Starten Duett = stroom uitval dashboard

Lees meer
27-05-2019 20:19 #183558 door Jeroen Brouwers
Starten Duett = stroom uitval dashboard is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hi
Ik ben bezig met het starten van de motor na de revisie. Qua electra: slot op contact, alles werkt: lampen, knipperlichten, etc. Opgebouwd en getest op een plank en daarna in de auto nogmaals alles getest (maar niet doorgedraaid naar starten want toen zat de motor er nog niet in).

Nu ben ik zover dat de motor erin zit en wil ik die graag testen, of course. Startmotor, dynamo, spanningsregulaar, bobine, rotor, allemaal aangesloten.
Het goede nieuws is: als ik de sleutel doordraai slaat de startmotor aan en de motor begint te draaien (afstelling moet nog). Echter, op dat moment valt de stroom in het dashboard weg (cq alle lampjes uit).
Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Ik heb al vanalles geprobeerd. Ik heb de groene draad naar de startmotor al eens losgehaald op advies maar dat maakt niets uit.
De zwarte draad op de 30 van het slot die naar de 30 van de lichtschakelaar gaat, en de sigarettenaansluiting heb ik maar even losgehaald. Maakt allemaal geen verschil. Er zit nu enkel een rode draad naar de 23A zekering op de 54 van het slot en de zwarte draad op de 30 van het slot die naar de 30 aansluiting van de startmotor gaat.

Ik heb al een andere rotor geplaatst, andere startmotor geprobeerd (wellicht maakte die kortsluiting ergens? maar die draaide ook..). Geen verschil. Ik kom er niet uit.

En het vreemde is: als ik een starthulp gebruik, rechstreeks op de startmotor, slot in contact, dan slaat de boel aan *zonder* dat de lampjes in het dashboard uitgaan...

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen (want een beetje radeloos aan het worden).

Dank alvast
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2019 21:24 #183560 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Starten Duett = stroom uitval dashboard
Dag Jeroen,

Volgens mij is er niets mis met je auto, ook bij een Amazon worden alle gebruikers volgens mij uitgeschakeld zo dra je de startmotor laat draaien met het contactslot. Zodra je de sleutel loslaat gaat alles als het goed is weer aan.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2019 21:44 - 27-05-2019 21:46 #183562 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Starten Duett = stroom uitval dashboard
Het is inderdaad zo dat er een aansluiting op het contactslot zit waar de spanning af gaat zodra er gestart wordt. Durf niet te zeggen welk nr. dat is. Als daar ook je ontsteking op is aangesloten zal de motor in principe nooit aanslaan.

Kan ook je accu nog zijn, als die leeg of slecht is lijkt alles uit te gaan met starten.
Je hebt nu de starthulp direct op de startmotor gezet, maar wat is het resultaat als je m op je accu aansluit en vervolgens start?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
28-05-2019 09:03 #183565 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Starten Duett = stroom uitval dashboard
Dit is inderdaad heel gewoon: alle spanning gaat van het systeem af tijdens het starten. Maar als je alles origineel hebt zal de gepanserde kabel naar de bobine gewoon op spanning blijven tijdens het starten. Heb je echter een losse bobine, of een electronische ontsteking aangesloten, dan moet je zorgen dat deze op spanning blijft tijdens het starten. Dit kan je bereiken door een relais aan te sluiten op de startmotor: in rust komt de +12V vanaf contactslot, in actie komt deze vanaf de startmotor. Hetzelfde kan je (denk ik) bereiken met 2 diodes.
Veel succes!

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2019 09:08 #183566 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Starten Duett = stroom uitval dashboard
Dank allemaal. Ik maak me dus druk om niks ;). Ik heb toch echt in mn hoofd dat alles gewoon aan blijft maar met de revisie van de Duett heb ik toch alweer 4 jaar niet gereden..
Goed, het valt dus uit, das dus normaal. Het zei zo.

Uit interesse: hoe zou je kunnen zorgen dat dat niet gebeurd (zoals in een moderne auto)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
28-05-2019 10:18 #183569 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Starten Duett = stroom uitval dashboard
Het gemakkelijkste is om dan NIET te starten met de contactsleutel, maar met een drukknop. Die sluit je aan tussen het contactslot en de startmotor. Voordeel is ook dat de contactsleutel niet zo snel afbreekt (niet onbelangrijk!). Dat wil nog wel eens gebeuren.
Succes!
Groet, Frans

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2019 19:24 #183715 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Starten Duett = stroom uitval dashboard
Dank Frans, gelukt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.