schakeling lichtverklikker op deurcontact

Lees meer
14-02-2019 15:44 #181958 door Jeroen Brouwers
schakeling lichtverklikker op deurcontact is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hi
Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen want ik zoek me een stuk in de rondte zonder oplossing..
Ik wil graag een lichtverklikker in mn Duett plaatsen maar dan een schakeling maken die de zoemer *alleen* activeert als het deurcontact open gaat, en het contactslot 'uit' is, en de lampen aanstaan.
Normaliter heb je een plus op bijv de zekering van de lampen, met de min op de zekering die alleen stroom heeft bij contact (mn backup plan als het niet lukt)
De kabel van het deurcontact onderbreekt / activeert de massa.

Hoe regel ik nou dat als
- contact uit
- licht aan, die geeft dus (ergens te meten) 12v
- deurschakeling maakt massa, dus daar zit ik de min van de zoemer op.

Hoe 'meet' ik nou dat een contact uit is? en hoe kan ik dat dan gebruiken om de zoemer te activeren?
Ik vind al iets als 'power failure detection' maar voor dat ik het weet zit bij arduino met (voor mij) speciale componenten, transistors, diodes en meer.... Mn gevoel zegt dat het simpeler moet kunnen maar ik krijg een schema met een gewoon relais niet rond.

Hoop dat iemand me kan helpen (en ik weer wat bij leer :))

Grt
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2019 16:02 #181959 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic schakeling lichtverklikker op deurcontact
De zoemer gaat als je de deur open doet, of het contact nou uit of aan staat. Plus van de zoemer doe je dus aan de grootlichtschakelaar en de min aan het deur-massacontact.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2019 16:37 - 14-02-2019 16:39 #181961 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic schakeling lichtverklikker op deurcontact
dan zoemt-ie dus alleen als je je groot licht laat aanstaan Leo. Ik zou eerder voor stadslicht kiezen (eventueel afgetakt van dashboardverlichting).

indien je niet wilt dat de zoemer af gaat als je contact aan staat, dan zal je een relais moeten plaatsen dat inschakelt zodra je het contact aan zet; van dit relais moet je dan een verbreekcontact opnemen in het circuit van je zoemer.

bij (sommige?) 140's zit er overigens standaard een schakelcontactje in het contactslot dat schakelt als je de sleutel plaatst/verwijdert; maar dat zal bij een Duett niet het geval zijn verwacht ik..

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2019 18:12 - 14-02-2019 18:18 #181963 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic schakeling lichtverklikker op deurcontact
Inderdaad. Ik ga er van uit dat de zoemer bedoeld is om een lege accu te voorkomen als je per ongeluk je lampen vergeet uit te doen. Parkeerlichten moeten m.i. wel mogelijk blijven.
Dan is het m.i. ook onzin om te willen dat hij alleen zoemt bij uitgeschakeld contact.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2019 19:43 #181964 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic schakeling lichtverklikker op deurcontact
Grootlicht gebruik je nogmaal gesproken toch niet, Leo? Je bedoelt waarschijnlijk je dimlicht, dát is je normale lichtvoering (hoop ik).

En tja, ik heb het ook altijd met t eenvoudige schakelingetje gedaan, maar ik antwoord slechts op de vraag van Jeroen die het kennelijk hinderlijk vindt als er meteen een zoemer af gaat als hij even een portier opent.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2019 21:00 #181965 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic schakeling lichtverklikker op deurcontact
Hi heren
Dank voor de reacties. Ik begrijp dat een schakeling tussen contact en licht, of licht en deur prima te doen is, en gebruikelijk, nuttig etc.

Maar ik wil graag leren hoe iets werkt, en met electra moet ik nog een boel leren. Dus toen ik laatst ergens tegenkwam dat een auto een geluid geeft bij contact uit, lampen aan, pas als de deur opengaat, zat ik de denken hoe dat zou moeten. Zou ik dat fijn vinden: ja. Of het nodig is: nee, zeker niet, en de eenvoudige oplossing dien snap ik.

Maar dan toch: hoe zou dat moeten werken? Wat heb je dan nodig? Het uitgaan van de contact stroom moet dus als signaal dienen en de stroom van het licht dient als voeding voor de buzzer, met de deuropening als (onderbroken) massa. Dat eerste stuk snap ik nog niet.
Hoor graag of er nog ideeen zijn.

Grt
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2019 22:00 #181966 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic schakeling lichtverklikker op deurcontact
Ik zat nog te googlen en vond zo iets over een normally closed relais. Ja, dat zou moeten werken maar niet te vinden.

Ik geloof dat ik iets gevonden heb via deze uitleg : er bestaat dus een zg changeover relais. Hiermee is er een aparte stroming door het relay, als de stuurstroom er is, maar ook als die wegvalt.

Volgens mij teken ik het zo dan goed.... links met contact aan, rechts / onder met contact uit, licht aan, etc.
Hoor graag van de meer ervaren mensen of het idd zo zou kunnen werken.

Grt
Jeroen

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2019 01:00 #181987 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic schakeling lichtverklikker op deurcontact
Je snapt meer van elektro dan je denkt, Jeroen!
Je schema'tjes beelden exact uit wat ik bedoelde.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2019 23:00 #182399 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic schakeling lichtverklikker op deurcontact
:), tis gelukt zoals op de tekening. Hoera !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2019 06:03 #182430 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic schakeling lichtverklikker op deurcontact
Mooi zo!
En bedankt voor de terugkoppeling.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.