Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp Startmotor Volvo Amazon niet volledig werkend

Startmotor Volvo Amazon niet volledig werkend 05 dec 2018 20:19 #180639

• J Joep (GAST)
  • J Joep (GAST)'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
Sinds een maandje ben ik bezig om een volvo amazon die 31 jaar heeft stilgestaan weer aan de praat te krijgen (zie mijn topic in het forumonderdeel motor). Op dit moment ben ik aangekomen bij de startmotor.

De startmotor getest toen die nog op de motor (B18) gemonteerd zat. Na wat corrosie van het groene schakeldraad (contactslot) te hebben verwijderd en de zwarte draden richting het contactslot kreeg ik 12 volt op de groene draad wanneer het contactslot op ''starten'' stond. Tot zover goed. De startmotor draaide echter niet rond, alleen een tik te horen. Dit is het rondsel/tandwiel van de startmotor die naar buiten komt.

Besloten om de startmotor van de motor te demonteren om de startmotor direct op de accu te testen. Eerst de aansluiting van het contactslot extra goed schoongemaakt, dit ook gedaan voor de aansluiting van de solenoide naar de koolborstels.

Vervolgens op de volgende manier de startmotor op de grond rechtstreeks aangesloten op de accu:

Hierbij gebeurde het volgende:
-Het rondsel/tandwiel kwam wederom naar buiten, de motor ging echter niet draaien.
- Wanneer ik de 12 volt van de accu ook rechtstreeks op de onderste rode pijl zet (aansluting solenoid naar koolborstel) gaat de motor wel draaien. De motor zit dus niet vast.

Volgens mij kan dit alleen betekenen dat er geen goed contact bestaat tussen de contactplaat (oranje pijltjes) van de solenoide met de aansluiting van solenoide naar de koolborstels. Daarom besloten om de solenide er in zijn geheel af te halen. De zuiger die hier inzit met wd40 ingespoten om het een en ander wat makkelijker in te kunnen drukken. Vervolgens weer getest maar geen resultaat.

Nu zitten er op het plastic kapje van de solenoide nog 2 boutjes. deze zijn nog niet losgeweest. zijn deze boutjes los te halen? Kan ik dan nog wat schoonmaken/zien wanneer het plastic gedeelte verwijderd is? Kortom: heeft dit nut?

Zie ik nog iets over het hoofd? Wat denken jullie wat het probleem is?

is het alsnog raadzaam om de motor met koolborstels los te halen om dit schoon te maken?

Verder heb ik op het forum gelezen dat een startmotor van een 240/740/ 940 ook past op die van een B18. Is de solenoide ook los uitwisselbaar? of zijn deze per startmotor verschillend?

ik hoor graag van jullie.

groeten,

joep

Startmotor Volvo Amazon niet volledig werkend 05 dec 2018 20:35 #180640

• Han Misdom
  • Han Misdom's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
In het startrelais zitten de twee messing bouten die naar buiten steken.
Binnenin wordt door de solenoide een koperen plaat tege deze messing bouten aangedrukt. Waarschijnlijk is dit na al die jaren stilstand flink gecorrodeerd.
Even open maken en goed schoonmaken

Startmotor Volvo Amazon niet volledig werkend 05 dec 2018 20:45 #180641

• J Joep (GAST)
  • New Member
  • New Member
Dag Han,

Bedankt voor je snelle reactie!

Deze is open te maken door de 2 platkop boutjes in het plastic gedeelte van de solenoide?

groeten,

Joep

Startmotor Volvo Amazon niet volledig werkend 10 dec 2018 11:36 #180726

• J Joep (GAST)
  • New Member
  • New Member
Startmotor werkt inmiddels weer naar behoren. 1 van de koperen contactplaten uit de solenoïde was zwaar geoxideerd. Het is nog wel lastig om de solenoide uit elkaar te halen aangezien deze gesoldeerd is, goed verwarmen met een soldeerbout en dan kan het plastic kapje eraf. Dit onderwerp kan gesloten worden.
  • Pagina:
  • 1