Accu en/of Spanningsregelaar?

  • Martijn Fabrie (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
07-05-2017 20:39 #168808 door Martijn Fabrie (GAST)
Accu en/of Spanningsregelaar? is gemaakt door Martijn Fabrie (GAST)
Hey!

Van de week ging mijn batterij lampje branden. Gek, want ik heb pas geleden de dynamo laten vervangen. Ook veel elektrische apparaten zoals knipperlicht, radio en gas en warmte meter viel uit. Voor het vervangen vd dynamo had ik precies hetzelfde gehad.

Bij het doormeten van de accu was het al snel duidelijk wat het probleem was. De accu stond op 18v. Deze bleef ook bijladen als de motor liep.

Het lijkt er op dat de monteur de dynamo wel heeft vervangen, maar de spanningsregelaar niet. Aangezien er een Bosch spanningsregelaar op zit, maar de nieuwe dynamo zelf merkloos is.

Nieuwe spanningsregelaar is ondertussen besteld. Maar wat mij ook opviel is de (naar mijn idee) grote schommelingen in de accu voltage. Zo geeft de accu nu zonder lichten aan, en zonder sleutel in het contact 16,5v. Maar met lichten aan en sleutel in contact 12,3v. Is dit normaal, of kan er (ook) iets mis zijn met de accu?

De vorige keer gaf de monteur aan dat die bedrading heeft moeten repareren. Ik ben niet van plan naar deze monteur terug te gaan. Maar weet ook niet waar ik moet beginnen met zoeken om mn knipperlichten, oliedruk lampje etc. weer werkend te krijgen. Iemand tips?

Alvast super bedankt :)!

'83 Volvo 240 GL 2.3

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
07-05-2017 21:55 #168809 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Accu en/of Spanningsregelaar?
Martijn, test eerst je Voltmeter op een andere auto, en als de aanwijzing correct is, is je accuspanning veel te hoog geweest. Dit kan ervoor zorgen dat lampjes en relais doorbranden en vervangen moeten worden. Met een nieuwe spanningsregelaar moet de spanning ongeveer 14 Volt zijn en mag bij belasting door groot licht zakken tot ongeveer 12 Volt.

12-13 Volt moet ook ongeveer de rustspanning zijn van je accu.

Vanuit Venetie, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martijn Fabrie (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
09-05-2017 10:38 #168845 door Martijn Fabrie (GAST)
Beantwoord door Martijn Fabrie (GAST) in topic Accu en/of Spanningsregelaar?
Hey Cor,

Bedankt voor je reactie! Hoe is de reis?

'83 Volvo 240 GL 2.3

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
09-05-2017 22:27 - 09-05-2017 23:16 #168856 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Accu en/of Spanningsregelaar?
Hoi Martijn;

De amazone rijdt als een zonnetje, alleen vanmorgen de kap dicht gehad, morgen 2 dagen in Termoli voor cutuur en een stranddag, dan naar Bari om naar Griekenland over te varen. Rijden om heel te houden, max. 3000 toeren in de overdrive.


gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.