In bouwen autoradio

Lees meer
22-10-2017 05:30 #172678 door Johan Geers
In bouwen autoradio is gemaakt door Johan Geers
De auto radio.

Mijn autoradio was in ver vergane toestand dus werd het tijd om eens aan wat anders te gaan denken.
Na het internet afgestruind te hebben en me helemaal gek had laten maken ben ik er toch in geslaagd om voor mijzelf wat reele eisen vast te leggen van wat het moest gaan worden.
Ik wilde alleen speakers voor en een baswoofer, kan toch niet te moeilijk zijn dacht ik.
Speakers voor was het eerste probleem ik wilde ze in de deuren en een component systeem.
In de deuren was alleen plaats naast de opbergvakken aan de achterzijde deur en daar wilde ik ze nou net niet.
Ik wilde ook niet in de orginele panelen zagen dus moesten er nieuwe panelen komen.
In de nieuwe panelen moesten de speakers voor het opbergvak in de deuren komen en de foto is het resultaat van een stukje passen en meten. (Component system van Infinity)
Daar de voorportieren nu een andere kleur rood hebben dan de achterportieren heb ik alles maar rood bekleed.
Dan de deurclips voor de panels vast te zetten, ik dacht ik bestel even wat deurclips bij de club, nu ik viel bijna van mijn toch al wankelijke bureaustoel 1,10 Euro per stuk.
Ik draag de club een warm hart toe maar het verschil in prijs van wat ik nu gebruik 100 stuks voor 7,50euro vond ik toch wel een beetje te groot. www.lazada.com.ph/velishy-black-85mm-hol...tl-9906598.html?ff=1
Om de clips verzonken te krijgen met de bovenzijde, heb ik zoals ze dat hier noemen liustartie board gebruikt die op het panel geniet zodat de clips verzonken kwamen te liggen.
Voor de panels zelf heb ik 4mm triplex gebruikt.
Waarom een component system zie



Voor het aansluiten en installeren van de speakers heb ik het volgende verhaaltje gevolgd www.12vhifi.nl/index.php/componenten/luidsprekers
Vooral het solderen van de draden aan de luidspeakers is belangrijk, men en werkt, en dat is ook in mijn geval dikwijls met 2 a 3 Ohm systemen dus een overgangs weerstand van een 0,5 Ohm doet al veel.
Ook het gebruiken van dikke draden voor de subwoofer is belangrijk.
Doe ook geluidsdempend matriaal achter de speakers, deuren zijn nu eenmaal niet de ideaalste klankkasten.
Gelukkig dat ze dikwijls niet de TS parameters opgeven bij auto speakers anders zouden we ons nog dikwijls achter het oor krabben.
Ook de draadovergang van portier naar de stijl is belangrijk, leg die punten zo’n 10cm uit elkaar krijgt de draad minder kans om dubbel te gaan zitten.(zie foto)
Ik heb in mijn portieren zelf afwateringsdakjes moeten maken voor de speakers maar normaal kun je die standaard kopen en hoef je niet zo moeilijk te doen als ik.
De crossover filters heb ik onder het dashboard in de auto geplaatst dus niet in de portier zie het advies in het aansluit verhaaltje www.12vhifi.nl/index.php/componenten/luidsprekers

Dan de subwoofer, ja daar was duidelijk geen plaats voor in mijn kofferruimte )LPG tank) dus ik dacht wat nu te verzinnen. (Er moet tenslotte altijd een kratje bier of een baal rijst in kunnen)
Ik dacht ik koop twee goedkope coaxial speakers en bouw die ieder in een box onder de voorstoelen.
www.lazada.com.ph/xgt-1502-car-speaker-w....pTjhfx&ff=1&sc=EfBa
Ik gebruik dan die speakers tot een frequentie van ongeveer 150Hz
De speakers heb ik eerst aan een frequentie test onderworpen aan mijn geluidsinsalatie in de huiskamer ik moet zeggen alles rammelde mee aan de screens van deze speakers dus de screens verbeterd en dat gaf al een beduidend beter resultaat. (getest met een Denon PMA700V)
Maar wat ze als vermogen opgeven bij deze speakers moet je maar met een korreltje zout nemen want ze halen de helft nog niet.
Toen de versterker, nu daar heb je nogal wat in hier in de Filippijnen, van de hele goede merken tot merken waar grote vraagtekens bij gezet kunnen worden.
Nu ben ik er een die altijd naar testen zoekt en hoe iets getest is.
Nu vind je hier merken als X12, V12, D12 allemaal copieen van oude Alpine versterkers gemaakt in Taiwan.
Toen liep ik tegen het merk Ferris aan en heb daar een uitgebreid testreport van gevonden www.autoinfo.co.th/article/54602/
Het is in het Thais dus je moet er wel een vertalingsprogramma op los laten.
Ferris is een merk uit Tailand en de versterker is goedkoop dus ik dacht die gok kan ik wel wagen is het niets kan ik altijd naar iets anders gaan en dat was nodig versterker kwam defect aan.
Dus naar een X12 versteker gegaan www.lazada.com.ph/x12-mrv-f809-car-ampli...8QWZTeC&ff=1&sc=EfBa
De specs leken mij goed van die versterker dus de gok gewaagd.
De versterker met een scharniermechanisme in/onder het dashboard gemonteerd.
Warm worden versterker, de versterker heeft een input van 0-6volt de radio een output van 0-3volt dus daar hoef in niet ongerust over te zijn.
Ik heb er een fan bijgbouwd maar die begaf het al na een tijdje maar zonderfan werd de versterker niet warm dus even aanzien.

Dan de radio, voor mij hoefde dat niet een uitgebreid ding te zijn zolang er een USB in kan en redelijk tot goede specificatie heeft is het goed voor mij.
Ik ben tot de volgende keuze gekomen www.lazada.com.ph/jsd-20158-12v-bluetoot....69badc0fMegrCD&ff=1
Deze radio heeft behoorlijk goede geluids specificities en gezien ik alleen maar de RCA output van deze radio gebruik voldoet deze meer als voldoende.
Toen natuurlijk het geheel testen nu ik kwam niet bedrogen uit, ik hoefde in het geheel geen bijstelling te doen in de vorm van bass en loudness etc het gehhel was in perfect balans.
Ik heb het geheel getest met reference recordings van Celine Dion, Pink Floyd en Nickleback
Toen de auto starten en wat ik verwachte gebeurde storing van de motor, ik heb er nl niet ontstoorde
kabels met kappen opzitten.
Nu wil ik Magnecor kabels bestellen iemand ervaring met deze kabels?

Ik hoop dat ik met mijn verhaaltje mensen een bijdrage/ideeen heb geleverd met het inbouwen van een radio in een amazone.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2017 23:36 #172700 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic In bouwen autoradio
Ha Johan, je wordt daar wel creatief! :-). Heb je misschien nog een paar foto's van je onder de stoel gemonteerde speakers? Lijkt mij ook wel wat. Alleen zitten er bij mij regelmatig mensen achterin. Schop je daar niet tegenaan?

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2017 08:02 #172702 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic In bouwen autoradio
Beste Hans, zoals je kunt zien kost het je voetruimte.
Wil je dit nu niet dan zou je er voor kunnen kiezen om kleinere kast met kleinere speakers te gebruiken het nadeel daarvan is dat die meestal niet zo laag gaan als de wat grotere speakers.
Ook is het verstandig om de speakers eerst te testen voor ze in de auto te bouwen kun je eventueel extra of minder demping matriaal toevoegen of wegnemen.
Monteer ook demping matriaal achter je fullrange/component speakers
Ik ben bij mij even achterin gaan zitten en kan net met mijn maat43 uit de voeten.
Ook belangrijk is dat je de maximum basfrequentie op de versterker niet te hoog insteld 150hz is meer dan genoeg voor het basgedeelte.
Ik heb wat 4inch speakers bijgevoegd die je eventueel voor een laag gedeelte zou kunnen gebruiken.
www.pioneerelectronics.com/PUSA/Car/Spea...ries/TS-G1043R#specs
www.crutchfield.com/S-CyDwX0lgqfa/p_130T...oneer-TS-G1044R.html
uae.souq.com/ae-en/pioneer-ts-g1015r-10-...aker-190w-8059283/i/
Het zijn wel coaxial speakers maar ze kunnen laag genoeg voor een bas, Pioneer kan het laagste in bas en is goedkoop maar gaat minder lang mee als b.v. JBL, Infinty en Polk.
En dan is het natuurlijk, waar wil je je fullrange/componenet speakers laten starten qua frequentie, ik zou die van ongeveer vanaf 80-100hz laten beginnen, dus dan lopen ze een stukje parallel met de bas speaker.
Door een paar frequentie tonen op een USB stick te zetten kun je mooi de freqenties afregelen van je versterker (ik ga er vanuit dat je een radio neemt die een USB aansluiting heeft).
De radio die ik gemonteerd heb is ook in Nederland verkrijgbaar is niet duur en vrij basisc met naar ik vind een beetje klassieke uitstraling (twee bedieningsknoppen) maar met goede specs en daar moet je naar kijken.
Verder steek beter meer geld in speakers dan in een versterker.
Ook kabels van de radio naar de versterker is ook belangrijk koop goede kabels niet dat standaart spul ik heb Ugreen erg belangrijk als je geen storing wilt hebben.
Probeer speakers/signaal kabels gescheiden te houden van de voedingskabels.
Wat ik probeer te zeggen is dat je zonder toonregeling een goed en zuiver geluid moet zien creeeren dan is de zaak in goed balans, dan hoor je Celine Dion/Nickelback en Pink Floyd zoals ze werkeljk klinken.
Dan is het ook niet vermoeiend om uren te luisteren naar muziek.
Laat je niet gek maken door boemboxen en al dat soort spul meer houd je niet vol om daar meer als een uur als je het haalt naar te luisteren.
Mijn versterker staat basic ingesteld 0db bass 0db tremble alleen de lage en hoge crossover zijn ingesteld, dat is alles.
De radio iedem ditto ik heb alleen de tremble op -2 gezet omdat ik hoog iets te veel vond.
En als je keuzes heb gemaakt in b.v radio, versterker en speakers zoek testen reviews op van je gemaakte keuzes dat helpt een hoop.
Ik zou in ieder gaval altijd voor een combinatie radio versterker gaan, een versterker is meer dinamisch dan de versterker van een autoradio dus heeft de speakers beter onder controle.
Een ding is zeker je auto zal nooit een concertzaal worden maar een beetje goed geluid is toch lekker zeker voor zo een geluidsfreak als ik ben.
Voor de rest success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.