Vraagje spanningsregelaar/dynamo

Lees meer
15-06-2018 11:53 #177298 door Justin van Orsouw
Vraagje spanningsregelaar/dynamo is gemaakt door Justin van Orsouw
Ik heb al wat langer wat gedoe met de stroomvoorziening in mijn auto (144 '72).

Nu de hondsrugrit eraan komt heb ik toch graag wat stabiliteit.

Het toevoegen van een amp metertje op mijn dashboard helpt al heel erg om te weten wat er gebeurt (gezien de idiot light niet zo informatief is)

Ik heb eerder een valeo a13n-70 erin gezet maar later eruit gehaald omdat ik deze niet recht genoeg kreeg (en dus onnodig mijn poelies belast). Dus weer terug naar de 50amps dynamo met losse spanningsregelaar

Ik meen te herinneren dat je de V snaar zo strak moeten zetten dat je die 1cm moet kunnen indrukken.

Wat me opviel/vragen:
- Ik kan de dynamo veel strakker zetten en nog steeds de 1cm halen, en zie de poelie dus ook meebewegen op de dynamo. Is dit soort speling normaal of is dit bijvoorbeeld speling tussen de koolborstels?
- Tijdens het rijden raakt mijn amp metertje instabiel, begint te zwabberen. Op hogere toeren is het zwabberen beperkter maar nog steeds aanwezig.
- Extra strak de dynamo zetten zorgt ervoor dat het amp metertje stabieler blijft, maar lijkt me niet goed voor de dynamo.
- Pas verving ik mijn 4blads fan met een visco fannetje en gister weer terug naar 4. Met die visco fan zwabberde mijn amp metertje veel meer en ging het amp lampje alleen maar uit bij hogere toeren.
- Met mijn reserve ouderwetse spanningsregelaar eraan krijg ik hetzelfde gedrag.
- Voor het werk aan de fan werkte het nog goed en was de amp meter stabiel bij laden/verbruik

Samengevat lijkt het op zijn strakst zetten van de v snaar niet de beste oplossing. En an zich lijkt de spanningsregelaar zijn werk te doen.

Ik ben er niet zo van om alles preventief te vervangen zonder te weten waar het mis gaat, dus kan iemand me helpen dingen echt uit te sluiten?

Alternatief is natuurlijk die Valeo weer terug te zetten, wat ik voor de rit zondag als backup heb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2018 13:30 #177299 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Vraagje spanningsregelaar/dynamo
De poelie van de dynamo zal iets verdraaien als je op de v snaar drukt, dat hoort zo, maar mag geen andere speling hebben. Hoe voelt de poelie en de as van de dynamo als je de v snaar er even af haalt? Hij mag alleen draaien, maar geen speling hebben dwars op de as. Dat laatste kan komen door een defect lager, en als die te ver stuk is stopt je dynamo er vroeg of laat helemaal mee. Als er speling op de as zit zou ik die andere dynamo plaatsen. Eventueel kun je met wat opvulringen tussen de poelie en de dynamo de poelies op 1 lijn zetten.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2018 13:32 #177300 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Vraagje spanningsregelaar/dynamo

Justin van Orsouw schreef : Wat me opviel/vragen:
- Ik kan de dynamo veel strakker zetten en nog steeds de 1cm halen, en zie de poelie dus ook meebewegen op de dynamo. Is dit soort speling normaal of is dit bijvoorbeeld speling tussen de koolborstels?

Ik weet niet precies wat je met "meebewegen" bedoelt maar alles wat je schrijft wijst er op dat de dynamo niet stabiel op zijn steun zit. Ook bij draaiende motor moet die gewoon op zijn plaats blijven t.o.v. de motor. Er mankeert iets aan de steun. Er zou ook veel speling op de dynamo-lagers kunnen zitten, maar dat zou dan ook wel geluid maken denk ik.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2018 14:09 - 15-06-2018 14:36 #177301 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Vraagje spanningsregelaar/dynamo
De dynamo als goed passende dynamo zit netjes vast op zijn plek.

Het is echt de dynamo poelie op zn as die mee veert als ik
- de dynamo verder zet om de v snaar te spannen.
- of na vastzetten van de dynamo de v snaar indruk

Het meeveren is dus wel anders dan simpele speling. Ik zal vanavond ook nog even kijken naar de speling zonder v snaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2018 00:52 #177304 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Vraagje spanningsregelaar/dynamo
Het spannen van de dynamo moet je op de volgende manier doen; je draait de bovenste bout van de verstelbare beugel los.
Dan draai je de onderste bout iets los zodat de dynamo klemmend kan bewegen.
Dan met een grote lange schroevendraaien de dynamo opspannen in de riem en de zaak weer vastdraaien.
Maar is het gat/oog aan het motorblok niet gescheurd?
Je heb de onderste steun toch niet met een bout en moer gedaan hoop ik want het oog aan het blok zit schroefdraad.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2018 19:02 #177313 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vraagje spanningsregelaar/dynamo
Het kan aan mij liggen... maar wat heeft de fan voor invloed op het laden ?.
De V-snaar te strak zal op den duur tot een metaalmoeheid en breuk van de bout leiden en is ook niet goed voor het dynamolager zoals al opgemerkt.

Heb je al eens gekeken naar de 55Amp dynamo vsn Bosch met ingebouwde spanningsregelaar ? zeer solide en goed verkijgbaar, o.a. Nordicar 259 euro

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2018 19:51 - 16-06-2018 22:08 #177314 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Vraagje spanningsregelaar/dynamo
Met mijn spanningsregelaars kreg ik geen betrouwbare waardes meer. Zal binnenkort een elektrische spanningsregelaar kopen en proberen gezien de speling op de dynamo zelf er niet lijkt te zijn zonder v snaar. En de koolborstels er ook al goed uitzien.

De hoofdmoer was overigens ooit twee maal eerder afgebroken, had dus op het werk een aantal moeren met 10.9 als sterkte ipv 8.8 maar genomen, en ook net een stukje langer. Overigens is het gat op het blok nog goed en de bovenste ook die via het armpje ook weer naar het blok vast zit.

Heb nu toch maar weer de 70amps valeo a13n van de renault clio er weer werkend op stabiel, niet strak en werkt perfect. Op het amp lampje na, die blijft lekker aan. Amp metertje en voltage geven goede waardes.
Ik las in een ander forum bericht dat het niet zo vreemd is bij de valeo dynamos met apart bekrachtigingscircuit dat het amp lampje blijft branden. Is daar nog een beter schema van te krijgen?

In ieder geval kan ik morgen rustig rondjes rijden in het noorden.

Bedank allen in zoverre!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2018 00:53 #177319 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Vraagje spanningsregelaar/dynamo
Als je lampje blijft branden moet je een weerstand over het lampje zetten. zie bijgevoegd schema.
Je kunt het beste een vermogens weerstand gebruiken.

succes

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2018 01:08 #177320 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Vraagje spanningsregelaar/dynamo
Dank je Johan!

Weet je zo ook de waardes ohms & watts van die zekering?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-06-2018 00:38 #177344 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Vraagje spanningsregelaar/dynamo
Neen die weet ik niet maar wat je zou kunnen doen is de lamp van b.v. de remlichten gebruiken hebben een groter vermogen dan het kleine lampje in het dashbord.
Werkt dat dan kun je de weerstand van de lamp uirekenen.zal zo rond de 25Ohm zijn.
succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.