Bosch alarmlichtschakaar aansluiten

Lees meer
26-01-2018 21:40 - 26-01-2018 21:40 #174764 door Hendrik Teerink
Bosch alarmlichtschakaar aansluiten is gemaakt door Hendrik Teerink
Ik zit al dagen naar het elektrisch schema van de combi te staren... langzaam maar zeker begin ik er dingen van te snappen :-)
Maar nu ik een alarmlichtschakelaar wil aansluiten, wordt het me toch te veel.

Op mijn Bosch Warlichtimpulsgeber (0336851004) zitten 6 pootjes:
31 (massa?) 30 (geschakelde plus?) L (plus naar L?) en R (plus naar R?) maar dan:
54 (?) , 54f (?)
Welke draden sluit ik daar op aan?

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend van der Molen
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
27-01-2018 19:51 - 27-01-2018 19:53 #174794 door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic Bosch alarmlichtschakaar aansluiten
Je hebt vanzelf al al even gegoogeld en het schema gevonden en een beetje raden wat het zou moeten doen dan kom je er snel achter wat daar op zou moeten.
Een test opstelling wil ook vaak je de juiste weg geven, en een handleiding per draad nee vandaag niet.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-01-2018 20:04 - 27-01-2018 20:23 #174796 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Bosch alarmlichtschakaar aansluiten
Dag Hendrik,

Ik zie dat je nog geen antwoord hebt gehad,( CORRECTIE, BEREND IS MIJ NET VOOR) uit mijn hoofd weet ik het niet maar mijn vriend google denkt dat het hier om een schakelaar gaat die bedoelt is voor voertuigen met gecombineerde richtingaanwijzers én remlichten.
Dat zit niet op jouw combi dus moet er even gekeken worden of de schakelaar ook werkt met enkel de richtingaanwijzers.
Het volgende schema laat zien hoe Bosch het bedoelt heeft (even scrollen);

www.traktorhof.com/forum/viewtopic.php?t=19287

Bosch geeft onder een ander schakelaarnummer ook nog een schakelschema, de nummercodering van de contacten van de linker schakelaar stemt echter wel overeen;

www.bosch-classic.com/media/bosch_classi...tbild_0336851003.png

De Bosch-nummercodering is in principe maar voor één uitleg vatbaar dus ik zou dat rustig eens proberen.
Als je het spannend vindt kan je natuurlijk ook eerst iets in elkaar draaien los op de werkbank met een accu paar lampjes en een zekering.
Ik neig er naar dat de schakelaar ook zonder aansluiten van het remcircuit op 54 en 54f gewoon werkt.
Overigens zet je op 30 geen geschakelde plus, dit moet een constante plus zijn, idee is namelijk dat je waarschuwingslichten altijd moeten kunnen werken. Stel je staat gevaarlijk maar moet even weg bij de auto of iets met de sleutel uit de kofferbak pakken dan moeten je waarschuwingslichten blijven branden.


Heb je ervaring met het "lezen" van zo'n Bosch schema of wil je wat hulp?

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend van der Molen
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
27-01-2018 20:27 #174799 door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic Bosch alarmlichtschakaar aansluiten
Hendrik,
Jan er zal op draad 54f een spanning komen te staan van mogelijk Clingelateur maar dit is uit het schema van de auto te halen.
Via deze draad door knop op I gezet loopt het over alles heen naar de L en R die door knop ook verbonden is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-01-2018 21:13 - 27-01-2018 21:14 #174801 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Bosch alarmlichtschakaar aansluiten
Ja , dat denk ik ook Berend.
Die spanning lekker laten voor wat het is, 54 en 54F zijn voor het remcircuit (in geval van gecombineerde richtingaanwijzer en remlicht) en niet noodzakelijk voor de werking van het waarschuwingsknipperlicht denk ik.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2018 21:14 #174802 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Bosch alarmlichtschakaar aansluiten
Dank jullie wel! Ik ga het uitproberen met een constante plus inderdaad.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2018 15:51 #174813 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Bosch alarmlichtschakaar aansluiten
Hendrik. Lift even mee.. Hoop niet dat je het erg vindt.. , is er ook nog een andere ( goedkopere) mogelijkheid om alarmlichten ( de schakelaar/ schakeling) aan te sluiten? Dus zonder zo'n Bosch schakelaar?
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
28-01-2018 16:46 #174815 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Bosch alarmlichtschakaar aansluiten
Ja die manier is er wel ja.
Ik weet alleen niet hoe krachtig het standaard knipperlichtrelais is van Volvo dat standaard gemonteerd is.

Probleem is namelijk dat er 4x 21Watt geschakeld moet kunnen worden, een slordige 8 Ampere dus.
Daarom zou ik dan het volgende doen;

Een knipperrelais van de sloop pakken, bijvoorbeeld eentje van een volvo 240. Deze heeft 3 aansluitingen. Massa, plus (neem gezekerde draad vanaf je accu zodat je ook buiten contact gevarenlichten hebt én de zekeringkast niet zwaarder belast) en tenslotte de aansluiting die het puls-signaal geeft, daar sluit je de draad op aan die van het originele knipperlichtrelais af komt en naar richtingaanwijzerhandle loopt. Het oude knipperrelais kan je verwijderen, let op ; de draad die dan nog aan het relais vast zit is de draad waar spanning op komt bij contact "aan". Netjes isoleren dus en opbinden.

Je hebt nu knipperlichten die onafhankelijk van het contact(slot) werken maar nog geen alarmlicht......

Als je de opschriften leest van een volvo-240 relais zal je iets lezen als; 2x21W (4x21W), het relais kan dus of L of R of L+R schakelen. Wat zal er nu nog nodig zijn om de functie waarschuwingsknipperlichten te krijgen?

Minimaal een schakelaartje dat L en R met elkaar verbindt. Je zet dan gewoon je richtingaanwijzer naar L of R én zet het "verbindingsschakelaartje" aan. Dat is de goedkoopste manier.

Chiquer is een dubbelpolige schakelaar; het ene paar contacten schakelt L en R aan elkaar , het andere contactenpaar schakeld de knipperzijde van het relais aan de L of R zijde .Die L of R zijde pak je natuurlijk even van het contactenpaar dat ik eerst noemde.

Je hebt dan een alarmlichtschakelaar evt. voorzien van ingeboude controlelamp, net hoe luxe je de schakelaar kiest.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend van der Molen
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
29-01-2018 14:56 #174832 door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic Bosch alarmlichtschakaar aansluiten
Hier een wat beter antwoord op de schakelaar, draad 54f naar richting aanwijzer handel, 54 komt van clingelateur ,
als bosch schakelaar op 1 gezet worden 54f en 54 onderbroken.
Bosch schakelaaar is een soort interval en zal pulzen naar L en R, door schakelaar op 1 komen lampen L en R aan elkaar te liggen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2018 21:26 - 29-01-2018 23:42 #174847 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Bosch alarmlichtschakaar aansluiten
Dankje Berend, dus het moet kunnen! Er van uitgaande dat de "Blinkgeber" of clingelateur het relais is, denk ik dat het zo moet:

31 massa
30 constante plus
54 F hier komt de gele draad op die nu van de stuurschakelaar naar het relais gaat.
54 hier komt een nieuwe draad (groen in het schema) die naar het relais gaat op de plek waar de gele zat.
L wordt verbonden met de groene draad die van de stuurschakelaar komt.
R wordt verbonden met de blauwe draad die van de stuurschakelaar komt

De plus op 30 kan ik halen van de onderste aansluiting op het zekeringkastje.

Dus: als de alarmlichtschakelaar uit staat, gaat de 'plusende plus' van het relais via 54 naar 54F en van daar naar de richtingaanwijzer. Als de alarmlichtschakelaar aan staat, komt de plus van de draad op 30 en zal een relais in de schakelaar zelf links en rechts tegelijk van 'pulsende plussen' voorzien. Tenminste, zoiets lijkt me logisch.

Ik ben benieuwd ;-)

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.