- Berichten: 76
Vraagje spanningsregelaar/dynamo
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
Nu de hondsrugrit eraan komt heb ik toch graag wat stabiliteit.
Het toevoegen van een amp metertje op mijn dashboard helpt al heel erg om te weten wat er gebeurt (gezien de idiot light niet zo informatief is)
Ik heb eerder een valeo a13n-70 erin gezet maar later eruit gehaald omdat ik deze niet recht genoeg kreeg (en dus onnodig mijn poelies belast). Dus weer terug naar de 50amps dynamo met losse spanningsregelaar
Ik meen te herinneren dat je de V snaar zo strak moeten zetten dat je die 1cm moet kunnen indrukken.
Wat me opviel/vragen:
- Ik kan de dynamo veel strakker zetten en nog steeds de 1cm halen, en zie de poelie dus ook meebewegen op de dynamo. Is dit soort speling normaal of is dit bijvoorbeeld speling tussen de koolborstels?
- Tijdens het rijden raakt mijn amp metertje instabiel, begint te zwabberen. Op hogere toeren is het zwabberen beperkter maar nog steeds aanwezig.
- Extra strak de dynamo zetten zorgt ervoor dat het amp metertje stabieler blijft, maar lijkt me niet goed voor de dynamo.
- Pas verving ik mijn 4blads fan met een visco fannetje en gister weer terug naar 4. Met die visco fan zwabberde mijn amp metertje veel meer en ging het amp lampje alleen maar uit bij hogere toeren.
- Met mijn reserve ouderwetse spanningsregelaar eraan krijg ik hetzelfde gedrag.
- Voor het werk aan de fan werkte het nog goed en was de amp meter stabiel bij laden/verbruik
Samengevat lijkt het op zijn strakst zetten van de v snaar niet de beste oplossing. En an zich lijkt de spanningsregelaar zijn werk te doen.
Ik ben er niet zo van om alles preventief te vervangen zonder te weten waar het mis gaat, dus kan iemand me helpen dingen echt uit te sluiten?
Alternatief is natuurlijk die Valeo weer terug te zetten, wat ik voor de rit zondag als backup heb
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
Ik weet niet precies wat je met "meebewegen" bedoelt maar alles wat je schrijft wijst er op dat de dynamo niet stabiel op zijn steun zit. Ook bij draaiende motor moet die gewoon op zijn plaats blijven t.o.v. de motor. Er mankeert iets aan de steun. Er zou ook veel speling op de dynamo-lagers kunnen zitten, maar dat zou dan ook wel geluid maken denk ik.Justin van Orsouw schreef : Wat me opviel/vragen:
- Ik kan de dynamo veel strakker zetten en nog steeds de 1cm halen, en zie de poelie dus ook meebewegen op de dynamo. Is dit soort speling normaal of is dit bijvoorbeeld speling tussen de koolborstels?
P544B B16A, P220VE B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Het is echt de dynamo poelie op zn as die mee veert als ik
- de dynamo verder zet om de v snaar te spannen.
- of na vastzetten van de dynamo de v snaar indruk
Het meeveren is dus wel anders dan simpele speling. Ik zal vanavond ook nog even kijken naar de speling zonder v snaar.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Dan draai je de onderste bout iets los zodat de dynamo klemmend kan bewegen.
Dan met een grote lange schroevendraaien de dynamo opspannen in de riem en de zaak weer vastdraaien.
Maar is het gat/oog aan het motorblok niet gescheurd?
Je heb de onderste steun toch niet met een bout en moer gedaan hoop ik want het oog aan het blok zit schroefdraad.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
De V-snaar te strak zal op den duur tot een metaalmoeheid en breuk van de bout leiden en is ook niet goed voor het dynamolager zoals al opgemerkt.
Heb je al eens gekeken naar de 55Amp dynamo vsn Bosch met ingebouwde spanningsregelaar ? zeer solide en goed verkijgbaar, o.a. Nordicar 259 euro
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
De hoofdmoer was overigens ooit twee maal eerder afgebroken, had dus op het werk een aantal moeren met 10.9 als sterkte ipv 8.8 maar genomen, en ook net een stukje langer. Overigens is het gat op het blok nog goed en de bovenste ook die via het armpje ook weer naar het blok vast zit.
Heb nu toch maar weer de 70amps valeo a13n van de renault clio er weer werkend op stabiel, niet strak en werkt perfect. Op het amp lampje na, die blijft lekker aan. Amp metertje en voltage geven goede waardes.
Ik las in een ander forum bericht dat het niet zo vreemd is bij de valeo dynamos met apart bekrachtigingscircuit dat het amp lampje blijft branden. Is daar nog een beter schema van te krijgen?
In ieder geval kan ik morgen rustig rondjes rijden in het noorden.
Bedank allen in zoverre!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Je kunt het beste een vermogens weerstand gebruiken.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Weet je zo ook de waardes ohms & watts van die zekering?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Werkt dat dan kun je de weerstand van de lamp uirekenen.zal zo rond de 25Ohm zijn.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.