Bloedhete en rokende spanningsregelaar
- Jurriaan
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-09-2016 20:33 - 14-09-2016 20:44 #163485
door Jurriaan
Bloedhete en rokende spanningsregelaar is gemaakt door Jurriaan
Beste Forummers,
Van de week heb ik de bedrading van de wisselstroom dynamo van mijn 1800E nagelopen.
Een kabelschoentje van een rode draad was niet goed en die heb ik vervangen.
Vervolgens alle draden weer geplaatst en de motor gestart.
Na een minuut begon de spanningsregelaar te roken, deze was bloedheet van onder.
Naar mijn weten heb ik alle draden bij de dynamo goed geplaatst. Willen jullie misschien met mij meedenken?
Dynamo:
D- = leeg (was al zo)
B+ = 2 rode draden
61 / D+ = gele draad
B+ = leeg (was al zo, extra aansluiting?)
Diodebrug = groene draad.
Spanningsregelaar:
DF = groene draad
D+ = 2 gele draden
D- = zwarte draad (massa)
Sommige connectors zijn dus leeg op de dynamo. Daarnaast zie ik bij de spanningsregelaar 2 gele draden en bij de dynamo maar 1 gele. Wat klopt er niet aan deze setting?
In de bijlage foto's ter illustratie.
Graag jullie advies.
Groeten, Jurriaan
Van de week heb ik de bedrading van de wisselstroom dynamo van mijn 1800E nagelopen.
Een kabelschoentje van een rode draad was niet goed en die heb ik vervangen.
Vervolgens alle draden weer geplaatst en de motor gestart.
Na een minuut begon de spanningsregelaar te roken, deze was bloedheet van onder.
Naar mijn weten heb ik alle draden bij de dynamo goed geplaatst. Willen jullie misschien met mij meedenken?
Dynamo:
D- = leeg (was al zo)
B+ = 2 rode draden
61 / D+ = gele draad
B+ = leeg (was al zo, extra aansluiting?)
Diodebrug = groene draad.
Spanningsregelaar:
DF = groene draad
D+ = 2 gele draden
Sommige connectors zijn dus leeg op de dynamo. Daarnaast zie ik bij de spanningsregelaar 2 gele draden en bij de dynamo maar 1 gele. Wat klopt er niet aan deze setting?
In de bijlage foto's ter illustratie.
Graag jullie advies.
Groeten, Jurriaan
Laatst bewerkt 14-09-2016 20:44 door Jurriaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-09-2016 21:01 #163490
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Bloedhete en rokende spanningsregelaar
Je somt de gehele aansluiting op terwijl je zegt 1 kabelschoentje te hebben vervangen , wat is hier het nut van als je behoudens 1 draad verder nergens aan hebt gezeten ?
Maar om een antwoord te geven , het meest voor de hand liggende is dat je een kortsluiting veroorzaakt hebt.
of een draad maakt ergens contact met massa.
wat ook altijd triggy is zijn nylon busjes en ringen om de aansluit draadeindjes waar je je kabelschoentjes aan verbindt , dit zijn isolatie afstands ringen om contact met het metaal ofwel massa te voorkomen.
maar concentreer je alleen op datgene wat je los hebt gehad.
Maar om een antwoord te geven , het meest voor de hand liggende is dat je een kortsluiting veroorzaakt hebt.
of een draad maakt ergens contact met massa.
wat ook altijd triggy is zijn nylon busjes en ringen om de aansluit draadeindjes waar je je kabelschoentjes aan verbindt , dit zijn isolatie afstands ringen om contact met het metaal ofwel massa te voorkomen.
maar concentreer je alleen op datgene wat je los hebt gehad.
- Jurriaan
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-09-2016 22:42 #163491
door Jurriaan
Beantwoord door Jurriaan in topic Bloedhete en rokende spanningsregelaar
Dank voor je bemoedigende reactie René!
Ik som de gehele aansluiting op omdat ik bij de dynamo wel uiteindelijke de hele boel heb losgehaald. Bij de demontage ben ik die nylon ringen en bussen overigens niet tegengekomen.
Zijn deze bij het VKO te bestellen of gewoon bij ieder automaterialen zaak te verkrijgen?
Groet, Jurriaan
Ik som de gehele aansluiting op omdat ik bij de dynamo wel uiteindelijke de hele boel heb losgehaald. Bij de demontage ben ik die nylon ringen en bussen overigens niet tegengekomen.
Zijn deze bij het VKO te bestellen of gewoon bij ieder automaterialen zaak te verkrijgen?
Groet, Jurriaan
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-09-2016 08:26 #163494
door Rene Brandt
Deze ringen kunnen van nylon of pertinax o.i.d zijn , zolang ze maar electrisch isolerend zijn.
als hier de fout zit moet je dit kunnen meten met elke universeelmeter.
ik zou de dynamo even losnemen met regelaar en het even rustig bekijken / meten.
als hier de fout zit moet je dit kunnen meten met elke universeelmeter.
ik zou de dynamo even losnemen met regelaar en het even rustig bekijken / meten.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-09-2016 11:38 #163498
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Bloedhete en rokende spanningsregelaar
Dynamo:
D- = leeg (was al zo)is massa, maar die loopt al via de behuizing
B+ = 2 rode draden 1x vanaf accu <doorgelust op startmotor> en 1x naar contactslot
61 / D+ = gele draad naar spanningsregelaar
B+ = leeg (was al zo, extra aansluiting?) waarschijnlijk idd reserve-aansluiting
Diodebrug = groene draad naar spanningsregelaar
Spanningsregelaar:
DF = groene draad naar dynamo
D+ = 2 gele draden 1x naar spanningsregelaar en 1x naar laadstroomlampje dashboard
Sommige connectors zijn dus leeg op de dynamoklopt, zie boven. Daarnaast zie ik bij de spanningsregelaar 2 gele draden en bij de dynamo maar 1 gele. Wat klopt er niet aan deze setting? klopt wel, de 2e gele draad gaat naar je laadstroomlampje
D- = leeg (was al zo)is massa, maar die loopt al via de behuizing
B+ = 2 rode draden 1x vanaf accu <doorgelust op startmotor> en 1x naar contactslot
61 / D+ = gele draad naar spanningsregelaar
B+ = leeg (was al zo, extra aansluiting?) waarschijnlijk idd reserve-aansluiting
Diodebrug = groene draad naar spanningsregelaar
Spanningsregelaar:
DF = groene draad naar dynamo
D+ = 2 gele draden 1x naar spanningsregelaar en 1x naar laadstroomlampje dashboard
Sommige connectors zijn dus leeg op de dynamoklopt, zie boven. Daarnaast zie ik bij de spanningsregelaar 2 gele draden en bij de dynamo maar 1 gele. Wat klopt er niet aan deze setting? klopt wel, de 2e gele draad gaat naar je laadstroomlampje
Groet, Hans
- Jurriaan
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-09-2016 12:15 #163499
door Jurriaan
Bedankt voor de reacties René en Hans!
Dan ben ik nu ervan overtuigd dat de bedrading in ieder geval goed zit.
De rode B+ draden op de dynamo heb ik nog even extra gecontroleerd op kortsluiting. Deze raken niet de behuizing van de dynamo. Verder heb ik ze, voor de zekerheid, vastgedraaid met een fiber (pertinax) ringetje.
Desondanks wordt de spanningsregelaar nog steeds bloedheet. Hij is letterlijk aan het doorbranden zodra de motor langer dan een minuut loopt. Kan het zo zijn dat deze het gewoon heeft begeven, doordat ik hem aan de buitenkant schoongemaakt heb met contact spray en hem heen en weer geschud heb om rammeltjes te ontdekken?
(Er zit namelijk wel een heel klein rammeltje in...)
Of moet de spanningsregelaar bij montage nog speciaal geïsoleerd worden van de carrosserie?
Is er nog een methode om deze op (interne) kortsluiting te controleren. De laadspanning is verder wel netjes 13,8 V.
Graag hoor ik jullie raad.
Groet, Jurriaan
Dan ben ik nu ervan overtuigd dat de bedrading in ieder geval goed zit.
De rode B+ draden op de dynamo heb ik nog even extra gecontroleerd op kortsluiting. Deze raken niet de behuizing van de dynamo. Verder heb ik ze, voor de zekerheid, vastgedraaid met een fiber (pertinax) ringetje.
Desondanks wordt de spanningsregelaar nog steeds bloedheet. Hij is letterlijk aan het doorbranden zodra de motor langer dan een minuut loopt. Kan het zo zijn dat deze het gewoon heeft begeven, doordat ik hem aan de buitenkant schoongemaakt heb met contact spray en hem heen en weer geschud heb om rammeltjes te ontdekken?
(Er zit namelijk wel een heel klein rammeltje in...)
Of moet de spanningsregelaar bij montage nog speciaal geïsoleerd worden van de carrosserie?
Is er nog een methode om deze op (interne) kortsluiting te controleren. De laadspanning is verder wel netjes 13,8 V.
Graag hoor ik jullie raad.
Groet, Jurriaan
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-09-2016 13:20 #163500
door Rene Brandt
Voor een algehele test moet je bij een dynamo revisiebedrijf zijn ,
sluitingen door montagefouten kan je met een ohm meter/universeelmeter meten.
het ligt niet voor de hand maar sluiting kan ook b.v. in het contactslot of een te zwaar afgezekerde verbruiker met een defect zitten.
omdat het is ontstaan na het nodige sleutelwerk aan de dynamo zelf is dit het meest voor de hand liggend.
overigens zullen de diodes van de gelijkrichter hier niet bepaald fris van geworden zijn.
moderne compacte nieuwe dynamo's zijn b.v. bij Bakkenes in de webshop , dit is een hele mooie compacte dynamo die altijd past en een ingebouwde spanningsregelaar heeft.
voor het geld is nauwelijks te reviseren.
als je een ander monteert sluit dan eerst deffecten na de dynamo uit.
sluitingen door montagefouten kan je met een ohm meter/universeelmeter meten.
het ligt niet voor de hand maar sluiting kan ook b.v. in het contactslot of een te zwaar afgezekerde verbruiker met een defect zitten.
omdat het is ontstaan na het nodige sleutelwerk aan de dynamo zelf is dit het meest voor de hand liggend.
overigens zullen de diodes van de gelijkrichter hier niet bepaald fris van geworden zijn.
moderne compacte nieuwe dynamo's zijn b.v. bij Bakkenes in de webshop , dit is een hele mooie compacte dynamo die altijd past en een ingebouwde spanningsregelaar heeft.
voor het geld is nauwelijks te reviseren.
als je een ander monteert sluit dan eerst deffecten na de dynamo uit.
- Jurriaan
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-09-2016 15:08 #163502
door Jurriaan
Beste René,
Zou je mij misschien dan willen vertellen hoe ik die kortsluitingen door montagefouten kan meten?
Voorheen deed de dynamo het altijd goed en de laadspanning is nu nog steeds goed.
Mijn accu gaat inmiddels ook alweer 6 jaar mee en is laatst nog in zeer goede conditie bevonden. Ook dit duidt op een verder goedwerkende dynamo, daar ik nauwelijks gebruikmaak van een druppellader.
Mijn dank is groot voor je response en graag hoor ik van je hoe ik met de multimeter aan de slag zou kunnen.
Groet, Jurriaan
Zou je mij misschien dan willen vertellen hoe ik die kortsluitingen door montagefouten kan meten?
Voorheen deed de dynamo het altijd goed en de laadspanning is nu nog steeds goed.
Mijn accu gaat inmiddels ook alweer 6 jaar mee en is laatst nog in zeer goede conditie bevonden. Ook dit duidt op een verder goedwerkende dynamo, daar ik nauwelijks gebruikmaak van een druppellader.
Mijn dank is groot voor je response en graag hoor ik van je hoe ik met de multimeter aan de slag zou kunnen.
Groet, Jurriaan
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-09-2016 17:26 - 15-09-2016 18:23 #163504
door Rene Brandt
Dan zou ik de dynamo en spanningsregelaar verwijderen.
leg het op de werkbank.
als je ergens een isolatiering vergeten bent moet je dat al gelijk kunnen meten , meter op stand ohm.
bijvoorbeeld 100 ohm.
bij volledige sluiting tussen klem D+ of B+ en massa meet je tussen de metalen behuizingen de betreffende
klem , je meet dan b.v. 0 ohm = volledige sluiting ,
aangezien je laadspanning 13,8v is denk ik niet dat dit het probleem is.
bij volledige sluiting op de rode draden en massa is je accu immers ook kortgesloten.
meet het in ieder geval door .
zo meet je ook de gele en groen draad en massa en de draden onderling.
en maak de spanningsregelaar open , als er wat heeft staan roken is dit zichtbaar , verbrande componenten,
begin hier te meten naar massa.
aangezien de laadspanning 13,8v is gok ik op de spanningsregelaar
controleer/ meet ook of er weerstand is tussen massa D- spanningsregelaar en D- dynamo , anders D- dynamo aansluiten op D- spanningsregelaar , dit zou ik eerst doen.
leg het op de werkbank.
als je ergens een isolatiering vergeten bent moet je dat al gelijk kunnen meten , meter op stand ohm.
bijvoorbeeld 100 ohm.
bij volledige sluiting tussen klem D+ of B+ en massa meet je tussen de metalen behuizingen de betreffende
klem , je meet dan b.v. 0 ohm = volledige sluiting ,
aangezien je laadspanning 13,8v is denk ik niet dat dit het probleem is.
bij volledige sluiting op de rode draden en massa is je accu immers ook kortgesloten.
meet het in ieder geval door .
zo meet je ook de gele en groen draad en massa en de draden onderling.
en maak de spanningsregelaar open , als er wat heeft staan roken is dit zichtbaar , verbrande componenten,
begin hier te meten naar massa.
aangezien de laadspanning 13,8v is gok ik op de spanningsregelaar
controleer/ meet ook of er weerstand is tussen massa D- spanningsregelaar en D- dynamo , anders D- dynamo aansluiten op D- spanningsregelaar , dit zou ik eerst doen.
Laatst bewerkt 15-09-2016 18:23 door Rene Brandt. Reden: aanvulling
- Jurriaan
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
22-09-2016 17:45 - 22-09-2016 17:48 #163682
door Jurriaan
Bedankt voor je hulp René!
Uiteindelijk vertrouwde ik de spanningsregelaar gewoon niet meer.
Hierop heb ik een nieuwe, origineel ogende, elektronische regelaar besteld van Hella.
Voor een nette prijs bij: Dutch Carparts.
Ik vond het linkje in een ander topic.
Werkt perfect! Nu geen rook meer en de laadspanning lijkt ook stabieler. Komende tijd zal ik die in de gaten houden.
Uiteindelijk vertrouwde ik de spanningsregelaar gewoon niet meer.
Hierop heb ik een nieuwe, origineel ogende, elektronische regelaar besteld van Hella.
Voor een nette prijs bij: Dutch Carparts.
Ik vond het linkje in een ander topic.
Werkt perfect! Nu geen rook meer en de laadspanning lijkt ook stabieler. Komende tijd zal ik die in de gaten houden.
Laatst bewerkt 22-09-2016 17:48 door Jurriaan. Reden: Linkjes ingevoegd.