stilstand ruitenwissers.

Lees meer
30-10-2018 15:03 #179987 door Peter de Bruijn
stilstand ruitenwissers. is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo,
Mijn ruitenwissers komen na de automatische stilstand op 45 gr. te staan, schuin omhoog.
Als ik een andere motor aanschaf is dit probleem dan weg, m.a.w. wordt de eindstand van de ruitenwissers in de motor bepaald ?
gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2018 17:10 #179989 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic stilstand ruitenwissers.
De stand waarop de ruitenwissers stoppen na het uitzetten wordt in de motor bepaald, maar waar de wissers blijven staan kun je afstellen door de ruitenwissers er af te halen en dan de wissermotor laten draaien en daarna af zetten. Dan de wissers op de as monteren in de ruststand. Wanneer je de wissers laat wissen moeten ze op de ruststand tot stilstand komen. Let wel op of de wissers goed vast op de as zitten. Wanneer dit niet het geval is zijn waarschijnlijk de geribbelde as toppen slecht of de kop van de wisser is niet goed. De askoppen kun je vervangen en zijn verkrijgbaar in het Volvo magazijn in Elshout.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2018 21:40 - 30-10-2018 21:44 #180000 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic stilstand ruitenwissers.
Hallo Herman,
Bedankt voor de reactie.
Wat jij zegt klopt misschien wel, maar uit mijn hoofd kan ik mij herinneren dat de wissers zeg maar op 2/3 stopt, als ik ze zoals jij aangeeft handmatig naar beneden zet en weer aan doet dan zal hij eerst de slag afmaken met 1/3 naar rechts, dus naar beneden over de motorkap.
Zal morgen nakijken of ik gelijk heb of dat de wissers, als ik ze weer aanzet naar links gaan, dan is het zoals jij zegt.
gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2018 11:58 - 31-10-2018 12:01 #180006 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic stilstand ruitenwissers.
.





Wanneer de ruitenwissers na 1/3 naar rechts te zijn gegaan weer een volle slag naar links gaan( dus tot de 2/3 stand ) dan is het haast niet anders mogelijk dan dat het hefboompje aan de motor is versteld ( misschien niet goed vast gezet) Wanneer de wisser wel een volle slag blijven gaan en na meerdere keren stoppen op steeds dezelfde plaats ( ruiten wisser van de ruit zetten) stopt moet dit haast wel het geval zijn.(.Is de motor soms vernieuwd?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2018 18:56 #180011 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic stilstand ruitenwissers.
Hallo Herman,
Nog geen tijd gehad om naar de garage te gaan om e.e.a.te bekijken/testen met de wissers van de ruit.
Zal zaterdag worden, zal de uitkomst melden.
Bedankt voor het meedenken.
gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2018 17:27 #180081 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic stilstand ruitenwissers.
Hallo Herman,
Vandaag gekeken naar wat de ruitenwissers doen als ik ze weer aanzet nadat ze op 2/3 automatisch stoppen.
Ze maken de slag af naar rechts, dus de wissers op 2/3 handmatig naar beneden stellen einde hele slag) is geen optie, ze gaan dan over op de motor kap.
Zal een nieuwe ruitenwisser motor worden, het is niet anders.
gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2018 23:58 #180089 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic stilstand ruitenwissers.
Als je toch een nieuwe motor kopt zou ik eerst de oude eens uit elkaar halen en kijken of dat het euvel niet verholpen kan worden, je verliest niets de motor ie toch verloren.

Succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2018 09:18 #180091 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic stilstand ruitenwissers.
Hallo Johan,
Van andere had ik gehoord dat er dan in de motor e.e.a. versleten was, aantal nokjes?
Zal de motor zeker open halen, wil het zelf ook zien en weten, je weet maar nooit !
gr.Peter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2018 11:26 - 10-11-2018 11:54 #180232 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic stilstand ruitenwissers.
Hallo Peter,
Ik krijg de indruk dat je mijn uitleg niet goed uitvoert. Wanneer de ruitenwisser motor telkens bij het afzetten op dezelfde plaats stil komt te staan lijkt het mij dat het niet inwendig in de motor zit. Ik denk dat het hefboompje aan de motor niet goed is gemonteerd. Wanneer je het hefboompje los maakt van de motor de ruitenwissers in de ruststand op de voorruit legt en daarna de motor een keer aan zet en weer af, dan het hefboompje weer monteert moet het goed werken.
Als de stilstand telkens op een andere plaats is dan zou het in de motor kunnen zitten. Wanneer je besluit een andere motor te kopen, ik heb er nog een liggen. Het is een type van Auto-lite EMP-4001, onderdeel nr. 662101.
succes met het oplossen van je probleem.
Het voorgaande is alleen niet van toepassing op de motor van auto-lite want daar is het hefboompje niet te demonteren en te verstellen dus dan is het mogelijk toch in de motor.
Wanneer je de andere motor hebt waarbij het hefboompje wel is af te nemen, zou je het kunnen proberen. Je hebt dan niets aan mijn motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2018 14:31 #180264 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic stilstand ruitenwissers.
Hallo Herman,
Net terug van een weekendje weg vandaar de wat latere reactie.
Ook heb ik inmiddels een ruitenwisser systeem in handen gehad, dat gaf wat inzicht in de gang van zaken.
Jou advies is volgens mij nu ook juist. Motor iets loskoppelen van het stelsel, motor aan en uit zetten zodat hij in de ruststand komt.
Dan de ruitenwissers MET het stangenstelsel goed zetten en weer vast draaien. Nog gekeken of ik bij het moertje kan komen zonder e.e.a. los te halen, maar dat gaat niet lukken.
Wordt een leuk klusje, maar de oplossing is zoals omschreven.
Bedankt voor het meedenken !
gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.