Storingsgeluid in de speakers

Lees meer
06-04-2017 00:27 #167983 door Peter Rumen
Storingsgeluid in de speakers is gemaakt door Peter Rumen
Ik heb een Pioneer radio DEH-1600UB uit 2014 in mijn P1800S met een plakantenne op de voorruit. De radio gebruik ik niet en de muziek komt van MP3 en CD.
Het volgende probleem doet zich voor als het volume boven de 19 komt. Het is wat moeilijk uit te leggen maar dan ontstaat ruis en piekbrom op de maat van de muziek. De gebruiksaanwijzing schrijft voor dat er speakers in moeten van minimaal 50 W/4 Ohm. Er zaten speakers in uit een Volvo V40 van 45 W/4 Ohm dus ik dacht dat deze waren opgeblazen, zeker omdat onze oude Volvo's allemaal wat meer herrie maken en het volume van de radio doorgaans wat hoger moet staan. Nu heb ik er Pioneer speakers van 35 W nom./230 W max /4 Ohm ingezet en nog doet zich hetzelfde probleem voor, dus daar ligt het niet aan. Omdat de antenne niet vastzit aan de carrosserie (massa)heb ik nog een extra aardekabel gemaakt met de behuizing van de radio. Ook dit heeft niets opgeleverd. Zou de radio dan stuk zijn? Wie heeft tips om dit euvel te verhelpen?

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2017 01:34 #167984 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Storingsgeluid in de speakers
Beste Peter, brom duidt meestal op een slechte massa van de radio/CD speler.
Ik zou eens een vaste draad van de nulpool van de accu naar de radio leggen, wel een beetj een dikke draad 2,5mm2.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 03:21 #168425 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Storingsgeluid in de speakers
Beste Johan,
Ik heb je raad opgevolgd en een dikke massadraad vanaf de minpool accu aangesloten op de behuizing van de radio. De ontvangst van de radio is iets verbeterd (plakantenne op de voorruit), maar de brom/piekruis is er nog steeds zowel op radio, CD en USB. Ondanks de jonge leeftijd van de radio (2014)heb ik het idee dat de storing van de radio zelf komt......eindversterker of zo? Garantie is natuurlijk al passé.
Wie heeft nog tips?

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 09:42 #168426 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Storingsgeluid in de speakers
Beste Peter.
je zou eens een andere radio kunnen proberen en hiermee uitsluiten dat de storing uit de auto zelf komt.
dit zou o.a uit de dynamo kunnen komen , iets anders dat aangesloten zit op de 12v spanning , een ventilator b.v. kan ook storing geven.
Verder zijn er allerlei ontstoorders in de handel o.a. bij conrad om voedingsspanningen en audiosignalen te ontstoren mocht de storing uit de auto zelf komen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 14:44 #168431 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Storingsgeluid in de speakers
Hallo René,
De storing doet zich ook voor als de radio kort via het contact aan staat en de motor uit staat. Wat wel toevallig is, de storing is begonnen na de restauratie van het motorblok en toen is er een 123 ignistion en een Kenlow fan gemonteerd.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 16:26 #168433 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Storingsgeluid in de speakers
Beste Peter.

de vraag is dus , is de radio stuk of komt de storing via de voedingsspanning binnen.
in het laatste geval zal elke radio gaan storen.
Dit is te controleren door met de accupolen los, met een aparte draad de radio direct vanaf de accu te voeden.
als de radio gewoon goed is is een ontstoringsfilter de goedkoopste oplossing.
is de 123 ontsteking wel juist aangesloten??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 16:27 - 22-04-2017 16:28 #168434 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Storingsgeluid in de speakers
ik denk dat die 123 de oorzaak is, Peter. Daar moet wel iets op te vinden zijn qua ontstoring. Mijn 123 en radio storen niet...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2017 00:20 #168450 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Storingsgeluid in de speakers
Koppel de 123 eens los en probeer het dan nog eens, zijn maar twee draadjes als ik het goed heb.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2017 02:26 #168451 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Storingsgeluid in de speakers
Heren, bedankt voor jullie adviezen. Ik zal eerst het advies van Johan uitproberen door de 123 los te koppelen, dat weten we in ieder geval of dit de oorzaak is. Zo niet, kan ik het advies van René nog uitproberen. Wordt vervolgt!

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2017 17:20 #168468 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Storingsgeluid in de speakers
Vanmiddag de 123 ignition losgemaakt van de bobine en de radio via het contact laten spelen. De storing op de speakers is er nog steeds. Op de vraag van René of de 123 goed is aangesloten; dit is in februari 2016 door de (revisie) automonteur gemonteerd en mag ik aannemen na 5500km rijden goed is aangesloten. Zal deze week tip van René opvolgen en de radio eens met een kabel rechtstreeks op de + pool van de accu aansluiten. Wordt vervolgt!

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.