Vragen elektrische systeem amazon

Lees meer
15-10-2018 21:47 #179740 door Frank Hoekstra
Vragen elektrische systeem amazon is gemaakt door Frank Hoekstra
Dag Mede Volvo liefhebbers

Bij mijn Amazon project mobiel ben ik bezig het elektrische systeem na te lopen, nu heb ik een paar vragen en wellicht tips om mijn claxon aan de praat te krijgen. Ik heb een elektrisch scherm bekeken maar vind het lastig lezen.

Als eerste ben ik benieuwd waar dit relais voor is, ik gok voor de achteruitrijverlichting? Gezien de kabel die naar de achterkant van de versnellingsbak loopt.


Is er een manier om te testen of het relais nog werkt? Aangezien ik niet weet of de aansluitingen kloppen.

Ik heb maar een relais onder de motorkap zitten, hoe wordt de grootlichschakelaar op het stuur bediend? En de claxon?
Het hele claxon bedieningsmechanisme en draad ontbreekt in mijn stuur/ stuurhuis.. wellicht dat iemand weet hoe ik de claxon dan kan aansluiten? Er loopt nu alleen een plus(?) en een aarde draad naar de claxon.

Daarnaast nog een vraag over de zekeringenkast, er zit een soort bypass omheen, gekoppeld aan een relais... iemand enig idee waar dit voor zou kunnen zijn? Als ik de verbinding met de zekeringenkast loshaal lijkt alles het nog te doen (behalve achteruitrij licht en claxon, maar die deden het al niet)


Als laatste kwam ik in het middelste deel van de kabelboom (iets voorbij het ronde relais) wat tape tegen met daaronder 3 kabels. Lijkt origineel want uit de kabelboom maar de functie? Iemand een suggestie?


Alvast bedankt voor het meedenken, groet Frank

Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2018 22:27 #179744 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vragen elektrische systeem amazon
De claxon heeft een draad door de stuurhuis en stang heen, dit is een + draad, in je stuur maakt deze contact met de aarde als je de claxon in drukt.
Je zekeringkast en de relais zien er wat gecorrodeerd uit, eerst maar eens goed schoonmaken en de aardcontacten nalopen, zal al een aardig verschil kunnen maken.

Die dubbele rode en witte kan voor de voetschakelaar voor het grootlicht zijn, weet het niet helemaal zeker maar waar loopt deze kabel ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
16-10-2018 00:17 #179749 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Vragen elektrische systeem amazon
standaard bevinden zich 2 relais links in de motorruimte; een relais voor een grootlicht signaal en een relais voor de achteruitrijlichten. De achteruitrijlichten worden aan de achterzijde van de versnellingsbak aan massa geschakeld als de bak in de achteruit wordt gezet. Kijk even in een instructieboekje of olyslager naar de originele kleuren en aansluitpunten van de draden.
De plus is aan de claxons gemonteerd, meestal de bruine draad. De andere kant van de claxons, dit heet de schakeldraad, loopt via de stuuras naar de schakelaar midden op het stuur die de schakeldraad aan massa schakelt en dus de claxon laat werken. Meestal monteer ik een relais.

Ik heb een originele ongerestaureerde combi; je mag gerust even komen kijken hoe het origineel zit en laat ik je zien hoe je e.e.a. kan doormeten.

succes, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2018 15:21 - 16-10-2018 15:22 #179757 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Vragen elektrische systeem amazon
Bedankt voor de reacties. Mooi aanbod Cor, in welke provincie woon je?

ik heb wel een aanwezige kabel van de claxon.. inderdaad een bruine draad en een zwarte welke op dit moment nergens mee verbonden is. Ik had al eerder wat gelezen over aansluiten van de claxon draad door de stuurstang heen. Als de bruine de plus is, dan moet hier spanning op staan als de auto op contact staat? Is een relais noodzakelijk voor de claxon (veiligheid of functie?)
even schoonmaken van alle contacten is zeker een goed plan.

de dubbele rode en witte en zwarte zijn vermoedelijk niet voor de voetschakelaar, ik kan nl het grootlicht wel bedienen met de voetschakelaar, echter niet met de stuurhandel. Ik dacht zelf misschien aan de ontbrekende stuurbediening van het grootlicht? misschien origineel gekoppeld aan een relais?

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
16-10-2018 23:35 #179767 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Vragen elektrische systeem amazon


Je ziet hier de 3 relais links op het binnenspatbord; links voor de achteruitrijlichten, midden voor het grootlichtsein, rechts overdrive. Overigens is de foto van de ama van mijn eega, en ja, die kleur heeft ze zelf uitgezocht.

Omdat de overgangsweerstand van de claxon schakelaar in het stuur soms vrij groot is, monteer ik bij de claxons een relais, opdat dan slechts de stuurstroom wordt geschakeld. Overigens woon ik in Woerden, tegenwoordig provincie Utrecht.

gr. Cor.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2018 00:58 #179768 door Rens Winnubst
Beantwoord door Rens Winnubst in topic Vragen elektrische systeem amazon

Frank Hoekstra schreef : de dubbele rode en witte en zwarte zijn vermoedelijk niet voor de voetschakelaar, ik kan nl het grootlicht wel bedienen met de voetschakelaar, echter niet met de stuurhandel. Ik dacht zelf misschien aan de ontbrekende stuurbediening van het grootlicht? misschien origineel gekoppeld aan een relais?


Volgens mij zit aan deze draden een relais gekoppeld. Twee rode dikke draden, een komend van de voetschakelaar en een naar het groot-licht. De zwarte naar de zekeringkast en de grijze (witte) naar de richting/signaal handel. Maar ik zie op de foto niet precies waar de draden zitten, en of het nog uitmaakt welk bouwjaar het betreft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2018 13:54 #179770 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Vragen elektrische systeem amazon
Heren,
onder het moto "gissen is missen" en misverstanden te voorkomen, werp eens een blik in bijgaand schema.
(is overigens ook zelf te downloaden) Uit diverse oudere schema's is te concluderend dat zowel de eerst series AMA's tot ca 1964, als PV544's slechts
1 relais onder de motorkap hadden. Behoudens de automaat en die met OD.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
17-10-2018 18:37 #179772 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Vragen elektrische systeem amazon
Ja Fred, klopt helemaal (uiteraard zou ik zeggen), maar Frank heeft eerder geschreven dat zijn combi van 1967 dateert; heeft dus minimaal 2 relais, voor de achteruit rijlichten (die zit erop) en voor de grootlichtschakelaar, Daarvoor zijn die 3 draden met stekers die je op de foto ziet. Kernvraag: Waarom is dat relais verwijderd??

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2018 21:26 #179777 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Vragen elektrische systeem amazon
Nou, Cor/ Frank er ligt een alternatief relais naast het typeplaatje, waar is die dan voor??
Ik lees het nog wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2018 11:04 - 19-10-2018 11:10 #179795 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Vragen elektrische systeem amazon
@ Cor dat is helaas wat ver weg om even langs te rijden, ik woon onder de rook van Groningen. De foto is wel verhelderend, over smaak valt niet te twisten..

Inderdaad is het een '67 combi, wel van oorsprong een Amerikaan, weet niet of dat uitmaakt? maar inderdaad, de grootlicht bediening is wel origineel voorbereid.

Bij Willem's classics twee gebruikte relais en een aarde contact voor in het stuur op de kop getikt. via een ander forum ontdekt hoe je een relais kan testen, een 9volt batterij gebruiken en deze op contact 85 en 30/51 zetten, dan zal het relais indien intact klikken. Bij een 5polig relais tussen de 85 en 86.

Mijn relais bleek niet fris meer. Naast het aansluiten van een gebruikt relais ook de contact opgefrist, zowel de aarde op de versnellingbak als de zekeringenkast, ik denk dat ik de zekeringenkast vervang voor een frisse, de slechte contacten veroorzaken snel storingen.

maar de achteruitrijverlichting werkt! Ondertussen staat er, door het opfrissen van de contacten ook 12v op de bruine draad van de claxon, nu nog de aarde draad het laatste stukje door de stuurstang pielen.
Het grootlichtsein doet het nog niet, dank voor de info Rens, ik zal deze nog doormeten.

Ook het grote niet originele relais is nog een raadsel, wellicht is deze losmaken en kijken of alles het nog doet een optie..

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.