Smiths RVI 5000/00A aansluiten

• Frederik Rikkink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2016 13:30 #162947 door Frederik Rikkink
Smiths RVI 5000/00A aansluiten is gemaakt door Frederik Rikkink
Goedemiddag allemaal,

Ik dacht even mijn toerenteller aan te sluiten. Maar kom er niet uit. Wanneer ik de auto op contact zet, wijst de teller 6000 rpm aan. Ik heb het als volgt aangeloten:

Wit: verdeler
Wit: bobine (ook al omgedraaid) bestaande aansluiting weg
Rood: achter contact
Rood/wit: verlichting
Zwart: aarde
Groen: aarde

Ik ben op het internet veel verschillende schema's tegen gekomen. Maar ik kom er niet uit. Wie kan mij helpen

Bedeankt
Frederik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Rothman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2016 19:21 - 27-08-2016 19:21 #162953 door Jeroen Rothman (GAST)
Beantwoord door Jeroen Rothman (GAST) in topic Smiths RVI 5000/00A aansluiten
Hallo Frederik,

Bijna goed. Je moet de originele plus van de bobine halen en die aan een witte draad maken. De andere witte draad gaat dan weer op de plus aansluiting van de bobine. De stroom door de bobine gaat via de toerenteller en wordt nu gemeten door de toerenteller. De stroom naar een bobine is pulserend. Als de contactpunten gesloten zijn loopt er een stroom door de bobine. Als de punten open zijn niet. Deze pulsering van stroom wordt gemeten door een spoel in de toerenteller en die weet aan de hand van deze pulsen het toerental.

Je kunt het vergelijken met een stroboscooplamp om de ontsteking op tijd te zetten. Daar hang je een spoel om de bougiekabel en die meet ook de stroompulsen die door de bougiekabel gaan en zet deze puls om in een flits signaal. Om precies te zijn wekt de stoomstoot door de spoel een klein inductie spanninkje op in de spoel.

Er zit dus niets op de verdeler of op de min van de bobine in dit geval.

Succes.

Jeroen Rothman
Laatst bewerkt 27-08-2016 19:21 door Jeroen Rothman (GAST).

• Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-08-2016 17:19 #163023 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Smiths RVI 5000/00A aansluiten
Middenste schema:

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

• Jeroen Rothman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2016 19:03 #163030 door Jeroen Rothman (GAST)
De afbeelding van Saskia de Vos is waarschijnlijk een afbeelding zo van het internet geplukt en niet bruikbaar om een Smiths RVI toerenteller aan te sluiten in een Volvo.

De witte draden moeten tussen de + kant van de bobine zoals ik hierboven had uitgelegd.

Bij het plaatje van Saskia zit de toerenteller wel degelijk aan de pluskant van de bobine maar aan de verdelerkant. Het is duidelijk te zien dat de + van de toerenteller op de afbeelding aan de carrosserie zit. Deze afbeelding is voor het aansluiten van een RVI bij een oudere auto met de + van de accu aan de carrosserie. Lucas bobines met CB en SW op de bovenkant zijn overigens altijd voor auto's met de + aan de carrosserie. Dit plaatje van de Smiths klopt dus 100% maar je kunt deze niet gebruiken voor een Volvo en zomaar de draden tussen de contactpunten en - bobine gaan aansluiten. Ik zet vraagtekens bij de juistheid van de andere twee toerenteller aansluitingen.

Jeroen Rothman

• Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-08-2016 19:37 - 29-08-2016 20:01 #163034 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Smiths RVI 5000/00A aansluiten
Klopt deels Jeroen. Ik heb deze afbeelding zelf ook op papier (kwam samen met de toerenteller) en er dus verder niet op gelet dat het in dit geval gaat om een auto met positieve massa. De plus en min op de afbeelding kunnen echter gewoon worden omgedraaid. Mijn Smiths RVI toerenteller zit exact zo aangesloten, en het werkt perfect.

De witte draad met de zwarte markering wordt aangesloten op de negatieve zijde van de bobine, de andere witte draad moet naar de verdeler. De '+' naar de geschakelde 12V en de '12' naar massa. De rode draad is voor het lampje. De zwarte stippellijn duidt op een verbinding die moet worden weggehaald/onderbroken. Anders werkt het niet.

In tegenstelling tot wat Jeroen zegt, gaat de aansluiting NIET op de plus van de bobine, maar wel op de min.

Rikkink: jouw aansluiting lijkt helemaal goed, volgens wat ik zelf ook op andere fora kan vinden (zie ook: hier ). Vreemd dat het niet werkt.

! Let op: dit soort toerentellers kunnen niet (of lastig) worden aangesloten in combinatie met elektronische ontsteking. Als dat wel het geval is, zoek een RVC-toerenteller.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Laatst bewerkt 29-08-2016 20:01 door Saskia De Vos.

• Jeroen Rothman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2016 22:11 #163047 door Jeroen Rothman (GAST)
Vreemd. Ik ben meer Engels georiënteerd en bij Engelse auto's waar standaard af fabriek zo'n RVI in zit zoals Jaguar, zit deze in de plus naar de bobine. De draadkleuren van de Smiths tellers zijn immers ook Lucas kleuren. Wit is plus contact bij Engelse auto's zoals de originele voedingsdraadkleur naar de bobine en rood is dashboard verlichting. Rood/wit wat ook voorkomt is dashboard verliching na een schakelaar of dimmer etc. Het is natuurlijk wel zo dat voor of na de bobine dezelfde stroom loopt maar ik vind het wel vreemd dat bij Volvo's deze lus dan in de min geadviseerd word. Bij problemen met elektronische ontstekingen kun je een dubbele lus maken indien deze aan de buitenkant van de toerenteller zit. De inductie is dan net iets meer en dan doet de toerenteller het wel.

Jeroen Rothman
Bijlagen:

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2016 09:46 - 30-08-2016 09:48 #163056 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Smiths RVI 5000/00A aansluiten
Dit is het aansluitschema van een originele Smiths toerenteller...
heb ik toevallig van de week in een ander item ook al gepost...
Afbeelding geld voor een auto met Negative earth system... dus prima voor de Amazon
De stippellijn is de witte draad van bobine naar stroomverdeler.
Als hij het nu nog niet doet dan moet je even controleren of je je contactpuntjes moet afstellen

Succes hiermee,
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...
Bijlagen:
Laatst bewerkt 30-08-2016 09:48 door Ruud Klok (GAST).

• Frederik Rikkink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2016 09:55 #163057 door Frederik Rikkink
Beantwoord door Frederik Rikkink in topic Smiths RVI 5000/00A aansluiten
Bedankt voor jullie hulp allemaal. Ga er deze week weer mee bezig.
Jullie hebben het over een + en - aansluiting op de bobine. Dit heb ik niet. Heb maar 1 aansluiting. Ga er vanuit dat dit + is. Dit zou dan het probleem zijn. Ik moet de - op de bobine hebben.

• Jeroen Rothman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2016 10:37 #163062 door Jeroen Rothman (GAST)
Als je 1 aansluiting hebt is dat de min. Vandaar dat ie bij Volvo aan de min zit want in veel gevallen kan het niet anders met die originele bobines.

Jeroen

• Frederik Rikkink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2016 11:01 #163065 door Frederik Rikkink
Beantwoord door Frederik Rikkink in topic Smiths RVI 5000/00A aansluiten
Dan heb ik het bij mijn weten goed aangesloten. Dan ben ik bang dat de fout in de toerenteller zit.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD