Aansluiten achteruitrijlicht 1800S
- Ron Heinen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2016 19:22 #164856
door Ron Heinen
Aansluiten achteruitrijlicht 1800S is gemaakt door Ron Heinen
Hallo,
Voor mijn 1800s uit 1965 heb ik een gereviseerde m41 gekocht (waarschijnlijk van een amazon). In eerste instantie zat er geen lange tunnel met korte pook op. Deze heb ik er later op gemonteerd en vervolgens de bak met OD geplaatst. Boven op het deksel zit aan de linker kant de schakelaar voor de OD (4e versnelling) en rechts zat een plug. Ik dacht de plug te verwijderen en een achteruitrijschakelaar te monteren. De schakelaar functioneerde echter niet. Vervolgens de schakelaar gedemonteerd en met een spiegelje door de opening in de bak gekeken. Als ik hem in zijn achteruit zet hoort er een nokje voor de opening te komen om de schakelaar te bedienen.
Dit is helaas niet het geval. Bij nadere inspectie zit er een schakelaartje voor de acteruitrijverlichting aan de achterzijde van de bak. Het probleem is nu dat ik maar een lipje (aansluiting) op de schakelaar heb zitten terwijl er op de andere 2 zitten. Ik heb nu dus 1 aansluiting en 2 draden. Hoe is dit op te lossen?
Voor mijn 1800s uit 1965 heb ik een gereviseerde m41 gekocht (waarschijnlijk van een amazon). In eerste instantie zat er geen lange tunnel met korte pook op. Deze heb ik er later op gemonteerd en vervolgens de bak met OD geplaatst. Boven op het deksel zit aan de linker kant de schakelaar voor de OD (4e versnelling) en rechts zat een plug. Ik dacht de plug te verwijderen en een achteruitrijschakelaar te monteren. De schakelaar functioneerde echter niet. Vervolgens de schakelaar gedemonteerd en met een spiegelje door de opening in de bak gekeken. Als ik hem in zijn achteruit zet hoort er een nokje voor de opening te komen om de schakelaar te bedienen.
Dit is helaas niet het geval. Bij nadere inspectie zit er een schakelaartje voor de acteruitrijverlichting aan de achterzijde van de bak. Het probleem is nu dat ik maar een lipje (aansluiting) op de schakelaar heb zitten terwijl er op de andere 2 zitten. Ik heb nu dus 1 aansluiting en 2 draden. Hoe is dit op te lossen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11-11-2016 10:07 #164857
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Aansluiten achteruitrijlicht 1800S
Het is een massaschakeling. Je hebt dus maar één draad nodig. Is de andere niet van de OD? Die bak gaat trouwens geen goede uitlezing van de snelheidsmeter geven.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Ron Heinen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2016 14:50 #164862
door Ron Heinen
Beantwoord door Ron Heinen in topic Aansluiten achteruitrijlicht 1800S
Rob,
Bedankt voor je reactie. Er ligt een draad(groen) vanuit de zekering naar de bak en een draad (groen-bruin of groen-paars)van het achteruitrijlicht naar de bak. Ik sta nu niet bij de wagen maar het zijn zeker 2 draden. De OD is aangesloten en deze draden kloppen (1 naar relais en 1 naar solenoid). De kabels voor het achteruitrijlicht lopen niet via een relais. Kan het zijn dat ik een relais moet plaatsen als het met 1 kabel wordt aangesloten?
Ik was er al van op de hoogte dat ik een afwijkende snelheidsmeting ga krijgen.
Het is te hopen dat het verschil niet te groot is.
Bedankt voor je reactie. Er ligt een draad(groen) vanuit de zekering naar de bak en een draad (groen-bruin of groen-paars)van het achteruitrijlicht naar de bak. Ik sta nu niet bij de wagen maar het zijn zeker 2 draden. De OD is aangesloten en deze draden kloppen (1 naar relais en 1 naar solenoid). De kabels voor het achteruitrijlicht lopen niet via een relais. Kan het zijn dat ik een relais moet plaatsen als het met 1 kabel wordt aangesloten?
Ik was er al van op de hoogte dat ik een afwijkende snelheidsmeting ga krijgen.
Het is te hopen dat het verschil niet te groot is.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-11-2016 15:19 - 11-11-2016 15:21 #164863
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Aansluiten achteruitrijlicht 1800S
Hi Ron,
De bak schakelaar bedient zo-wie-zo een relais,
Het signaal vanaf de bak is massa zoals Rob eerder vermeldde.
Kan het zijn dat de groene draad voor de overdrive is?
Of een extra draad om de overdrive uit te schakelen indien in de achteruit?
kijk maar even in:
www.volvokv.nl/documentatie/toegelaten-m...eruitrijlichten/file
succes,
Ruud
De bak schakelaar bedient zo-wie-zo een relais,
Het signaal vanaf de bak is massa zoals Rob eerder vermeldde.
Kan het zijn dat de groene draad voor de overdrive is?
Of een extra draad om de overdrive uit te schakelen indien in de achteruit?
kijk maar even in:
www.volvokv.nl/documentatie/toegelaten-m...eruitrijlichten/file
succes,
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it

Laatst bewerkt 11-11-2016 15:21 door Ruud Klok (GAST). Reden: tekstcorrectie
- Ron Heinen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2016 16:23 #164865
door Ron Heinen
Hoi Ruud,
Bedankt voor het schema. Ik ga het nu op deze manier aansluiten.
Wat betreft de oude aansluiting snap ik het niet. Als ik in de service manual
naar het schema voor mijn 1800S kijk(blz.58)zie ik een schakelaar voor het achteruitrijlicht met een groene draad naar de zekering en een groen-bruine draad naar het achteruitrijlicht. Ik weet dat ik een leek ben, maar ik zie de schakelaar en 2 draden zonder een relais.
Bedankt voor het schema. Ik ga het nu op deze manier aansluiten.
Wat betreft de oude aansluiting snap ik het niet. Als ik in de service manual
naar het schema voor mijn 1800S kijk(blz.58)zie ik een schakelaar voor het achteruitrijlicht met een groene draad naar de zekering en een groen-bruine draad naar het achteruitrijlicht. Ik weet dat ik een leek ben, maar ik zie de schakelaar en 2 draden zonder een relais.
- Ron Heinen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2016 13:15 #164881
door Ron Heinen
Gisteren een relais gaan halen bij Dries Bakkenes. Vandaag aangesloten en het werkt!