"Foute" benzinemeter

Lees meer
24-02-2018 23:02 #175363 door Hans Havenaar
"Foute" benzinemeter is gemaakt door Hans Havenaar
Mijn Amazon Combi rijdt zowel op LPG als op benzine. Echter de benzinemeter weet niet dat zijn grote tank vervangen is door een 20ltr exemplaar. Daardoor wijst hij bij een volle 20Ltr tank ' Vol' aan (naar rechts dus) en zodra hij iets uit dat hoekje komt moet je snel 20Ltr gaan tanken anders sta je zonder benzine. Wat is uw mening?
Voor zover ik het snap is de benzinemeter een amperemetertje dat gestuurd wordt door de drijver in de tank die aan een regelbare weerstand is gekoppeld (potentiometer) tegen aarde.
Vragen:
1) Moet ik voor een heel schaalbereik een extra weerstandje toevoegen voordat het signaal de potentiometer bereikt?
2) En wat zou de waarde daarvan moeten zijn?
3) Een serie weerstandje verhoogt dan toch eigenlijk de weerstandswaarde van de benzinemeter die van zichzelf heel erg laag is!
4) Wat is de Ohmse waarde van de potentiometer?
5) Wat is de Ohmse waarde van de benzinemeter?

Verwarrend hè

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2018 23:47 #175366 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic "Foute" benzinemeter
Ik denk dat je eerst moet checken of dat de vlotter in de tank de volle slag haalt t.o.v.de oude situatie.
Dan moet je gaan eiken met een lege tank.
Je zorg dat de tank leeg is, dan sluit je een regelbare weerstand (potentiometer) parallel over je tank sensor en regel net zo lang totdat deze leeg aangeeft.
Dan haal je tanksensor uit de tank verbind hem met massa en breng de vlotter in hoog positie, kijk dan wat de meter dan aangeeft en dat is voor jou dan vol.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2018 23:56 #175367 door Hans Havenaar
Beantwoord door Hans Havenaar in topic "Foute" benzinemeter
Hi Johan,
Bedankt voor je snelle reactie.
Uh, ja, mooi project. Ik laat het nog even op me inwerken. Want wat zou de waarde dan van die regelbare weerstand (potentiometer) parallel over je tank sensor moeten zijn? Ik heb een bakje vol van de dingen. Kan je de Ohmse waarde aangeven?

Hans Havenaar, Goes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2018 23:26 #175406 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic "Foute" benzinemeter
Waarde maakt niet zo veel uit, het is dat je met de regelbare weerstand de weerstand kan bepalen die er later vast over heen moet komen.
Maar ik zou niet super hoog beginnen, het is een beetje spelen met dat spul.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2018 15:29 - 14-06-2018 15:33 #177286 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic "Foute" benzinemeter
Al is het een wat ouder topic ben ik zelf hier de afgelopen dagen ook mee bezig geweest, dus eventueel ter info voor de volgende

In mijn 144 uit 72 heb ik wel een 4w draadgewonden potmeter voor moeten gebruiken met een waarde van 250ohm al is 100ohm waarschijnlijk al voldoende.

Die 4w was wel echt nodig omdat de laag vermogen versie direct doorbrandde. Al weet ik niet of dat normaal is.

Omdat je een weerstand parallel toevoegt verlaag je de totale weerstand ipv verhogen (als je ze in serie schakelt) De uiteindelijke weerstandswaarde kun je berekenen.
1/w = 1/w1 +1/w2

Dus als de vlotter bijvoorbeeld 60ohm aangeeft en die parallel zet met een 100ohms weerstand krijg je in totaal 37,5ohm aan weerstand. -> 1/(1/60+1/100)=37.5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2018 16:56 - 14-06-2018 16:57 #177289 door Hans Havenaar
Beantwoord door Hans Havenaar in topic "Foute" benzinemeter
Justin,

Bedankt voor je uitleg. Duidelijk en oplossing biedend . Nu kan ik er ook mee aan de slag. Zo'n 4 Wattertje heb ik ook niet een, twee, drie liggen, maar ze zijn zo te koop bij Conrad.
Nogmaals bedankt,

Hans Havenaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.