Reparatie achterruitverwarming

  • Peter van der Bruggen
  • Peter van der Bruggen's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-09-2018 20:22 #178752 door Peter van der Bruggen
Reparatie achterruitverwarming is gemaakt door Peter van der Bruggen
Ik heb een achterruit met verwarming die ik in mijn Amazon wil zetten, maar bij het schoonmaken van de ruit liet de connector los.
Hoe kan ik die het beste terug monteren ? Ik ben bang dat als ik ze soldeer de ruit kan springen. En bij geleidende lijm heb ik mijn bedenkingen over de mechanische sterkte.
Wie heeft hier ervaring mee ?


Hier is de connector vanaf gebroken


De connector


Zo zit het aan de andere kant gesoldeerd
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2018 22:47 #178758 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Reparatie achterruitverwarming
Ik denk dat ik zou proberen het te solderen, en dan wel met een elektrische bout, niet met een brander. Zo'n ruit knapt niet zomaar.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2018 00:51 #178760 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Reparatie achterruitverwarming
Eerst wat soldeer op de strip op de achterruit zien te krijgen (vertinnen) dan de contactstrip warm maken zodat het soldeer op de achterruit smelt dan aflaten koelen en de strip zit weer vast.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2018 12:41 - 03-09-2018 12:44 #178769 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Reparatie achterruitverwarming
Je hebt ook zilverlijm, dat heb ik ooit is gekocht koste toen in de gulden tijd 35 gulden voor 35 gram lijm. Ik heb de Peugeot destijds maar een jaar gehad dus ik weet niet hoe lang de lijm het heeft uitgehouden. En anders de gok wagen om met een soldeerbout aan de gang te gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter van der Bruggen
  • Peter van der Bruggen's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
27-09-2018 09:28 #179334 door Peter van der Bruggen
Beantwoord door Peter van der Bruggen in topic Reparatie achterruitverwarming
Ik ben begonnen om de connector terug te zetten met elektrisch geleidende lijm (Loctite 3863). Dat spul is erg dun dus ik had meerdere lagen nodig om hem voldoende vast te zetten.
Dat leek aardig te lukken, maar toen ik de verwarming testte en er toch iets te veel kracht op zette liet de connector toch los. De lijmlaag bleek na een paar dagen uitharden toch nog enigszins flexibel.

Dus overgegaan naar plan B; lijm weggeschuurd van raam en connector, connector opgeruwd en vertind, en met een soldeerbout vastgezet. De raam werd daarbij niet noemenswaardig warm. Je zou dit zelfs kunnen doen als de ruit nog in de auto zit.
De verwarming getest door de ruit plat te leggen met een natte tissue over de draden en 12 volt er op te zetten. Je kunt dan precies voelen of de draden warm worden. Twee draden bleken beschadigd en dit zag je door dat er zwarte brandplekjes in de tissue ontstonden. Deze onderbrekingen zijn zo exact te lokaliseren en met de Loctite lijm prima te repareren.

Conclusie: Lijmen werkt niet en solderen is prima te doen !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.