- Berichten: 39
Laadspanning te hoog
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 39
Even gecheckt
Aansluiting als volgt:
B+ Dynamo op +Accu
Df Dynamo op DF van spanningsregelaar
61 Dynamo op D+ van spanningsregelaar
Lijkt goed?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 39
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 39
Als ik B+ loskoppel van de dynamo (Accu dus), dan meet ik het volgende:
- Tussen B+ en massa vanaf 38 volt en toenemend naarmate het toerental stijgt
- Tussen 61 en massa vanaf 38 volt en toenemend naarmate het toerental stijgt
- Tussen df en massa vanaf 38 volt en toenemend naarmate het toerental stijgt
Is dit ok?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Loop nog even de massa na, zowel die van de dynamo als in je zekeringenkastje
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3368
Je mag een dynamo nooit los van de accu laten draaien, accu doet ook dient als condensator achter de dynamo.
Normale spanning op de accuklemmen moet zo rond de 14 a 15 volt liggen.
Is je meter wel goed?
Een hoge spanning op de accu kan ook een slechte accu betekenen.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 39
Zodadelijk wordt een nieuwe dynamo met interne spanningsregelaar bezorgd. Ik houd jullie op de hoogte!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 39
Dynamo vervangen door een Bosch exemplaar met interne spanningsregelaar. Zwarte kabel verbonden met B+ en het rode kabeltje met D+.
Het acculaadlampje op het dashboard brandt nu niet als je hem op contact zet (motor niet draaiend) en hij geeft ook geen laadspanning. Met draaiende motor is de boordspanning ca 12,5 volt, de accuspanning dus. Het lijkt erop dat de dynamo niet bekrachtigd wordt. Het acculaadlampje is níet stuk.
Verder onderzoekend zag ik overigens dat de onderste van de vier zekeringen doorgebrand is. Ik heb deze vervangen, maar toen ik de accu aan wilde sluiten kwamen er heftige vonken (contact uit). Wat zit daar op aangesloten?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 39
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.