
Mooi dat de oorzaak is gevonden, nette oplossing van jouw garagehouder.

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.