Stroomkabel dynamo naar startmotor

Lees meer
06-02-2018 22:35 - 06-02-2018 22:36 #175017 door Hendrik Teerink
Stroomkabel dynamo naar startmotor is gemaakt door Hendrik Teerink
Ik wil in mijn Amazon Combi een nieuwe kabel trekken van mijn nieuwe wisselstroom dynamo naar de startmotor. Ik lees dat de oude kabel ook zo is aangesloten. Maar als ik goed kijk hoe het zit, lijkt het alsof de oude kabel van de dynamo bij het schutbord omhoog gaat, richting zekeringkastje. Of maakt hij daar een 'knik' van 180 graden en gaat hij weer naar beneden naar de startmotor?

Wie weet hoe die precies zit?

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2018 22:59 #175018 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Stroomkabel dynamo naar startmotor
Vanaf de startmotor loopt een dikke rode kabel naar de accu. Een iets minder dikke kabel loopt van de startmotor naar de dynamo. Een andere dikke kabel loopt van de startmotor (als ik mij niet vergis) naar het contactslot. Kijk anders op het elektrisch schema. (Haynes o.i.d)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2018 23:08 - 06-02-2018 23:09 #175020 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Stroomkabel dynamo naar startmotor
Volgens het elektrisch schema zou het inderdaad zo moeten. Maar ik vind het zo vreemd dat de kabel van de dynamo eerst omhoog gaat via zo'n zwarte isolatiehuls. Als hij dan weer naar beneden moet gaan, zou hij een behoorlijke knik maken. Het zal wel zo zitten maar kan iemand dat beamen?

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
07-02-2018 00:21 #175021 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Stroomkabel dynamo naar startmotor
Het loopt zoals je zegt, Hendrik. Het is een meeraderige soepele koperdraad en die kan best in een klein bochtje lopen hoor; vaak zitten ze al 50 jaar zo. Bij de kabelschoentjes kunnen door corrosie wel problemen ontstaan; altijd goed om die eens goed te inspecteren en evt. te vernieuwen. Maar als je het leuk vindt kan je altijd een nieuwe 6 kwadraat soepele kabel trekken natuurlijk.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend van der Molen
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
07-02-2018 16:27 - 07-02-2018 16:34 #175027 door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic Stroomkabel dynamo naar startmotor
Hallo Hendrik,

Volgens mij ben je de hele el installatie aan het verbouwen, maar zonder gekheid .
De draad van de dynamo gaat naar de spanning regelaar of het zou één zijn waar alles in zit .
van af de spanning regelaar gaan dan 2 draden verder, bij een nieuwe dynamo met regelaar is de bedrading
van de losse (niet meer aanwezige spanning regelaar ) doorverbonden of heeft nieuwe draden.
Wil je zeker weten is een universeel meter nodig en meet je draad na draad door en haal je verbindingen los
een schema is een must, steek je ook veel van op(bij afdeling documentatie zit een mooie in kleur van de amazone).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2018 21:57 #175034 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Stroomkabel dynamo naar startmotor
Ik vond toevallig een kabelboom in een sloper. Inderdaad maakt de kabel een scherpe knik in de isolatiemantel. Het is geen slecht idee om die te vervangen want als er wat gerommeld is aan de bedrading, kan de isolatie breken. Welke dikte zou ik nemen? Het is een 55A wisselstroon dynamo. Volgens tabellen op internet zou 16mm2 moeten volstaan.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.