elektrische kilometerteller probleem.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-11-2016 22:47 #164915 door Rob Spoon
elektrische kilometerteller probleem. is gemaakt door Rob Spoon
Ik heb een 'verkeerde' uitgaande as in de M41 J in mijn 1800S zitten. Zodanig verkeerd dat een gewone kilometertellerkabel niet in de buurt komt.
Uiteindelijk uitgekomen bij de elektrische kilometerteller van Huke, maar die kan niet tegen een net ff te zwaar draaiende dashboardteller. Resultaat: uitgefikte elektronica.
Dat is inmiddels hersteld, maar nu komt de teller niet veel verder dan 60mph, dus ca. 100km/h. De elektronische aansturing van de gelijkstroommotor levert niet meer dan 10,2V. Als die wél meer zou leveren, moet iets van 140 of 150km/h mogelijk zijn.

Wil iemand die ook deze elektrische teller heeft aangeven wat zijn maximum haalbare meter-snelheid is? En als het even zou kunnen, meten wat voor voltage de gelijkstroommotor geleverd krijgt bij die max. snelheid? Meer dan 10,2 volt?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rens Winnubst
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-11-2016 05:41 #164917 door Rens Winnubst
Beantwoord door Rens Winnubst in topic elektrische kilometerteller probleem.
Wat zegt Huke zelf?

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2016 08:44 #164921 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic elektrische kilometerteller probleem.
Voor Huke is de electronica letterlijk en figuurlijk een gesloten doosje. Er zit geen beveiliging in voor een te zwaar draaiende teller. Dat luistert nauwer dan de originele mechanische kabel.
Met een eenvoudige zekering zou dit te voorkomen zijn, maar: gesloten doosje. Wel heb ik de componentenlijst en layout van de print gekregen, dus ik weet nu hoe hij in elkaar zit.
Opgelost dus, zou je zeggen. Alleen komt hij nu niet boven die 10,2V uit. En daarmee niet boven de 100km/h. Daar kan Huke me niet bij helpen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
16-11-2016 17:58 - 16-11-2016 18:12 #164938 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic elektrische kilometerteller probleem.
Hallo Rob,

Die 10,2V lijkt geen logische waarde, je zou denken dat het spul op boordspanning werkt en max. ook 12v uit kan sturen.
Zonder het systeem te kennen vraag ik mij af, krijgt de regeling wel voldoende pulsen/minuut binnen om hoger te regelen dan de 10,2V die je nu krijgt, m.a.w. het systeem kan misschien wel 12V uitsturen maar krijgt geen binnenkomend signaal dat "snel genoeg" is.

Enne, ik gok dat het systeem geen variabele spanning heeft maar PWM om zodoende een gelijkmatige loop van de aandrijving te bewerkstellen. Als jouw multimeter dan 10,2V meet is het in werkelijkheid 12V alleen met een pulsduur van bijv. 80% zodat de gemiddelde spanning 10,2V is en de motor niet op max. snelheid draaid.

Hoe ijk je zo'n systeem van Huke eigenlijk?
Of bestel je hem op bandenmaat en is er niets instelbaar?

In dat geval kan een speedohealer uitkomst bieden, die kan de pulsfrequentie wijzigen.

Mvg Jan

Nagekomen berichtje, ik zie op Huke's site dat het snelheidssignaal door een ring met 4 magneetjes wordt opgewekt.

Je zou zelf een ring kunnen maken met 5 of 6 magneetjes om een hoger pulssignaal te krijgen.

6 magneetjes geeft 50% meer puls dus ook 50% meer snelheid op je meter.Dat is misschien wat veel van het goede, dan beter 5 magneetjes verdelen over de cirkel......

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Laatst bewerkt 16-11-2016 18:12 door Jan van Bochove.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2016 18:42 #164941 door Rob Spoon
Jan, na het repareren hebben we de electronica aan een stabiele regelbare voeding gehangen. De pulsen omgerekend en het geheel als een laboratorium opstelling getest. Daar bleek de theorie met de praktijk te kloppen en max. 10,2V uit te sturen.
De electronica start met een voedingsstabilisator op 9V. Die wordt door de pulsen tot die max. 10,2V opgestuurd. En dat is dus het grote raadsel. Morgen meer onderzoek, met een andere electronische regelaar.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
16-11-2016 18:50 #164942 door Jan van Bochove
Aha, voor de zekerheid zou ik anders ook nog even meten met motortje los van de tellerbak. Stel dat het motortje toch nog te zwaar loopt en de regeling maar 300mA (ik noem maar wat) uitstuurt dan zakt de spanning ook in elkaar omdat de motor wel 1500mA wil trekken.

Ben benieuwd wat je morgen tegen komt.

Mvg Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2016 19:00 #164943 door Rob Spoon
Dat was inderdaad het oorspronkelijke probleem, waardoor de elektronica gebakken is. Na het schoonmaken en nieuw smeren hebben we concluderen dat het probleem niet aan de tellerunit ligt.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
16-11-2016 19:10 #164944 door Jan van Bochove
Heb je beschikking over een scope?
Dan kan je zien of de regeling met PWM werkt en zo ja, of bij max snelheid de dutycycle 100% is.

Heb je een functiegenerator of kan je op andere manier pulsjes opwekken aan de werkbank? Dan zou je kunnen kijken of de set sowieso hoger wil dan 60Mile/hour. Vervolgens is dan wel uit te rekenen hoe je magneetring er uit moet zien.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2016 21:26 #164951 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic elektrische kilometerteller probleem.
Wat dacht je van een eenvoudige fietscomputer ? Geeft zonder problemen precies je snelheid en gereden afstand aan.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-11-2016 17:22 #164970 door Rob Spoon
Ze zijn getest op een stabiele voeding en een pulsgenerator. En inmiddels werken ze, net als de extra regelaar die ik als vergelijking erbij geleend heb.
Nu nog monteren en na het zout weer op de weg testen. Ook met de nieuwe uitlaat.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD