- Berichten: 39
Laadspanning te hoog
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
29-06-2018 12:37 #177518
door Timo Blom
Laadspanning te hoog is gemaakt door Timo Blom
Hi, in mijn Amazon is de laadspanning veel te hoog. Ik meet 16 Volt. Ik heb de (losse) spanningsregelaar al vervangen, maar dit helpt niet. Is nu de dynamo naar zijn grootje of kan het een andere oorzaak hebben?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
29-06-2018 13:11 #177519
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Laadspanning te hoog
De spanningsregelaar hoort de spanning te regelen. Het kán zijn dat de nieuwe spanningsregelaar toevallig ook niet goed is, maar loop de bedrading eens goed na, zit alles wel op de juiste manier aangesloten? Vooral de draden van dynamo naar spanningsregelaar, en van regelaar naar de accu. De dynamo klinkt prima. Een defecte dynamo heeft niet als resultaat dat de spanning op de accu te hoog wordt.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 39
29-06-2018 13:56 #177520
door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Laadspanning te hoog
Dank voor je antwoord
Even gecheckt
Aansluiting als volgt:
B+ Dynamo op +Accu
Df Dynamo op DF van spanningsregelaar
61 Dynamo op D+ van spanningsregelaar
Lijkt goed?
Even gecheckt
Aansluiting als volgt:
B+ Dynamo op +Accu
Df Dynamo op DF van spanningsregelaar
61 Dynamo op D+ van spanningsregelaar
Lijkt goed?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 39
29-06-2018 14:35 #177522
door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Laadspanning te hoog
Overigens brandt het laadlampje bij draaiende motor heeeeeeel zwakjes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 39
29-06-2018 15:06 #177523
door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Laadspanning te hoog
Nog even wat metingen gedaan:
Als ik B+ loskoppel van de dynamo (Accu dus), dan meet ik het volgende:
- Tussen B+ en massa vanaf 38 volt en toenemend naarmate het toerental stijgt
- Tussen 61 en massa vanaf 38 volt en toenemend naarmate het toerental stijgt
- Tussen df en massa vanaf 38 volt en toenemend naarmate het toerental stijgt
Is dit ok?
Als ik B+ loskoppel van de dynamo (Accu dus), dan meet ik het volgende:
- Tussen B+ en massa vanaf 38 volt en toenemend naarmate het toerental stijgt
- Tussen 61 en massa vanaf 38 volt en toenemend naarmate het toerental stijgt
- Tussen df en massa vanaf 38 volt en toenemend naarmate het toerental stijgt
Is dit ok?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-06-2018 16:44 #177524
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Laadspanning te hoog
Gaat het amper lampje uit als je gas geeft ?.
Loop nog even de massa na, zowel die van de dynamo als in je zekeringenkastje
Loop nog even de massa na, zowel die van de dynamo als in je zekeringenkastje
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
30-06-2018 01:38 #177527
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Laadspanning te hoog
accu los en motor laten draaien ik zou maar uitkijken want die hoge spanning 38Volt komt ook op je onsteking en kan een defecte bobine veroorzaken.
Je mag een dynamo nooit los van de accu laten draaien, accu doet ook dient als condensator achter de dynamo.
Normale spanning op de accuklemmen moet zo rond de 14 a 15 volt liggen.
Is je meter wel goed?
Een hoge spanning op de accu kan ook een slechte accu betekenen.
succes
Johan Geers
Je mag een dynamo nooit los van de accu laten draaien, accu doet ook dient als condensator achter de dynamo.
Normale spanning op de accuklemmen moet zo rond de 14 a 15 volt liggen.
Is je meter wel goed?
Een hoge spanning op de accu kan ook een slechte accu betekenen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 39
30-06-2018 09:37 #177530
door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Laadspanning te hoog
De meter is goed, heb het gecontroleerd meer een gekalibreerde Fluke. Accu is compleet nieuw, omdat de vorige gekookt was door de hoge laadspanning.
Zodadelijk wordt een nieuwe dynamo met interne spanningsregelaar bezorgd. Ik houd jullie op de hoogte!
Zodadelijk wordt een nieuwe dynamo met interne spanningsregelaar bezorgd. Ik houd jullie op de hoogte!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 39
30-06-2018 15:01 #177533
door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Laadspanning te hoog
The story continues...
Dynamo vervangen door een Bosch exemplaar met interne spanningsregelaar. Zwarte kabel verbonden met B+ en het rode kabeltje met D+.
Het acculaadlampje op het dashboard brandt nu niet als je hem op contact zet (motor niet draaiend) en hij geeft ook geen laadspanning. Met draaiende motor is de boordspanning ca 12,5 volt, de accuspanning dus. Het lijkt erop dat de dynamo niet bekrachtigd wordt. Het acculaadlampje is níet stuk.
Verder onderzoekend zag ik overigens dat de onderste van de vier zekeringen doorgebrand is. Ik heb deze vervangen, maar toen ik de accu aan wilde sluiten kwamen er heftige vonken (contact uit). Wat zit daar op aangesloten?
Dynamo vervangen door een Bosch exemplaar met interne spanningsregelaar. Zwarte kabel verbonden met B+ en het rode kabeltje met D+.
Het acculaadlampje op het dashboard brandt nu niet als je hem op contact zet (motor niet draaiend) en hij geeft ook geen laadspanning. Met draaiende motor is de boordspanning ca 12,5 volt, de accuspanning dus. Het lijkt erop dat de dynamo niet bekrachtigd wordt. Het acculaadlampje is níet stuk.
Verder onderzoekend zag ik overigens dat de onderste van de vier zekeringen doorgebrand is. Ik heb deze vervangen, maar toen ik de accu aan wilde sluiten kwamen er heftige vonken (contact uit). Wat zit daar op aangesloten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 39
30-06-2018 15:56 #177534
door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Laadspanning te hoog
Kan ik, om de bekrachtiging op gang te helpen, D+ even rechtstreeks aan de pluspool van de accu hangen of is dat schadelijk?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.