amp lampje gaat branden bij inschakelen blower

Lees meer
21-02-2018 09:55 #175289 door Charl Hollander
amp lampje gaat branden bij inschakelen blower is gemaakt door Charl Hollander
de blower doet het wel gewoon, lampje gaat feller branden op stand 2 vd blower. Iemand een idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2018 11:09 - 21-02-2018 11:37 #175290 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic amp lampje gaat branden bij inschakelen blower
Ik zou zeggen, dat doen ze (bijna) allemaal.... Als je in het forum zoekt zul je zien dat hier veel over is geschreven.

Maar even serieus: Het opgloeien van amp lampje -ook bij een goedwerkende dynamo- bij inschakelen van grotere stroomverbruikers is een veel voorkomend euvel bij Amazons. Dat heeft te maken met hoe de bedrading van een Amazon is opgebouwd, weinig zekeringen, veel circuits die -zeker achter het dashboard- vernuftig aan elkaar geknoopt zitten. Als bedrading en contacten achter het dashboard in nieuwstaat verkeren werkt dat redelijk, maar niet geweldig.
Bij oude bedrading en slechte contacten (vooral verbindingen, kabelschoentjes zekeringen etc`) loopt de weerstand in het 'systeem' al snel extra op en kan er als een stroomverbruiker wordt ingeschakeld een spanningsverschil ontstaan.

De werking van het amperelampje is daarop gebaseerd (spanningsverschil tussen dynamo en elektrisch circuit duidt op slecht laden en dan gaat het branden).
Bij het inschakelen van grotere stroomverbruikers kan door de wel erg simpele bedrading van een Amazon dus binnen het circuit ook zo'n spanningsverschil ontstaan terwijl de dynamo wel laadt. Je kunt dat testen door de spanning aan de accu te meten.

Oplossen van het probleem is niet eenvoudig. Je kan beginnen met alle contacten achter het dashboard en bij het zekeringkasten schoon te maken en oude kabelschoentjes te vervangen. Ook het contact van de fitting van het amperelampje met de aarde van het dashboard kan een rol spelen. Vernieuwen van (delen) van de kabelboom kan ook soelaas bieden. Ook het beter organiseren van alle in de loop der jaren aangebrachte aftakkingen in de bedrading (voor radio, metertjes en andere extra apparaten en verlichting) kan helpen. Vaak ligt er een heel merkwaardige spaghetti aan draden achter het dashboard die Volvo nooit zo bedacht heeft.
Bij restauraties wordt daarom vaak besloten het elektrisch circuit wat te 'moderniseren' door het op te splitsen en meer zekeringen in te zetten en meer gebruikers via relais te schakelen zoals in modernere auto's.

Zelf heb ik al lang geleden besloten er maar gewoon mee te leven. Zeker in de winter bij gebruik van blower, verlichting, ruitenwissers, achterruitverwarming en overdrive (helemaal als ze allemaal samen aanstaan) gloeit het amperelampje me gezellig tegemoet, terwijl ik een 65A wisselstroomdynamo heb die gemakkelijk alle benodigde stroom kan leveren.
Om zeker te weten dat de accu wel wordt opgeladen heb ik een voltmeter onder het dashboard geplaatst, die altijd de daadwerkelijke spanning laat zien, ook als het lampje een beetje gloeit.

PS: ik ga er gemakshalve vanuit dat je Amazon een in goede staat verkerende wisselstroomdynamo (alternator) heeft. Als de capaciteit van de dynamo matig is, laadt hij gewoon niet goed bij en is dat de reden dat het lampje opgloeit, maar dan zou je dat overigens wel vaker zien.
De capaciteit van de oorspronkelijke gelijkstroomdynamo is erg krap bemeten. Zeker met extra stroomgebruikers die de Amazon oorspronkelijk niet had -achterruitverwarming, halogeenlicht, mistlampen etc.), kan het zijn dat hij het gewoon niet trekt. Dan gloeit het lampje ook op. Gelijkstroomdynamo's laden ook nauwelijks als de motor stationair draait
Om er achter te komen of je dynamo goed werkt moet je de laadspanning meten. Dat is hoe dan ook wel de eerste stap.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2018 12:32 #175295 door Charl Hollander
Beantwoord door Charl Hollander in topic amp lampje gaat branden bij inschakelen blower
Dankjewel Rudolf, ik ga zeker even meten. je verhaal stemt me wel gerust, bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2018 23:30 #175308 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic amp lampje gaat branden bij inschakelen blower
Ik heb bij mij vorig jaar alle contacten schoongemaakt, het euvel wat je dan krijgt als je hem smorgens start dat het dynamolampje blijft branden en je een flinke peut gas moet geven voordat het uitgaat, eenmaal warm geen probleem meer.
Ik heb dit gedaan i.v.m. het installeren van een autoradio met losse versterker en die versterkers gebruiken nog al wat.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2018 19:07 #175320 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic amp lampje gaat branden bij inschakelen blower
Rudolf, als enige aanvulling op je goede verhaal zou ik willen noemen dat je beter de laadstroom in amperes als de laadspanning kunt meten.

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.