Motor slaat af bij uitschakelen overdrive (j-type)

Lees meer
16-10-2017 07:12 - 16-10-2017 07:13 #172499 door Goossen Foppen
Bij onze recent aangschafte 164 ben ik al een hoop rare dingen tegen gekomen. O.a. dat de gasinstallatie aangesloten zat op de accessoirestand (niet handig als tijdens het starten de spanning op je verdamper wegvalt;). Nu doet het volgende probleem zich voor.

Bij het UITschakelen van de overdrive slaat soms de motor af (alle dashboardlampjes gaan branden). Dit gebeurd zowel als je de schakelaar bediend als wanneer je terugschakelt naar z’n 3e versnelling. Als je de koppeling op laapt komen of de sleutel omdraait start hij direct weer. Ik vermoed een electrisch probleem. Iemand die dit herkent of de exacte werking van de overdrive (selenoid) kan uitleggen?

Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2017 21:06 #172534 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Motor slaat af bij uitschakelen overdrive (j-type)
Ik ga er even van uit dat dit gebeurt als je op gas rijdt? Probeer eens alleen het gas los te laten als je met een aardig vaartje rijdt. Zou namelijk ook kunnen zijn dat je motor word uitgeblazen door teveel lucht.


Ik heb ook wel eens dit probleem gehad en wat bleek, ik had per ongeluk de slang, die van de verdamper naar de luchtfilter loopt, uit de luchtfilter getrokken. Hierdoor kwam dus teveel lucht naar binnen door de opening in de luchtfilter waar de slang in hoorde.
Slang terug in de luchtfilter gedaan en weg probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2017 20:04 #172816 door Goossen Foppen
Beantwoord door Goossen Foppen in topic Motor slaat af bij uitschakelen overdrive (j-type)
Roland, bedankt voor de tip. Alle slangen zaten bij mij op de juiste plek. Zo ook de luchtslang op het luchtfilter. Deze losgehaald uit het front en anders gelegd. Probleem is nu opgelost. Bleek dus puur toeval te zijn dat dit bij het uitschakelen van de overdrive /4e versnelling gebeurde. In beide gevallen trap ik de koppeling in. Motor zakt dus terug in toeren en waaide gewoon uit. Blijkt dus geen electrisch probleem.

Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.