Krimpkous of (gevlochten) isolatiekous?

Lees meer
11-06-2019 22:45 #183773 door Jeroen Brouwers
Krimpkous of (gevlochten) isolatiekous? is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hi
Ik heb inmiddels alle electra van mn Duett '65 getest en alle lampjes etc werken netjes. Erg blij mee.

Ik probeer uit te zoeken wat het beste resultaat geeft om de kabels in de motorruimte en achter door de kofferbak en buiten. En zie er zoveel en kan nergens vinden waarom ik wat zou kiezen
- Ik zie krimpkousen met meerdere krimp-factoren. Is 3:1 idd handiger om te werken of wellicht lastiger om goed gelijkmatig te krimpen?
- Ik zie ook dikwandige (wat sugger dus) met en zonder lijm. Gebruik dat specifiek voor bepaalde delen of is t gewoon een keuze voor hoeveel bescherming je wilt?
- ik lees over gevlochten isolatiekousen (van polyamde, brand dovend) / beschermkousen. Ziet er mooi uit maar ik lees nergens dat ik dit onder de motorkap kan gebruiken met evt olie en veel viezigheid. Wel mooi spul...

Wellicht kan jullie ervaring me helpen kiezen.

Dank alvast
Jeroen

PS. goede tips voor het aanbrengen hoor ik graag.
Moet ik nu idd alle electra kabels weer eraf gaan halen? (Wellicht stomme vraag maar nog nooit gedaan) om alle met schoentjes en al door die buizen te schuiven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-06-2019 09:07 #183778 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Krimpkous of (gevlochten) isolatiekous?
Jeroen,

Als je een isolatiemantel of krimpkous wilt aanbrengen, gebeurt dat inderdaad best voor je de stekkers op de kabel sluit. Als de mantel een grote diameter heeft, kan het soms ook wel lukken mét stekker, afhankelijk hoeveel kabels er in moeten (en in die zin kan een krimpkous met krimpverhouding 3:1 of zelfs 4:1 nog wel handig zijn).

Persoonlijk gebruik ik enkel krimpkous om stekkers of verbindingen te isoleren en een 'isolatiemantel' om kabelbundels netjes samen te houden en te beschermen. Die laatste krimpt dus niet. Er bestaat ook een spiraalvormige 'open' mantel, die je gewoon rond de kabelbundels kan wikkelen - als een telefoonsnoer. Dat ziet er ook netjes uit.

Verbindingen die 'nooit meer' los mogen komen, kan je perfect met krimpkous met lijm beschermen. Vooral op plaatsen waar ze blootgesteld zijn aan de weersomstandigheden, vocht of andere extreme elementen, zoals in de motorruimte of aan de buitenzijde. In het interieur is dat minder nodig, hoewel ik deze wel gebruik bij verbindingen die ik normaliter niet meer los wil hebben.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.