- Berichten: 8
Volvo 240 zekering 5 steeds kapot
- John Wolters (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Bij mijn Volvo 240 station Polar uit 1993 springt steeds zekering 5 stuk. (zekering voor richtingaanwijzers en achteruitrijlichten). Ik heb al van alles geprobeerd ...... knipperlicht hendel los gemaakt en alles netjes schoon gemaakt, alle aansluitingen gecontroleerd. Als ik de zekering vervang en de alarmlichten (knipperlichten) aanzet is er niets aan de hand en gaat dat gewoon goed.
Meestal als ik de auto in der achteruit zet, springt de zekering 5 kapot. Ook als ik de achteruitrijlampen eruit haal.
Kan iemand mij helpen de oorzaak te vinden .... de zekeringetjes zijn niet aan te slepen ;-(
Bedankt alvast
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dick Spieard (GAST)
- Offline
- Elite-lid
Binnen in de doos willen de draden behoorlijk oxideren, en daardoor kortsluiting veroorzaken.
Wordt vaak over het hoofd gezien.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- John Wolters (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 8
ik ben gelijk gaan kijken, reservewiel eruit.
Bleek een stekkertje te hangen dat uit een schakelaartje lijkt te zijn geschoten.
Wellicht is dat het euvel.
Vandaag maar even aankijken en afwachten of dat het probleem was.
Groet John
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- John Wolters (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 8
Zekering springt steeds (bijna altijd) stuk als ik de versnelling in zijn achteruit zet.
@ Spieard ....... hoe controleer i de trekhaak contactdoos ? is dat de stekker ?
Bedankt alvast.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 783
Succes, Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dick Spieard (GAST)
- Offline
- Elite-lid
John Wolters (GAST) schreef : Helaas, dat was het niet.
Zekering springt steeds (bijna altijd) stuk als ik de versnelling in zijn achteruit zet.
@ Spieard ....... hoe controleer i de trekhaak contactdoos ? is dat de stekker ?
Bedankt alvast.
De stekker contactdoos die naast de trekhaak zit, demonteren.
De contactdoos zit vaak vol roest en oxidatie, en kan tot kortsluiting leiden.
De schakelaar op de versnellingsbak schakelt met massa, kan dus geen doorbranden van de zekering veroorzaken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- John Wolters (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 8
Ga ik morgen of overmorgen de stekker uitelkaar halen.
Kijken of daar het probleem zit.
Ik laat het resultaat wel weten.
Bedankt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- John Wolters (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 8
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Berend van der Molen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 52
Zo ik kan zien in het schema moet het niet zo moeilijk zijn het probleem te achterhalen,
Neem de draad los die van de achteruit schakelaar komt achter in de auto en meet of er sluiting in zit naar de schakelaar toe, (contact uit en niet in de achteruit).
Weerstand moet oneindig zijn, meten is weten.
Zit het daar niet dan alle andere draden naar de achteruit lampen nalopen ook achter lampen en houder waar het lampje tegen aankomt.
Hier nog het schema deel van 1993 Volvo 240.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Een handige tip voor het zoeken van kortsluiting;
Overbrug je zekering met een krachtige lamp, bijvoorbeeld een halogeenlamp van 60W
Als er geen kortsluiting is en je zet een verbruiker aan in het verdachte circuit zal de lamp flauw of nauwelijks zichtbaar branden.
Je gaat vervolgens op onderzoek uit, beetje rommelen met de draadboom op verdachte plekken waar bijvoorbeeld een draad door kan slijten op scherpe rand van carrosserie en houdt een schuin oog op de lamp.
Bij kortsluiting zal de lamp fel oplichten en weer uit gaan zodra je de kortsluiting opheft door de kabelboom bijvoorbeeld vrij te treken van de slijtplek.
Zorg dat de lamp wel vrij hangt en niet op je mooie pullman bekleding ligt, zou jammer zijn als kortsluiting gevonden is en je met een gat of brand achterblijft.
Je kunt op deze manier nooit een grotere stroom door je circuit krijgen dan de stroom die de lamp maximaal kan trekken.
Bij een 60W lamp is dat dus 60/12=5 Ampere.
succes, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.